poot Startet 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2009 Etter motor bytte i år har jeg fått vann lekasje i pakkboksen! Det jeg lurer på er om det kan hjelpe og kun stramme til pakkboksen? Eller kan det være att motoren er feil rettnings innstilt og noe eventuelt har gått i stykker??. Håper noen kan hjelpe meg med noe tips Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 (redigert) Jammen er det mye pakkboks-saker om dagen Hvis du har pakkboks meg talgpakkning i forkant skal det være strammemuligheter der. Kanskje må du oså skifte talgpakkning. Har du derimot pakkboks med simmering kan det fort oppstå lekkasjer med skjev-montering av motor. Dette er info jeg fikk av Sleipner. Uansett er det ikke bra om motoren ikke er rettet opp skikkelig med tanke på slitasje på cutlesslager. Et bilde av boksen hjelper ofte for rett diagnose om det finnes stramme mulighet der. Redigert 1.Juli.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
poot Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Det er talgpakkning inne i den enden som kan strammes (forkant). Hvor mye kan jeg eventuelt stramme? Hvorfor jeg tenker på dette med retninngen kan være feil er fordi att når jeg monterer av akslingen så detter den ned kansje 1-2mm fra gearet! Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 1-2 mm er nok ikke mer enn det må være, men det er ikke slik du retter en motor. Da skal boltene mellom flensene løsnes og så benytter du søkeblad oppe, nede og på begge sider for å sjekke at klaringen er lik på alle steder. Stramming i forbindelse med talgpakning blir jo individuelt. ta litt av gangen og se... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
poot Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Tusen takk for råd Hvor mye kan være tillat eventuelt ved feil på rettningen? Sitér dette innlegget Link to post
nb840 Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Skal du rette maskin må pakkboks av /tres frem og aksling løsnes.Sette inn skåler av riktig dimensjon mot hylsa og så måle.Båten må opp av vannet! Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 (redigert) En annen ting, husk at pakkboks med talgpakkning SKAL lekke litt vann. 5-10 drypp pr minutt er vanlig. nb840: Dett med "skåler mot hylsa", er det for å stabilisere akslingen ved oppretting ? (skjønte ikke helt da jeg aldri har gjort annet enn å løsne flensboltene) Redigert 1.Juli.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
poot Svart 2.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Ok, men kan jeg spøre om hvorfor må jeg ta av pakkboksen når jeg skal stille inn motoren? Ellers tusen takk for god hjelp jeg får av dere Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.