GeirKS Startet 16.Juni.2004 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2004 Hei, jeg er i gang med å ettermontere en større dynamo på MD21A'n. Er det noen som kan synse litt om hvor stor dynamo en kan klare å trekke på en enkelt vanlig kilerem? Dynamoen er koblet til en egen laderegulator (14,8V med senseledning), så den opplever til tider å bli pisket hardt med full strøm i feltet, noe som gjør at den blir ganske varm og dessuten så blir den veldig tung å dra med èn rem. Finnes det en lur måte å begrense maksimal ladestrøm på, slik at dynamoen kanskje kan få litt lengre levetid? Hva med en effektmotstand i serie med feltet for å begrense strømmen? Dessverre finnes det ikke deler å få tak i fra VP (ekstra remhjul osv. til motoren). Hvis noen har noe brukt liggende er jeg interessert. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 16.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2004 Ikke uvanlig i båt at dynamoen havarerer pga dårlig kjøling. Foreslår at du legger opp en fleksibel ventilasjonskanal slik at dynamoen får tilgang til kald kjøleluft i akterkant. Alle dynamoer blir varme når de leverer strøm og de tåler dette godt dog under den forutsetning at de har tilgang til kald kjøleluft. Dersom reimdrifta slurer kan det være lurt å sjekke at ikke dynamohjulet er utslitt. Dersom utslitt slik at reima bunner vil den slure uansett hvor mye den strammes. Du kan drive en ganske stor dynamo på enkel reim dersom reima har god omslutningsvinkel eller om dynamohjulet har stor dia. Lite hjul og liten omslutningsvinkel er dårlige saker, da må man over i dobbel reim eller enda bedre multi-V/poly-V reimdrift som kan overføre store krefter på små hjul. Disse kan bøyes begge veier slik at omslutningsvinkelen kan bli veldig stor ved bruk av ekstra løpehjul på reima. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 16.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2004 I en tidligere båt hadde jeg 12V/75A dynamo. Den ble trukket av en kilerem uten problemer. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
GeirKS Svart 16.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2004 I en tidligere båt hadde jeg 12V/75A dynamo. Den ble trukket av en kilerem uten problemer. Var det en Ladac eller noe slikt montert også? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 16.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2004 :smiley:Har på min båt 12v/70amp dynamo enkel kilerem og det går helt fint ... batteri kapasitet 2 batterier 120/110 amp ingen LADAC Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Ingar Svart 16.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2004 Har en 70A valeo med Ladac på MD21. Etter 23år/2700 timer er den originale reima fortsatt som ny.... Så jeg vil tro det går fint med en større dynamo. Har en 90A i bilen drevet av en enkel vanlig rem. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 16.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2004 Høres lovende ut, har anskaffet 120A Bosch fra høggern. Noen forslag til hvordan jeg kan begrense ladestrømmen til ca. 90A for å øke levetiden til dynamoen? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2004 Noen forslag til hvordan jeg kan begrense ladestrømmen til ca. 90A for å øke levetiden til dynamoen?Tror ikke dette er noe å tenke på, en dynamo bør holde mer enn lenge nok.Spes. i en båt der lagre og børster ikke blir utsatt for støv som i bil. Det måtte isåfall være for å redusere belastningen på reima. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 16.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2004 Var det en Ladac eller noe slikt montert også? GeirKS Jada, full dose. Ladac Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
guran1942 Svart 16.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2004 Dynamoen vil kun lade med full effekt når batteriene er helt utladet, etterhvert som batteriene begynner å bli ladet vil effekten på dynamoen gå ned, dynamoen produserer ikke mer strøm enn batteriene greier å ta imot. Så jeg tviler på at du vil få noe problemer her da dynamoen kun vil yte maks i kortere perioder.Enkelt reim er neppe noe problem, kjenner til flere bil motorer med store dynamoer som bare har enkelt reim.Ikke stram reima for hardt, da det medfører unødig stor belastning på lagrene. Mvh Guran Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 16.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2004 Hva slags bil fant du dynamoen i 120A? Trenger selv en kraftigere dynamo, har kun 70 A og batt. banken er på 2x115Ah + 1x115Ah. Og jeg har seilbåt....., da må jeg ha en kraftigere lader, eller hva? Det er forresten en VP MD 21B i min båt og 70A dynamoen har fungert perfekt med en reim. Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
guran1942 Svart 16.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2004 Hva slags bil fant du dynamoen i 120A? Trenger selv en kraftigere dynamo, har kun 70 A og batt. banken er på 2x115Ah + 1x115Ah. Og jeg har seilbåt....., da må jeg ha en kraftigere lader, eller hva? Det er forresten en VP MD 21B i min båt og 70A dynamoen har fungert perfekt med en reim. Biler med stor dynamo: F.eks eldre Audi 5E motorer 90A, ellers de fleste diesel biler. Solcelle er et greit alternativ i seil båt , trenger ikke de største panelene for å strekke batteri kapasitet, går utifra at hovedstrømforbruker hos deg som de fleste andre er kjøleskapet. Jeg har selv et nokså nytt isotherm som bruker i gjennomsnitt 0.8A.(målt det selv) Ta så et lite solcellepanel på 38watt ( maritim har et som ikke er så dyrt), det skulle tilsi en strøm produksjon på ca 3A (38W/ca 13 volt). Trekkfra timene i døgnet uten sollys/ dårlige solforhold og jeg kan tenke meg at virkningsgraden blir ca 25-30% noe som skulle bety ca 0,7-0,8 A i strømproduksjon. Dermed har du dekket forbruket til kjøleskapet, det resterende forbruket kan dekkes av batteriene.Så sant båten ikke er full av Tv spill / DVD og lignende.En annen fordel er at batteriene lades når båten ikke er i bruk. Hadde solcelle panel i min tidligere båt som var en seilbåt, har tenkt til å montere ovennevnte løsning i snekka, så fort jeg får råd ( tillatelse av finansministerinnen), vi har en lei tendens til å ligge lenge på samme plass, og det er heller ikke så langt fra hjemmehavnen til der vi pleier å være så det blir lite lading. Har heller ikke tilgang til 220v i havnen. MVh guran Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 17.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2004 Hva slags bil fant du dynamoen i 120A? Trenger selv en kraftigere dynamo, har kun 70 A og batt. banken er på 2x115Ah + 1x115Ah. Og jeg har seilbåt....., da må jeg ha en kraftigere lader, eller hva? Det er forresten en VP MD 21B i min båt og 70A dynamoen har fungert perfekt med en reim. Dynamoen var ferdig avskrudd, tror den var fra en Opel Omega. Den er av den nyere typen Bosch med vifta inni generatorhuset. Dessverre med multiremhjul, så jeg må bytte remhjul. OBS, obs! Dynamoen passer ikke på MD21A uten videre. Ei heller de gamle Bosch dynamoene, p.g.a. avstanden mellom de to "ørene" på dynamobraketten. Åpningen her er 51mm (innvendig) mens de vanligste bildynamoene er 56 mm (utvendig). Huset er jo oftest i aluminium, så det er vel ganske lett å file vekk 5 mm. Dessuten er vel bolten som holder dette 10mm på MD21A, mens de fleste bildynamoene har 8 mm hull. Hvis du skaffer en "dobbeltfot" dynamo, kan du kjøpe en lengre bolt, og det vil passe, ser det ut til. Akkurat nå har jeg en 55A fra Skoda Favorit (dobbeltfot), siden den gamle Delco-Remy dynamoen tok kvelden (nesten ny). Store dynamoer finnes på Audi 100/A6, Mercedes, Transporter.... GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2004 VW tdi motorer som går till Norden er utrustade med 90A generator för att kunna hålla opp kjölvanntemp. vintertid ! (import-tdi'er har ikke samme generator!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ingar Svart 17.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2004 VW tdi motorer som går till Norden er utrustade med 90A generator för att kunna hålla opp kjölvanntemp. vintertid ! Hørte ikke..., har de 12V oppvarming av motoren...?... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2004 Hørte ikke..., har de 12V oppvarming av motoren...?... yes korrekt, motorn er så effektiv idag att den överskottsvärme som bildes ikke rekker för o hålla opp värmen inne i kupe'n under kalla vinterdagar, därför er 'Norden-bilerne' utrustade med stor generator og 'dopp-värmare' som elektriskt värmer kjölvannet så att det kommer opp til dom vad det nu kan vare 88-90gr, vid kalla dager! övrige biler Tyskland-Europa o så har mindre generator og ingen 'doppvärmare' ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 17.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2004 Som tommelfingerregel kan man si at grense for belastning på en kilerem går ved 90 A. Deretter kan man naturligvis øke diameteren på remhjulet. Da vil man få lavere A på grunn av lavere turtall (noen ønsket det(?)) og bedre, eller lenger omslutningsbane for kileremmen. På grunn av Hulda's stadige sveising i skroget med forutgående glemming av utkopling av dynamo, har jeg funnet at Delco er en innmari grei dynamo å fikse. Kjører nå konsekvent "amerikanerdynamoen" på 78 amp. med spenningsregulator på 14,7 volt. Denne dynamoen passer på US og de fleste Volvo av "kileremtypen". Spenningsregulatorer og diodebroer koster en bagatell, BAGATELL! Med unntak av de fleste andre greier som begynner på "B", som BIL og BÅT. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 30.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2004 Hva slags bil fant du dynamoen i 120A? Trenger selv en kraftigere dynamo, har kun 70 A og batt. banken er på 2x115Ah + 1x115Ah. Og jeg har seilbåt....., da må jeg ha en kraftigere lader, eller hva? Det er forresten en VP MD 21B i min båt og 70A dynamoen har fungert perfekt med en reim. Oppdaget plutselig at det lå et ubesvart spørsmål her... Jeg tror din dynamo er mer enn stor nok for batteribanken, men du bør ha en laderegulator med senseledning som gir minst 14.4V på batteriet. Skal du lade med mer enn 14.4V bør laderegulatoren gå ned til vedlikeholdslading etter en stund, altså en fler-stegs regulator. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 2.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2004 har disse dynamoene integrert regulator ? Oppdaga at Torshov bilrekvisita har laderegulatorer til Bosch på ulike voltspenninger. Kan være et alternativ til dyre spesialregulatorer, klarer i alla fall å oppnå høy nok ladespenning.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
GeirKS Svart 2.Juli.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2004 Det varierer, de store "nye" Bosch dynamoenene jeg har sett har hatt intern regulator, men jeg har også sett noen med tilkobling for "DF" (VW transporter?). Da har de vel sannsynligvis ekstern regulator (?), men de jeg har sett med tilkobling til "DF" har hatt en annen type monteringsfot, lik den som er på f.eks. MB 124 serien. (Mulig at jeg surrer litt også, for jeg har lett etter en passende dynamo i flere timer inne på lageret til "skroten".) Ellers så ligger det en fin Sterling regulator under "salg" nå. Den virker sammen med den eksisterende regulatoren (backup ved feil) og virker både på P og N regulerte dynamoer. Stillbar mellom 14.4V og 14.8V. Jeg har en slik selv GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.