Jump to content

Skjærgårds-doktorer eller mangel på slike (Syk i båt tråd)

oslofjord

Syke erfaringer fra småbåtleden.  

47 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Å få "service" på mannskapet når "maskineriet fusker" kan være mer trøblete og tikrevende enn å få service på motoren i båtsesongen.

Når det uomtvistelig er akutt stiller de fleste kommuner med rød løper....intill man er såpåss operativ at man kan skysses videre til riktig sykehus-foretak slik at man havner i riktig budsjett.

Hvis man er middels syk uten krav på øyeblikkkelig hjelp kan man risikere å bli henvist til å reise hjem til fastlegen i hjemkommunen...

Så den svenske skjærdgårddoktofilmen på TV.....finnes slike hyggelige skjærgårdsdoktorer i virkelighetens Norge noe sted ?

Hvilke erfaringer har båtffolket med akutt eller mindre akutt sykehjelp ombord eller i næmeste by ?

Hvilke kommuner er det best eller verst hvis man får infeksjon i fingeren etter fiskekroken (og ikke får ut den rustne spissen) , svigermor brekker beinet på glatt svaberg, minsten har 40 i feber eller den gravide fruen synes barnet sparker for lite ??

Redigert av salt (see edit history)

Hei,

Jeg hadde nesten fødsel ombord i Tønsbergskjærgården. (3 uker for tidlig nedkomst).

Vannet gikk, og vi kalte opp Tjøme Radio. Ble satt over til Røde Kors båten.

Denne ankom etter 20 minutter, brukte nye 20 minutter på å frakte mor og datter til nærmeste kai hvor ambulansen ventet.

Etter nye 20 minutter var ambulansen på sykehuset og fødselen var ferdig etter 1 time.

Mor, far og datter ble sendt til Kongsberg i drosje etter 20 timer.

BEDRE KAN VEL IKKE HELSETILBUDET BLI!. Jeg er selvfølgelig klar over at vi er priviligert på denne kanten av landet.

Det hører med til historien at alle båter på holmene i nærområdet skjønte straks hvilken båt det gjaldt og vi hadde mange tilskuere. Senere var det faktisk en svenske i Strømstad som kom bort og spurte, Var det deg som hadde fødsel i båten på Lindholmen tidligere i sommer? Ja VHF'en rekker langt...

VHF og MEDICO-melding :)

Da har du lege rett på andre siden av radioen din. Litt slitsomt for noen at det er på åpent samband, men til gjengjeld kan de hjelpe deg med det meste. Ikke trenger du ha særlig høy terskel for å kalle opp heller, selv småskader som skikklig solbrent eller ett kutt i fingeren vil du få hjelp til. Husk at du bestiller ikke automatisk ambulanse og helikopter og setter igeng ett stort apparat ved å kalle opp/ringe nødsentralene. Sier du at det gjelder en mindre skade/sykdom og du gjerne vil ha litt kyndig veiledning så får du det. Er det andre med alvorligere ting på gang blir du og dine bagateller kanskje satt på vent ett minutt, men det må man vel tåle :) Får du kyndig hjelp over radio til å stabilisere pasienten erdet nærmest helt utrolig hvor alvorlige ting som plutselig går fra nær katastrofe, til at du selv svipper innom nærmeste legevakt i løpet av dagen. For virkelig akutte ting er det jo helikoper/ambulanse som gjelder uansett.

Det er ganskel klare regler for dette.

Akutte og livstruende situasjoner ring 113. Evt oppkall på vhf.

I utgangspunktet har man kun rett på time hos sin egen fastlege, men

man har samtidig rett på legehjelp i den kommunen mann oppholder seg i ved akutt sykdom.

Dette betyr at alle kommuner skal ha en legevaktsordning. I mindre kommuner har gjerne flere nabokommuner dette sammen,

ihvertfall på kveldene og i helgene. Fastlegene i hver kommune bytter på å ta imot "gjeste-pasienter".

Ring legevaktsnummer i den kommunen du oppholder deg i så vil du bli guidet videre.

I kystkommunene på sørlandet vil rødekors være behelpelige med transsport, ellers er det AMK (113) som koordinerer dette.

Har bare hatt behov for lege en gang på båtferie. Det var i Tvedestrand med en syk unge. Det gikk veldig kjappt å greit å komme inn til legen, mye raskere enn i Tønsberg hvor vi bor. Dessuten var legen seiler og hadde Seilmagasinet på venteværelset i stedenfor de sedvanlige Se & hør.

Nå går det jo stort sett kjappt å komme inn til legen når det gjelder syke barn da.

Pappa, jeg vil sove i båten!

• 1 måned senere...

Nå er det vel best å bunkre opp å kaste loss å holde seg unna trikker og skoler og kinoer til svineinfluensaen har gitt seg ved juletider.

Man må vel ikke dra til internasjonalt farvann. Hele skjærgården inkludert uterestauranter er vel rimelig svineinfluensasikre.

Hvis man får smitte ombord blir man nok som i gamledager nektet å legge til i havn.....aviser skriver jo at leger og sykehus ikke vil ha besøk av smitsomme som bes holde seg hjemme.....så da må man vel med smitte ombord heise pestflagg.....

Har også laget en egen svineinfluensabåttråd. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=58822

Redigert av salt (see edit history)

hei som noen av dere vet har jeg en kone som er VELDIG sterk diabetiker med ofte føling.

På vannet spesielt i litt bølger kan sukkeret være vanskelig og få opp pga. kroppen har nokk andre ting og jobbe med.

Det norske helsevesenet er velidig bra de kommer med en gang jeg trenger litt bistand. Har blitt møtt iland av ambulanse og allt har fungert supert hver gang.

Men til saken: i sommerferien var vi på svenskekysten, og det var mye sjø, jeg fikk ikke opp sukkeret på kona, vi lå da like utenfor smøgen, jeg kalte opp Sweden Resque og etter under 10 min kom Olleboleen resque båt rett og slett grisefort i mellom holmer og sjær, hånteringen til de gutta på den skuta og hvordan de fikk legen over i båten vår.

Har vel bare en ting og si med 2 meter bølger og min lille båt og den store de kom med, de beveger seg ganske forskjellig i vannet, men de størte skuta inntil med sykt bra presisjon, lege og alle i manskapet hadde eget intercom systen som var linket direkte opp med ambulase som sto på land og ventet og de hadde også helikopter på vei.

Jeg må berømme alle gutta på Olleboleen og Lena og Susann.

Makan til samarbeid har jeg ikke sett makan til, takker også Christian (kompis)som kom og hjalp meg i sin 8 fot jolle i 2 meter bølger.

Kan ikke berømme de nok for perfekt håntering av hendelsen.

Mulig de er like flinke i Norge også i en sånn prekær situasjon, de gangene jeg har tengt hjelp i Norge har jeg kunne tatt skuta til land og ikke trengt hjelp utpå.

Hilsen Morten

www.ribtjenester.no

Du bør så absolutt ha førstehjelpssaker i båten, og VHF er veldig nyttig hvis du må be om assistanse eller trenger medisinsk veiledning (MEDICO). Har du GPS som forteller posisjonen så er det som regel veldig greit å avtale møte med redningsbåt eller pick-up med helikopter. For min egen del har jeg bare hatt behov for å avtale hvilken havn det er mest hensiktsmessig å møte ambulanse. Kan ikke klage på servicen.

Ved skader og alvorlig sykdom betyr det lite hvilken kommune du besøker, men ønsker du en legetime ett eller annet sted fordi du føler deg litt sjaber kan det nok hende at du må vente en stund eller reise et stykke, om det ikke er en privat klinikk i nærheten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...