Jump to content

Påhenger i saltvann, får ikke vippet helt opp


oddp

Recommended Posts

Antagelig har du anoder på motorstammen, flere steder. Det er anbefalt at disse er nede i vannet hele tiden, hvis ikke virker de ikke og du kan risikere innvendig skade på motoren.

 

Jeg lar min stå nesten helt nede hele tiden, da virker anodene slik de skal. Groe har jeg ikke opplevd som noe problem. Hvis jeg ikke har vært i båten på en stund, har det som oftest kommet litt småskjegg, slim etc, men dette fjerner jeg bare med en grov svamp eller en børste :smiley:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Antagelig har du anoder på motorstammen, flere steder. Det er anbefalt at disse er nede i vannet hele tiden, hvis ikke virker de ikke og du kan risikere innvendig skade på motoren.

 

Hvem/Hvor (står det) anbefaler at motorstammen skal være nedsenket hele tiden? Tror jeg fortsetter med å tilte motoren opp av vannet ved landligge. Har aldri sett noen skade på motoren av den grunn. :nonod:

Link to post

jeg får ikke min motor helt opp av vannet, propellene er over, men deler av undervannshuset ligger under vann når jeg vipper opp. Første ukene jeg hadde båten ute tiltet jeg motoren opp slik, med påfølgende mindre korrosjonsskade da anoden lå tørt.

 

Nå har jeg båten med motor tiltet ned hele tiden. Det gror riktignok litt sånn periodisk der, men en runde med børsten fikser det meste. Innimellom tar jeg en litt mer omfattende skrubbing (5-10 minutter) slik at det er ikke mye tid som går med til dette. Jeg har ikke prøvd med noe stoffing av motoren da det ikke er noe stort problem. Dersom jeg hadde kunnet vippe hele motoren ut av vannet ville jeg imidlertid ikke vært i tvil om at motoren hadde vært opptiltet hele tiden.

 

Eneste ankepunktet mot opptiltet motor er vel kanskje at det blir større skader dersom nabobåten skulle være uheldig å treffe min båt. Det kunne selvfølgelig vært et alternativ dersom jeg skulle finne en måte å få en anode på de delene av undervannshuset som ligger under vann når motoren er opptiltet.

 

- anders m.

Link to post
Hvem/Hvor (står det) anbefaler at motorstammen skal være nedsenket hele tiden? Tror jeg fortsetter med å tilte motoren opp av vannet ved landligge. Har aldri sett noen skade på motoren av den grunn. :nonod:

 

Står dette om min Johnson 50. Den har bl.a. en anode rett under kavitasjonsplaten (eller hva det nå heter). Står at disse bør være under vann, slik at ikke saltvann kan samles i kjølvannsinntaket når motoren er tiltet opp.

 

Mulig jeg tar feil, men så lenge jeg ikke ser noen logisk grunn til å løfte den ut av vannet (har ikke problemer med groe e.l.) så tilter jeg den bare litt opp. Alt f.o.m. kavitasjonsplaten er under vann.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post

I alle fall var det negativt på min motor når den stod nedi vannet, men ikke så langt nede at det var kontakt mellom sinkanoder og vannet. Da begynte aluniniumen å "boble" og utvendig skade var et faktum.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...