Jump to content

bergen til stavanger, forslag til ankringsplasser og fortøyning?

mmongstad

Recommended Posts

Hei.. alle sammen føler kanskje at dette er litt utenfor normal innlegget!? men siden det jo sitter seilere fra hele landet her så tenkte jeg noen kunne hjelpe.

Litt for info: vi er en speider båt fra oslo, dypgående 3m, høyde over vann 22m, som neste uke skal seile i området fra stavanger til bergen. starter i stavanger og ender opp i bergen.

ombord er det åtte barn i 12-16 års alderen og to ledere

Det jeg håper noen kan bidra med er forslag til fine ankringsplasser og brygger som det kan passe å ligge med denne båten, og i tillegg hvis noen vet om severdigheter/aktiviteter som kunne være kjekt å få med seg når man er i nærheten...

Siden dette er en god del utenfor vårt normale seilingsområde får vi prøve å få inn litt lokalkunnskaper.

mvh martin

ps. det er også mulig å følge båten på dens blog side

ds.

Redigert av mmongstad (see edit history)

Heisan.

Velkommen skal dere være til oss på Lindøy, meget flott område ytters i Føresfjorden.

Her kan dere få vann>/strøm/brygge/grill/ sandstrand/wc/ og knall flott område og seile videre inn til Haugesund på.

Haugesund Seilforening ønsker dere velkommne på overnatting, og for en speider gjeng som dere, naturligvis gratis.

Kontakt videre på mail om du trenger havn for en natt.

Haugesund er jo en naturlig havn å besøke, men om kvelden er det 2 km. "party,party". Så kansje ikke ideelt med masse unger.

Espevær, er et must, med "Ufo-ringen".

Leirvik, småbyen i Sunnhordland.

Smedholmen, i Fitjar, kystkultursenter.

Fitjar, kjempeflott gjestehavn. Der ligger alle gratis med nye betongbrygger, strøm, vann, vaskemaskiner, dusj, og et lite "kjøpesenter".

Husnes, "norges beste gjestehavn" Alle fasiliteter.......

Uskedalen, Rosendal,....... blit rent anpusten her........ reiser selv på 3 ukers båtferie i området i morgen:-)

Ha en fin tur.......

Jeg vet ikke om noen ankringsplasser men en ting vet jeg og det er at Jens Ulltveit Moe har gitt en fantastisk gave til sjøspeiderne, helt fantastisk for ungdommene å komme på tokt med den båten der.

Ja, det er denne båten vi fikk fra Jens Ulltveit Moe denne tråden handler om: s/y UMOE. Jeg legger med et par bilder.

Her på Kosterfjorden:

umoe3.jpg

Frisk seilas i Skagerak:

umoe.jpg

Et fra fyrhavna på Svenner i høstferien:

umoe2.jpg

Gode forslag frå rover. Spesielt Espevær (med Baadehuset, hummarpark, babelferje etc), Smedholmen og Fitjar burde passa godt inn i dykkar opplegg. Vil også anbefala Austevoll (Bekkjarvik, Stolmen, Storebø, Kolbeinshamn, Bakkasund m.m). Eller kva med eit besøk på Solstråleøya ved Godøysund (Tysnes)? Der er det no nybygd kai (mot Godøysundet)som burde passa til ein så pass stor båt.

Velkomen nordover.

Redigert av janb (see edit history)
Med en høyde på 22m så er nok ikke Smedholmen og Fitjar så aktuelt for dere.

Det er på ingen måte umogleg. Også med den høgda kan ein gå inn og ut frå Smedholmen frå Nyleia. Men ein må inn og ut same veg, og kan ikkje gå Engesundet eller Smedasundet.

Fitjar kan ein gå inn til frå nordsida (Fitjarvika).

(red. etter å ha sjekka kartet)

Redigert av janb (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...