Goddis77 Startet 15.Juni.2004 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2004 Vurderer å invistere i en bærbar GPS til å ha i båten. Så at MX-Sport har en Garmin eTrex til en pris av 1399.- Noen som har noen erfaringer med denne? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 16.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2004 Jeg har ikke noe spesiel erfaring med eTrex, men har hatt flere typer GPS og GPS med kart. Personlig synes jeg at de små skjermene blir for smått for meg, jeg er kommet opp i den alderen at jeg må ha briller på for å lese. Ellers så er jo alle Garmin produkter meget gode og er bygget opp på samme lest. Jeg har selv en Garmin 176C med kart. Et utmerket bærbar GPS som jeg bruker i bil, båt og fly. Har et ankerpunkt og det er skjermen er litt dårlig i sollys. Garmin 276C er kommet med rette type skjerm. eTrex er en meget bra GPS, men personlig har jeg valgt en med større skjerm. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
bliss X Svart 16.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2004 Dette temaet kan man sikkert diskutere i det uendlige, men hvis jeg skulle hatt en bærbar GPS primært for bruk i båt, ville jeg valgt en Garmin 72 eller 76 Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 16.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2004 enig med Lasse. Har hatt både E-Trex og GPS 76, og sistnevnte er HELT klart å foretrekke. E-Trex har knotete menyer, og dillete liten skjerm. Stikk motsatt av GPS 76. GPS 72 er et alternativ, jeg vil imidlertid ikke ha GPS uten databasen til Garmin... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Fenix Svart 16.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2004 Jeg har en e-Trex, som jeg har brukt i snart fem år. Den er aller enkleste type, men jeg er veldig fornøyd. Uhyre enkel i bruk, fyller de nødvendigste funksjoner, driftssikker. Men hvis du ønsker deg noe med kart/farger og større funksjonalitet, er det jo mye annet fint å få. Til helt andre priser, selvfølgelig. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 16.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2004 Jeg har en e-Trex, som jeg har brukt i snart fem år. Den er aller enkleste type, men jeg er veldig fornøyd. Uhyre enkel i bruk, fyller de nødvendigste funksjoner, driftssikker. Men hvis du ønsker deg noe med kart/farger og større funksjonalitet, er det jo mye annet fint å få. Til helt andre priser, selvfølgelig. Etrex koster 1.400,- G72 2.200,- G76 2.600,- Sitér dette innlegget Link to post
virgovoyager Svart 21.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2004 Tenkte jeg skulle spare meg for litt strev med å legge inn fartsmåler i båten, og heller slå to fluer i en smekk og kjøpe en gps.. Etrex G72 G76 er det knopmåler på disse? alle gps'er måler vel fart, men ville helst hatt det i knop.. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Lian Svart 21.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2004 er det knopmåler på disse? alle gps'er måler vel fart, men ville helst hatt det i knop.. Enkelt og greit JA!Du kan velge mellom Nautisk,Metrisk og Miles Med andre ord: knop, kilometer og miles pr. time. Sitér dette innlegget Link to post
virgovoyager Svart 21.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2004 Supert! Akkurat det svaret jeg hadde håpet på Takker! Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 21.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2004 Tenkte jeg skulle spare meg for litt strev med å legge inn fartsmåler i båten, og heller slå to fluer i en smekk og kjøpe en gps.. Etrex G72 G76 er det knopmåler på disse? alle gps'er måler vel fart, men ville helst hatt det i knop.. Men vær obs på følgende: Det er ikke samme type fart som måles med gps og med fartsmåler. GPS'en måler hastigheten ifht land, mens fartsmåleren måler hastighet ifht vannet. Sitér dette innlegget Link to post
haig Svart 21.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2004 Men vær obs på følgende: Det er ikke samme type fart som måles med gps og med fartsmåler. GPS'en måler hastigheten ifht land, mens fartsmåleren måler hastighet ifht vannet. Dette var jeg ikke klar over, hva betyr det i praksis? Haig Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 21.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2004 Dette var jeg ikke klar over, hva betyr det i praksis? Haig Vanligvis veldig lite. Forskjellen skyldes avdrift som følge av vind og strøm. I de områder jeg ferdes normalt ikke mer enn 1-2 knop, ofte mindre. Kalibreringen av knopmåleren (fartsmåleren) i båten (eller mangel på kalibrering) utgjør ofte mer. Så dette er greit å vite, som Lasse sier, men har i de fleste tilfeller ikke særlig praktisk betydning. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
bliss X Svart 21.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2004 Vanligvis veldig lite. Forskjellen skyldes avdrift som følge av vind og strøm. I de områder jeg ferdes normalt ikke mer enn 1-2 knop, ofte mindre. Kalibreringen av knopmåleren (fartsmåleren) i båten (eller mangel på kalibrering) utgjør ofte mer. Så dette er greit å vite, som Lasse sier, men har i de fleste tilfeller ikke særlig praktisk betydning. Spørs litt hva slags båt man har, det KOB, men jeg er enig i det med kalibreringen. I en seilbåt kan dette ha en viss betydning og er nyttig informasjon (synes nå jeg, da) Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 21.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2004 Spørs litt hva slags båt man har, det KOB, men jeg er enig i det med kalibreringen. I en seilbåt kan dette ha en viss betydning og er nyttig informasjon (synes nå jeg, da) Selvsagt har du rett, Lasse. Jeg tenkte nok mest på hva jeg har sett i min egen båt. Seiler du i 6-7 knop og har 2 knop strøm så er det klart det er nyttig å vite det Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.