NovaMalin Startet 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2009 (redigert) Jeg har en 5hk 4-takts utenbordsmotor. Den har bare gått noen få timer. Motoren har innebygd tank. Trøbbelet arter seg slik: Jeg prøvekjørte motoren, og den fjuska fælt fra halv fart og oppover, og jeg oppnår ikke max turtall. Jeg oppdaget da at pakningen til lufteventilen på den innebygde tanken hadde klistret seg fast, slik at det ble vakuum i tanken. Jeg fikset dette og håpet alt var greit. Prøvekjørt igjen, men gikk fremdeles like dårlig. Jeg oppdaget at den gikk bedre hvis jeg dro choken halvveis ut. Hva kan være feil? Redigert 2.Juli.2009 av NovaMalin (see edit history) Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Brigg Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Du bør legge inn hvilket merke dette gjelder, ellers så risikerer du at tråden blir stengt. Påhengere har jeg lite greie på , men det kan høres ut som om den får feil bensinmengde eller at det blir for lite luft. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
NovaMalin Svart 2.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Det står i reglene at produktnavn skal være med hvis det er relevant. Jeg synes ikke det er relevant i denne sammenhengen, men dog. Det er en Parsun - kinesiskprodusert Yamaha. Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
mateco Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Heisann! Har akkurat samme motor og den funker helt uten problemer når den får bensin. Sjekk at velgeventilen for ekstern/intern tank står i riktig posisjon slik at motoren ikke suger falskt fra slangetilkoblingen. Selv hadde jeg kobla opp en biltema 10 liter eksterntank samt innebygget tank som reserve. Bensinslangens tilkoblingsstuss til motoren, (Yamaha kobling kjøpt på biltema), har problemer med å låse seg ordentlig slik at slangen spretter av i tide og utid. Har nå fjerna den eksterne tanken og kjører kun på den interne. Har ei reservekanne liggende i tilfelle. Funker helt greit ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
TICORA Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Gammel tråd men opplever noe av det samme selv. Kjøpte en 5hk Parsun som sitter på en 7 fots Aquaquick gummijolle. Den går tregere enn fatter'ns 10år gamle Evinrude 4hk, 2-takter! Er Parsun rett og slett en treig motor??? Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv båt Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Hei. Det ble produsert en del parsun påhengere som har feil slik som du opplever. Ta kontakt med leverandør for å få utbedret dette. Evt kontakt importør, de kjenner til feilen. Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Gammel tråd men opplever noe av det samme selv. Kjøpte en 5hk Parsun som sitter på en 7 fots Aquaquick gummijolle. Den går tregere enn fatter'ns 10år gamle Evinrude 4hk, 2-takter! Er Parsun rett og slett en treig motor??? En 4 takter har mye lavere deriemoment = mindre kraft på lavere turtall = svakere akselerasjon. Forskjellen er ganske stor. Hvis propell er riktig (og begge motorer har samme antall hk selvsagt) skal en 4 takter og en 2 takter i TERORIEN gå like fort, da toppeffekt som kjent er antall hk. Sitér dette innlegget Link to post
NovaMalin Svart 11.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Dette løste seg etter en del om-og-men for min del ved at forhandleren gav meg en splitter ny motor i bytte med min to år gamle som jeg hadde kjøpt brukt. Den nye funker som bare det! Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
TICORA Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Da skal jeg snakke med Frydenbø i dag. Blir spennende å se hav de sier. Vet at 2 takter har bedre akselarasjon men toppfarten burde vel ikke være høyere på e 4 hester uansett? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.