kdtran Startet 2.Juli.2009 Del på Facebook Startet 2.Juli.2009 Senior har en Raymarine E serie plotter (2006 modell) montert i båten sin, og har siden båten var ny slitt veldig med treg oppdatering av båtens posisjon ved kursskifte. Dette oppstår uavhengig av hastighet og visningsmodus (Course up/North Up osv) og gir seg til kjenne ved at markøren som viser båtens posisjon på plotteren flytter seg i alle mulige retninger ved den minste endring i kurs, før den stabiliserer seg i riktig posisjon 2 - 7 sekunder etter kursskiftet. GPS antennen er montert ca 4 meter over vannlinjen, og er plassert som det fremgår av bildet Senior har kontaktet importøren (Bellamarine) flere ganger de siste tre årene, og det siste svaret han fikk for noen uker siden er at de er kjent med at dette kan være ett problem, og at de jobber med saken. Mitt spørsmål er om det er noen av dere som har samme erfaring med denne plotteren? Ha en fin båtsommer! Mvh Kdtran Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 Jeg har en C80 og sliter med lignende problem når det er mye bølger , da svinger båten sideveis på kartet og vil skjelden stå i ro , har ikke det problemet om jeg brått endrer kurs på flatt vann. Dette er egentlig ikke noe voldsomt problem sålenge det er lyst osv men når man seiler om natten i halvguffent vær og vil seile nær farlige grunner så kan det by på problemer Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 2.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 Hei Enzo. Ombord i båten til senior er feilen like ille enten det er havblikk eller bølger. Plottere kan aldri bli noe annet enn ett supplement til papirkart, men det er en "fordel" at de virker som de skal. I tillegg til en god gammeldags feilnavigering var feilen med plotteren en medvirkende årsak til at styrbord aksling og prop. så slik ut etter første dagen av ferien i fjor..(jeg ropte ut i det plotterbildet begynte å stabilisere seg, men fikk ikke sagt så mye mer enn STOPP!!! før vi gikk på med baugen i 7 knops fart.) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 Hvordan er plotteren innstilt i forhold til båtens posisjon? Jeg kjenner til at det du beskriver kan skje med off-center innstilling. Jeg har båten i center i plotterbildet, men off-center på radaren. Jeg har ingen slik tidsforsinkelse. Det er relativt mange innstillinger på E-serien og mulig å kjøre test av programvaren. Hvilken programversjon har dere? Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 2.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 Hei Roaldbj og takk for tilbakemelding. Snakket med Senior som fortalte at båt nå var satt i senter av plotter, noe som hjalp betydelig på posisjoneringen selv om den fremdeles ikke var helt perfekt. Denne instillingen er ikke ideell ettersom han har en marsjfart på 30 - 31 knop og da må ha en plotter range på ~3Nm for å få tilstrekkelig oversikt over landskapet (går veldig mye utaskjærs). Regner med at det blir mindre klaging når han har blitt vant med den nye instillingen. takk for hjelp og god sommer! Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 Ok så sentrering i midten kan hjelpe ja , da får jeg også teste det takktakk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.