Jump to content

Bærbar GPS

Goddis77

Recommended Posts

Jeg har ikke noe spesiel erfaring med eTrex, men har hatt flere typer GPS og GPS med kart.

Personlig synes jeg at de små skjermene blir for smått for meg, jeg er kommet opp i den alderen at jeg må ha briller på for å lese. Ellers så er jo alle Garmin produkter meget gode og er bygget opp på samme lest.

Jeg har selv en Garmin 176C med kart. Et utmerket bærbar GPS som jeg bruker i bil, båt og fly. Har et ankerpunkt og det er skjermen er litt dårlig i sollys. Garmin 276C er kommet med rette type skjerm.

eTrex er en meget bra GPS, men personlig har jeg valgt en med større skjerm.

:cryin:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

enig med Lasse. Har hatt både E-Trex og GPS 76, og sistnevnte er HELT klart å foretrekke.

E-Trex har knotete menyer, og dillete liten skjerm. Stikk motsatt av GPS 76. GPS 72 er et alternativ, jeg vil imidlertid ikke ha GPS uten databasen til Garmin...

Suzuki

No boat needed..

Jeg har en e-Trex, som jeg har brukt i snart fem år. Den er aller enkleste type, men jeg er veldig fornøyd. Uhyre enkel i bruk, fyller de nødvendigste funksjoner, driftssikker.

Men hvis du ønsker deg noe med kart/farger og større funksjonalitet, er det jo mye annet fint å få. Til helt andre priser, selvfølgelig.

Jeg har en e-Trex, som jeg har brukt i snart fem år. Den er aller enkleste type, men jeg er veldig fornøyd. Uhyre enkel i bruk, fyller de nødvendigste funksjoner, driftssikker.

Men hvis du ønsker deg noe med kart/farger og større funksjonalitet, er det jo mye annet fint å få. Til helt andre priser, selvfølgelig.

Etrex koster 1.400,-

G72 2.200,-

G76 2.600,-

Tenkte jeg skulle spare meg for litt strev med å legge inn fartsmåler i båten, og heller slå to fluer i en smekk og kjøpe en gps..

Etrex

G72

G76

er det knopmåler på disse?

alle gps'er måler vel fart, men ville helst hatt det i knop..

Tenkte jeg skulle spare meg for litt strev med å legge inn fartsmåler i båten, og heller slå to fluer i en smekk og kjøpe en gps..

Etrex

G72

G76

er det knopmåler på disse?

alle gps'er måler vel fart, men ville helst hatt det i knop..

Men vær obs på følgende:

Det er ikke samme type fart som måles med gps og med fartsmåler. GPS'en måler hastigheten ifht land, mens fartsmåleren måler hastighet ifht vannet.

Dette var jeg ikke klar over, hva betyr det i praksis?

Haig

Vanligvis veldig lite. Forskjellen skyldes avdrift som følge av vind og strøm. I de områder jeg ferdes normalt ikke mer enn 1-2 knop, ofte mindre. Kalibreringen av knopmåleren (fartsmåleren) i båten (eller mangel på kalibrering) utgjør ofte mer.

Så dette er greit å vite, som Lasse sier, men har i de fleste tilfeller ikke særlig praktisk betydning.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Vanligvis veldig lite. Forskjellen skyldes avdrift som følge av vind og strøm. I de områder jeg ferdes normalt ikke mer enn 1-2 knop, ofte mindre. Kalibreringen av knopmåleren (fartsmåleren) i båten (eller mangel på kalibrering) utgjør ofte mer.

Så dette er greit å vite, som Lasse sier, men har i de fleste tilfeller ikke særlig praktisk betydning.

Spørs litt hva slags båt man har, det KOB,  men jeg er enig i det med kalibreringen. I en seilbåt kan dette ha en viss betydning og er nyttig informasjon (synes nå jeg, da)  :lol:

Spørs litt hva slags båt man har, det KOB,  men jeg er enig i det med kalibreringen. I en seilbåt kan dette ha en viss betydning og er nyttig informasjon (synes nå jeg, da)  :headbang:

Selvsagt har du rett, Lasse. Jeg tenkte nok mest på hva jeg har sett i min egen båt. Seiler du i 6-7 knop og har 2 knop strøm så er det klart det er nyttig å vite det   :sad:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...