Jump to content

Parsun 5hk 4-takter fusker. Hva kan være galt?

NovaMalin

Recommended Posts

Jeg har en 5hk 4-takts utenbordsmotor. Den har bare gått noen få timer. Motoren har innebygd tank.

Trøbbelet arter seg slik:

Jeg prøvekjørte motoren, og den fjuska fælt fra halv fart og oppover, og jeg oppnår ikke max turtall. Jeg oppdaget da at pakningen til lufteventilen på den innebygde tanken hadde klistret seg fast, slik at det ble vakuum i tanken. Jeg fikset dette og håpet alt var greit. Prøvekjørt igjen, men gikk fremdeles like dårlig. Jeg oppdaget at den gikk bedre hvis jeg dro choken halvveis ut. Hva kan være feil?

Redigert av NovaMalin (see edit history)

Pappa, jeg vil sove i båten!

Du bør legge inn hvilket merke dette gjelder, ellers så risikerer du at tråden blir stengt.

Påhengere har jeg lite greie på , men det kan høres ut som om den får feil bensinmengde eller at det blir for lite luft.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Heisann!

Har akkurat samme motor og den funker helt uten problemer når den får bensin.

Sjekk at velgeventilen for ekstern/intern tank står i riktig posisjon slik at motoren ikke suger falskt fra slangetilkoblingen.

Selv hadde jeg kobla opp en biltema 10 liter eksterntank samt innebygget tank som reserve.

Bensinslangens tilkoblingsstuss til motoren, (Yamaha kobling kjøpt på biltema), har problemer med å låse seg ordentlig slik at slangen spretter av i tide og utid.

Har nå fjerna den eksterne tanken og kjører kun på den interne. Har ei reservekanne liggende i tilfelle. Funker helt greit :yesnod: !

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

• 1 år senere...

Gammel tråd men opplever noe av det samme selv. Kjøpte en 5hk Parsun som sitter på en 7 fots Aquaquick gummijolle. Den går tregere enn fatter'ns 10år gamle Evinrude 4hk, 2-takter!

Er Parsun rett og slett en treig motor???

En 4 takter har mye lavere deriemoment = mindre kraft på lavere turtall = svakere akselerasjon. Forskjellen er ganske stor.

Hvis propell er riktig (og begge motorer har samme antall hk selvsagt) skal en 4 takter og en 2 takter i TERORIEN gå like fort, da toppeffekt som kjent er antall hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...