Jump to content

Robertson AP200 autopilot holder ikke kursen

klugg

Recommended Posts

Jeg opplever at den ikke holder kursen godt nok i min Marex 32 Friendship. Den holder kursen godt til tider, men kan plutselig komme godt på avveiefor å så justere seg inn igjen.

Jeg har kanskje ikke funnet den ideelle rudder-settingen, men har prøvd meg fram uten å finne en som holder stødig kurs ikke engang i snekkefart. Er det noen settinger som man kan anta er mest aktuell for min båt i ulike hastigheter og under ulike bølgeforhold?

Kan noen prøve å overgå manualen i å gi en folkelig forklaring på disse rudder-settingene? Har ikke skjønt helt hva som ligger i disse... :confused:

Jeg har også AP200 i min Marex 32 Friendship, de er også veldig urolig når jeg går tilnermet bent mot nord men styrer helt riktig og golig ellers. Den er kanskje litt urolig over 14 knop men ellers kjempe bra. Har du sjekket at kompasset står i et rom som det ikke kan bli påvirket av noe,feks batteri? Er det sprit på kompasset,hvis det er tørt kan du få problemer.

Jeg har også AP200 i min Marex 32 Friendship, de er også veldig urolig når jeg går tilnermet bent mot nord men styrer helt riktig og golig ellers. Den er kanskje litt urolig over 14 knop men ellers kjempe bra. Har du sjekket at kompasset står i et rom som det ikke kan bli påvirket av noe,feks batteri? Er det sprit på kompasset,hvis det er tørt kan du få problemer.

• 2 måneder senere...

AP200 har vel neppe informasjon om båtens hastighet, det betyr at du ikke kan tune den inn til å styre like godt i alle hastighetene, det enkleste er å justere rudder gain når farten endres.

Når du styrer båten manuellt får du ett inntrykk av hvor mye du må ratte i de forskjellige hastighetene, denne "verdien" kan ofte overføres til rudder gain på piloten. Counter Rudder kan som oftes settes på null i en lett båt, juster opp counter hvis baugen passerer den nye gitte kursen for brått.

Ett fluxgate kompass uten rate sensorer vil vandre litt på nordlig kurs, hvilket kompass har du?

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...