Jump to content

Anbefalinger av "levelige" havner på svenskekysten i fellesferien

jazzen

Recommended Posts

Har tenkt å ta med familien til svenskekysten i slutten av juli i år og i den forbindelse hadde jeg satt stor pris på råd fra dere "garvede" svenskefarere.

Kommer selv fra Arendal, og har i alle år feriert i skjærgården på sørlandet , men i år hadde vi tenkt å forsøke oss på svenskekysten. Men jeg må si både jeg og familien (kone, barn og hund) er litt skeptiske når vi ser og leser om forholdene i havnene der i fellesferien. Vi er ikke vandt med å ligge haugevis av båter utenpå hverandre etc. Vi er heller ikke så vandt med å manøvrere i slike forhold Så i denne forbindelse ber jeg om råd om følgende

1. Hvilke gestehavner er de enkleste å få fortøyd, og slippe å ha masse båter utenpå seg (Har selv en Bavaria 33 sport)?

2. Er det mulig å ringe de forskjellige gestehavner å forhåndbestille plass?

3. Er det noen plass det er mulig å forhåndsleie en "bås"?

Det hadde vært fint å fått noen råd på veien, for jeg er livende redd for at vi ikke finner ut av noen ting, når vi kommer frem, og ferieturen bare blir en fiasko.

Har tenkt å ta med familien til svenskekysten i slutten av juli i år og i den forbindelse hadde jeg satt stor pris på råd fra dere "garvede" svenskefarere.

Kommer selv fra Arendal, og har i alle år feriert i skjærgården på sørlandet , men i år hadde vi tenkt å forsøke oss på svenskekysten. Men jeg må si både jeg og familien (kone, barn og hund) er litt skeptiske når vi ser og leser om forholdene i havnene der i fellesferien. Vi er ikke vandt med å ligge haugevis av båter utenpå hverandre etc. Vi er heller ikke så vandt med å manøvrere i slike forhold Så i denne forbindelse ber jeg om råd om følgende

1. Hvilke gestehavner er de enkleste å få fortøyd, og slippe å ha masse båter utenpå seg (Har selv en Bavaria 33 sport)?

2. Er det mulig å ringe de forskjellige gestehavner å forhåndbestille plass?

3. Er det noen plass det er mulig å forhåndsleie en "bås"?

Det hadde vært fint å fått noen råd på veien, for jeg er livende redd for at vi ikke finner ut av noen ting, når vi kommer frem, og ferieturen bare blir en fiasko.

1. Å ha båter utenpå seg er en del av sjarmen og ønsker du ikke det bør du legge ferien til andre halvdel av august eller senere. 97% av alle båtfolk er hyggelige og hjelpsomme mennesker. Det er de siste 3% du hører om.

Det finnes mange havner hvor man ligger fra bøye/forøyningsline/dregg mot brygge. I farten kan nevnes Gullholmen, Marstrand og Rørø men det er selvsagt mange fler.

2. Nei det er heldigvis ikke blitt slik i havnene med mindre du har båt på 70+ fot og ønsker å reservere kaiplass.

3. Se pkt. 2

Forøvrig tror jeg du engster deg unødig. Som sagt så er det å ligge trangt en del av sjarmen.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Slapp av, det går så bra. I endel havner kan det være nokså fullt, sats på å ligge i uthavner, du finner alltid plass. Om du investerer i f.eks Havneguiden vil du finne masse gode forslag på uthavner. Om du er ute i passe tid er det ikke spesiellt vanskelig å finne seg en plass i havnene heller. Passe tid er midt på dagen, når folk forlater havnene.

Jeg skal forsøke å komme med noen opplysninger de nærmeste dagene og henimot slutten av juli.

I utgangspunktet er slutten av juli den mest hektiske tida når det gjelder aktivitet på Vestkysten av Sverige.

En av de viktigste faktorene som bestemmer tettheten i havnene er uten sammenligning: været. Ved liten vind og skyfritt ligger det båter fortøyd i uthavner og da kan det være brukbar plass i mange havner.

Jeg vet ikke hvilken kurs dere har tenkt å ta fra Arendal. Dersom det er lite vind og bølger og været er flott ville jeg nesten anbefale å seile 116 grader fra Arendal. Etter 103 nm er du ved Trubaduren (innseilingen til Göteborg). Du passerer i så fall Skagen etter 72 nm og har muligheten for å stikke innom noen av de gode havnene i Danmark. Eksempelvis er Fredrikshavn ei rolig havn.

Dersom du tar en "oversjøisk" seilas til Göteborg kan du på seilasen nordover fra innseilingen til Göteborg dra innom Björkö. Her er det alltid relativt rolig. Her kan du bunkre og gjøre innkjøp.

På seileasen videre nordover anbefaler jeg å seile vestfor Marstrand, Tjörn og Orus. I disse områdene vil du finne mange havner hvor du kan legge til uten fare for de helt "store" festene.

Svenskekysten er "avhengig" av båtturistene for å få det hele til å gå "rundt" økonomisk. Dette prinsippet har gjerne forrang fremfor ønske om forutsigbarhet ved faste plasser, sikkerhet o.a. Dette innebærer at du normalt ikke kan sikre deg faste plasser.

Om du ønkser å følge norskekysten på seilasen fra Arendal kan det være greit å stikke over ved Svenner og dra til Strømstad. Selv om det er trangt i Strømstad på denne tiden kan du finne greie plasser like etter ankomst til moloen. Men jeg anbefaler deg inntil du har mer erfaring om å holde deg litt unna den aller inderste delen av havneanlegget på denne tiden. Det spesielle med Bohuslän er alle de flotte uthavnene.

Anbefaler på det sterkeste at dere tar noen overnattinger på Syd-Koster (ta med spesialkart) og eksempelvis på Gluppö, vest for Fjällbacka. I enkelte havner fortøyer du med baugen inn og da slipper du overtrampinger.

Lykke til.

Hvis du stikker litt unna hovedleden så er det fullt mulig å finne gode plasser i gjestehavner også i fellesferien.... men følger du "the main stream" så blir det gjerne trangt om saligheten

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har mange ganger feriert på øyene utenfor Gøteborg. Hønø, Rørø, Ockerø etc. samt lengre syd. Har inntrykk at når man kommer syd for Marstrand så bli det ofte mindre folk. Øyene som jeg nevner foran er jo der hvor "Gøteborgarna" ofte er på helgeturer men ikke er i ferien sin da skal de gjerne seile "Vestkusten" oppover. Ellers er det jo flott på Vinga fyr hvor Evert Taube vokste opp. God Tur :flag_sw:

Om man leser tråden " status på svenskekysten" tror jeg man får med seg de fleste tipsene

Å ha tro på at man kan ligge i gjestehavner og ikke ha folk på utsiden er utopi. Da er det bedre å legge ferien til mai eller august. Eller gjøre som oss - velge uthavner der man ligger på svai.

De fleste som ligger på utsiden er veloppdragne - særlig om man på en hyggelig måte sier hva man forventer. Det jeg forventer er at man tar av seg på bena når man går over dekket mitt, at hunder løftes samt at man går så stille som mulig. Trafikk etter midnatt verdsettes lite. Når det ligger mer 2-3 båter på utsiden av meg ber jeg om at det minimum settes tau til land forut og akterut slik at ikke alle ligger på mine fortøyninger. Hverken tau eller pullerter er dimensjonert til 50 tonn på båten min (det overasker meg at ikke fler tenker på dette). Kommer det tunge båter som nr 5 eller 6 ber jeg om at de legger ut anker på skrå ut fra egen bau. Av en eller annen grunn forsvinner disse båtene da, hvilket jeg ikke helt forstår. Det tar maks 5 minutter å ro ut et anker. (har møtt på folk i en 50 fots seilbåt som ikke hadde anker ombord da :rolleyes:)

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Takker for foreløpig info Roalbj. Hadde tenkt oss å feriere mellom Strømstad og Smøgen en plass. Hadde vært fint om du kunne nevne noen havner hvor det er minst trafikk. En annen ting, sikkert et idiotisk spørsmål: Hvordan forholder man seg når man ankommer en havn? Ringer man havnevakten og spør om de har en ledig plass og kan anvise meg den, eller finner man seg en plass uten å spørre noen? Har ikke peiling, for vi har stort sett lagt i utehavner.

Det finnes ikke rolige havner mellom Smøgen og Strømstad. punktum. Da er du på feil sted til feil tid :smiley: Men noen er bedre enn andre er min erfaring. De roligste er feks Gullholmen, Bohus Malmön, Lysekil, Hunnebostrand og Bovallstrand. Det er også en gjestehavn N for Smøgen - rett nord for Kalles Kaviar fabrikk. Her har vi aldri vert selv - den er merket med glå gjestehavns flagg. Det er ikke lite båter - men det er ikke så mye party party båter der. Fjällbacka og Smøgen er fine steder å ikke dra til midt i sesongen.

Anbefaler at du kjøper deg Havneguiden for området. Her finner du masse av gjestehavner og uthavner

Eneste stedet vi ringer før vi kommer er til Gullholmen ettersom det er få store plasser her. Ellers går vi rolig inn i havn og ser etter ledige plasser. Det er nok en fordel å være ute før kl 12 på dagen. Da har de fleste seilbåter gått og de færrste kommet frem. når vi finner en plass legger vi bi og legger ut fendre og tau om vi ikke har gjort det allerede. Så går vi rolig inn på plassen der vi vil ligge. Jeg ser ganske ofte at det å legge til er en stressende familieaktivitet. Vi forsøker å ta det helt med ro og gjøre alt planlagt. Ofte løser ting seg fint da.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Når på sommeren var du der BårdK, og når bør jeg være der på døgnet for å sikre meg plass?

Dro derifra i dag, men det var relativt mange som dro hver dag. Men hvis det ikke er plass i gjestehavna er det flott å ligge både på svai og til fjellet. Kan ikke garantere noe, men tipper at du får plass i gjestehavna dersom du ligger på svai og venter mellom kl. 09000 og 1400.

En ting er sikkert, velger du E6'an i juli, så er du ikke alene. Strömstad: Det mange ikke har fått med seg, er at det er gjesteplasser i Kebalviken. Dette gjelder både Marieholm Marina og SPA-hotellet. Ingen av dem er veldig glade for gjester som kjører uhemmet fyllerør hele natta.

Grebbestad er ulevelig. Ta uthavn i skjæra på utsiden. Klövskjær står det i kartet. Det kan blåse stikker og strå. Her inne ligger du trygt, for svai eller inntil berget. Svaberg og sandstrender, bra for barn og voksne.

Smögen er et helvete i sesongen. Tvers over bukta i Kungshamn kan det være meget bedre.

Ellers så er det så himla mye øyer og bukter rundt omkring. Havstensund, ta en titt på kartet. Man kan gå seg vill inni øyriket der. Hulda stikker 2,1 meter og er avskåret fra det meste her.

Hamburgsund, innerleia og Danemark, prima saker.

Så får man heller stikke inn og shoppe når det trengs. Man må da ikke ligge på de verste plassene om natten.

Redigert av Hulda (see edit history)
De fleste som ligger på utsiden er veloppdragne - særlig om man på en hyggelig måte sier hva man forventer. Det jeg forventer er at man tar av seg på bena når man går over dekket mitt, at hunder løftes samt at man går så stille som mulig.

Jeg syns det var mye fornuft i innlegget, men å få folk til å ta av seg fottøyet blir vel å strekke det vel langt. Jeg hadde ikke tatt av meg på beina. Jeg bruker å legge ut ei matte på den innerste båten, slik at en kan tørre av beina før en begynner å vandre over dekk.

Ellers så setter jeg stor pris på at de nevnte problemer ikke eksistere her på Helgelandskysten hvor vi benytter ferien i år.

men å få folk til å ta av seg fottøyet blir vel å strekke det vel langt. Jeg hadde ikke tatt av meg på beina.

Jeg tar av meg på beina i blant. Beror på skotype og hvor jeg har gått. Men at noen forventer at man skal ta av seg skoene :eek: .

Da forventer jeg at det ikke fortøyes alongside.

Som de fleste andre har nevnt, Grebbestad og Smögen styrer man bare glatt utenom.

Hvis du derimot ikke stiller så store krav til facilitetene og prioriterer fred og ro kan jeg godt anbefale Väderöarna, Dannemark (en øy, ikke landet) og andre små og koslige "uthavner" hvor man sort sett bare finner rolige familier og langturseilere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...