klugg Startet 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2009 Jeg opplever at den ikke holder kursen godt nok i min Marex 32 Friendship. Den holder kursen godt til tider, men kan plutselig komme godt på avveiefor å så justere seg inn igjen. Jeg har kanskje ikke funnet den ideelle rudder-settingen, men har prøvd meg fram uten å finne en som holder stødig kurs ikke engang i snekkefart. Er det noen settinger som man kan anta er mest aktuell for min båt i ulike hastigheter og under ulike bølgeforhold? Kan noen prøve å overgå manualen i å gi en folkelig forklaring på disse rudder-settingene? Har ikke skjønt helt hva som ligger i disse... Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Hei Har du angitt riktig båttype? Sail, planing eller displasement skrog? Du bør også kjøre en full autokalibrering på skikkelig åpent vann (mye svinging frem og tilbake og rundt i ring mener jeg å huske) -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
SamH Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Kompass i nærheten av dynamo/regulator ? (Been there, done that...) Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 6.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Kompass i nærheten av dynamo/regulator ?(Been there, done that...) Takk for tips!. Det er vel en god meter opp til generatoren. Er det lite? Får kanskje se på den som nyinnstallasjon, og ta det fra bunnen av. Tidligere eier brukte den visst ikke... Sitér dette innlegget Link to post
EivindT Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Jeg har også AP200 i min Marex 32 Friendship, de er også veldig urolig når jeg går tilnermet bent mot nord men styrer helt riktig og golig ellers. Den er kanskje litt urolig over 14 knop men ellers kjempe bra. Har du sjekket at kompasset står i et rom som det ikke kan bli påvirket av noe,feks batteri? Er det sprit på kompasset,hvis det er tørt kan du få problemer. Sitér dette innlegget Link to post
EivindT Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Jeg har også AP200 i min Marex 32 Friendship, de er også veldig urolig når jeg går tilnermet bent mot nord men styrer helt riktig og golig ellers. Den er kanskje litt urolig over 14 knop men ellers kjempe bra. Har du sjekket at kompasset står i et rom som det ikke kan bli påvirket av noe,feks batteri? Er det sprit på kompasset,hvis det er tørt kan du få problemer. Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 21.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 Takk for svar! Det står montert under dørken i kabinen, max 1,5 m fra motor, har lest et sted at to meter er minimum. Men det er ganske nære sjøvannspumpa til toalettet, 60 cm, kanskje. Kan sprit etterfylles? Har ikke hatt det ut ennå... Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 21.September.2009 Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 Gjør en brygge test med et løst kompass. Hold kompasset i samme avstand fra motor som Autopilot kompasset og les kursen. (men ikke på samme sted så de påvirker hverandre) Ta kompasset opp på brygga. Sammenlign kursene. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 21.September.2009 Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 (redigert) AP200 har vel neppe informasjon om båtens hastighet, det betyr at du ikke kan tune den inn til å styre like godt i alle hastighetene, det enkleste er å justere rudder gain når farten endres. Når du styrer båten manuellt får du ett inntrykk av hvor mye du må ratte i de forskjellige hastighetene, denne "verdien" kan ofte overføres til rudder gain på piloten. Counter Rudder kan som oftes settes på null i en lett båt, juster opp counter hvis baugen passerer den nye gitte kursen for brått. Ett fluxgate kompass uten rate sensorer vil vandre litt på nordlig kurs, hvilket kompass har du? Redigert 21.September.2009 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.