oddp Startet 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2009 Hei Har en båt med påhenger. Bruker den kun i saltvann. Får ikke motoren helt opp av vannet nå jeg "tilter" den opp. Kan jeg ha den slik eller er det bedre at motoren står nede. Mvh . Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Det er jo en fordel om du får den helt opp, mindre problem med groe. Får du den opp så propellen er ute av vannet ville jeg valgt å tilte den. Men det er ingen krise om du klar den stå nede hele sesongen heller, men da brude du forhøre deg om hva de som har hkkagregat med z-drev bruker for å hindre groe.. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Et par i havna har samme problemet. De løser dette med å plassere en 25ltr. dunk med vann fremme i baugen. Dette trimmer båten tilstrekkelig til at motoren går klar av vannet. Dunken settes igjen på brygga når båten er i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Hvis du ikke får en løsning på dette, og det gror rur på motorstammen, kan du bli kvitt dette enkelt ved bruk av saltsyre. Søk på forumet om saltsyre. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
CSL Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Antagelig har du anoder på motorstammen, flere steder. Det er anbefalt at disse er nede i vannet hele tiden, hvis ikke virker de ikke og du kan risikere innvendig skade på motoren. Jeg lar min stå nesten helt nede hele tiden, da virker anodene slik de skal. Groe har jeg ikke opplevd som noe problem. Hvis jeg ikke har vært i båten på en stund, har det som oftest kommet litt småskjegg, slim etc, men dette fjerner jeg bare med en grov svamp eller en børste Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
chagall Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Antagelig har du anoder på motorstammen, flere steder. Det er anbefalt at disse er nede i vannet hele tiden, hvis ikke virker de ikke og du kan risikere innvendig skade på motoren. Hvem/Hvor (står det) anbefaler at motorstammen skal være nedsenket hele tiden? Tror jeg fortsetter med å tilte motoren opp av vannet ved landligge. Har aldri sett noen skade på motoren av den grunn. Sitér dette innlegget Link to post
andersm Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 jeg får ikke min motor helt opp av vannet, propellene er over, men deler av undervannshuset ligger under vann når jeg vipper opp. Første ukene jeg hadde båten ute tiltet jeg motoren opp slik, med påfølgende mindre korrosjonsskade da anoden lå tørt. Nå har jeg båten med motor tiltet ned hele tiden. Det gror riktignok litt sånn periodisk der, men en runde med børsten fikser det meste. Innimellom tar jeg en litt mer omfattende skrubbing (5-10 minutter) slik at det er ikke mye tid som går med til dette. Jeg har ikke prøvd med noe stoffing av motoren da det ikke er noe stort problem. Dersom jeg hadde kunnet vippe hele motoren ut av vannet ville jeg imidlertid ikke vært i tvil om at motoren hadde vært opptiltet hele tiden. Eneste ankepunktet mot opptiltet motor er vel kanskje at det blir større skader dersom nabobåten skulle være uheldig å treffe min båt. Det kunne selvfølgelig vært et alternativ dersom jeg skulle finne en måte å få en anode på de delene av undervannshuset som ligger under vann når motoren er opptiltet. - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Hvem/Hvor (står det) anbefaler at motorstammen skal være nedsenket hele tiden? Tror jeg fortsetter med å tilte motoren opp av vannet ved landligge. Har aldri sett noen skade på motoren av den grunn. Står dette om min Johnson 50. Den har bl.a. en anode rett under kavitasjonsplaten (eller hva det nå heter). Står at disse bør være under vann, slik at ikke saltvann kan samles i kjølvannsinntaket når motoren er tiltet opp. Mulig jeg tar feil, men så lenge jeg ikke ser noen logisk grunn til å løfte den ut av vannet (har ikke problemer med groe e.l.) så tilter jeg den bare litt opp. Alt f.o.m. kavitasjonsplaten er under vann. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Grand Banks jr Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 I alle fall var det negativt på min motor når den stod nedi vannet, men ikke så langt nede at det var kontakt mellom sinkanoder og vannet. Da begynte aluniniumen å "boble" og utvendig skade var et faktum. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
terron Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Litt ot. - påhengsmotorer skal aldri tiltes opp av vannet på båter som ligger ute på vinterstid grunnet at både saltvann, men spesielt ferskvann (fra bl.a. regnvær) da kan samle seg inne i "nedre deler av propell/eksosutløp" og føre til frostskader hvis kuldegrader. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.