o.b.lix Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Med 6 hk på steadyen (320) fikk guttungen på snart 13 akkurat 9,5 knop målt med moderskipet i samme fart ved siden av. Jeg hadde trodd den gikk fortere, for den plante helt fint... Sitér dette innlegget Link to post
Komlo Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Me her på forumet har berre trådstartars versjon å halda oss til. Dersom dette stemmer har politiet gjort feil. Politiet kan ikkje gje bot eller advarlsar utang grunnlag. Ein skal ha respekt for lova. Men ein bør og kunna forventa korrekt utføert politiarbeid. Korleis skal ein ellers kunna stola på folk som skal oppretthalda lova. Dersom forteljinga stemmer dreit politiet seg ut, og grov seg endå meir ned i driten når dei vart konfrontert. Sitér dette innlegget Link to post
trylore Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Zodiac 285 med suzuki 6 hk Toppfart: 16.5 knop! Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Har gummijolle fra BT med tilårskommen Yamaha 8hk, planer og vingler noe helt hysterisk, tipper toppfart på 12-13 knop, oppblåsbar dørk er ikke på langt nær like stivt som finer! kanskje en grunn til at den er beregnet for maks 4 hk for da planer den ikke med 90 kg daukjøtt ombord i allefall!! men billig var den om ikke annet da! 2500 for en stooor fender er kanskje ikke så ille?? Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
knut1955 Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Vi målte vår Quicksiver med 5 HK Mercury til 11,4 kn med 2 12-åringer ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Zodiac YL275 (RIB) med 5HK Mariner 14.9 Knop med meg ombord (70kg). Vekt har veldig mye og si... Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Har gummijolle fra BT med tilårskommen Yamaha 8hk, planer og vingler noe helt hysterisk, tipper toppfart på 12-13 knop, oppblåsbar dørk er ikke på langt nær like stivt som finer! Hmmm... Jeg har 8 Hk Tohatsu 2T (2005-mod) på en 9 fot gummibåt med nettopp oppblåsbar dørk (og kjøl) og den føles ikke vinglete og ustabil med 8 Hk. Toppfarten er nesten 18 knop med en tung voksen ombord. Jeg prøvde med en Mercury 15 en gang og da ble farten høy og båtens oppførsel klart mer ustabil. Jeg synes det er alt for upresist å si at alle gummibåter med oppblåsbar dørk er mer ustabile enn finerdørk/aludørk. RIB blir jo noe helt annet og mye mer stabilt, men de beste gummibåtene med oppblåsbar dørk og høyt nok trykk(!) i dørken mener jeg er på høyde med en del av de tynne alu- og finerdørkene jeg har prøvd i ulike gummibåter. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
REM Svart 6.August.2009 Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 Brig 275 RIB +Tohatsu 9,9 (15) = 27 kn. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Tranen2 Svart 6.August.2009 Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 Quicksilver 270 RIB / 5 hk / guttunge 45 kg = 18 knop! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Seiljåtten Svart 19.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2010 Vi vurderer å skaffe oss en Aquaquick 275 Rib med 6hk mercury 4 takt motor(25kg motor). Vil en slik båt plane med en eller 2 voksne ombord? Vil en Aquaquick Rib 300 som veier 6 kg mer plane lettere? Noen med erfaring fra tilsvarende små rib båter? Båten skal brukes som slepejolle etter seilbåt, jeg ønsker derfor ikke for stor båt/motor. Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 19.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2010 (redigert) Aquaquik 270 med 15hk _23 knop ,holder på å dette ut ved større bølger en 15cm 1 eller 2 personer spiller ingen rolle vanlig oppblåsbar bunn med styre håntak på motorn med 4hk gjorde den 11-12 knop i medvind og 8-9 i motvind Redigert 19.Mars.2010 av windy26 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tomu Svart 19.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2010 (redigert) Reglene burde endres. 10hk, ok. 20 kn er greit som maks for en fjortiss Blir en 16 er 30kn også ok. Mange gamlinger her som synes at t.o.m 5 kn er i meste laget Jeg er veldig enig med deg her. Det er svært få ulykker med barn/ungdom involvert, selv om de ofte kjører båter med fart rett i underkant av 20 knop. Hvorfor gjøre dem kriminelle? Her burde fornuften seire! La dem nyte sjøen! Jeg kjørte rask båt både vår, sommer, høst og også noen vintre, da jeg var ungdom. Hvis noen hadde hindret meg i å bruke båter raskre enn 10 knop, ville det vært det samme som å kappe av meg beina. Redigert 19.Mars.2010 av tomu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 19.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2010 Hei tomu. Jeg er glad vi er enig om at vi er uenig. Jeg ser ihvertfall en god del situasjoner hvert år som bare er flaks går bra. Tenk over dette: Her på andre sia av fjorden,Telemark, er ihvertfall antallet båter doblet på de siste 10 åra. Tettere trafikk flere uerfarne båtførere, både unge og gamle. God sommer Hilsen Rolf-Eigil Sitér dette innlegget Link to post
EIN Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 Jeg målte gummijolla med 6 hk til 14 knop når jeg fikk den i plan med over 100 kg last. Sitter jeg bak får jeg den ikke i plan og dermed mye lavere fart. Så på tvserien Politiet på TV Norge. Der ble en gutt stoppet med 9,9 hk på en plastjolle. Han slapp unna fordi faren hadde satt på en hastighetsbegrenser alså en metalldings som hindret full gass. Så monter på en dings som hindrer full gass slik at ikke jolla kommer i plan og vis dette til politiet om en blir kontrollert. En slik dings kan f.eks bare være en vaierklemme som kan fjærnes når en voksen kjører. Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 Hadde en Zodiac 260 med oppblåsbar kjøl når barna var i tidlig tennårene. 4Hk Evenrude. Målt med GPS 12Kn med en tennåring sola i ryggen osv. 10-11 med to. Med tre planet den ikke. Planehastighet langt under 10 Kn. Nå RIB 270. Maks 24Kn. 9.9Hk (15) Yamaha. 20 + om den ikke er lastet slik at den ikke planer. Erfaringen min er at enten planer gummibåtene eller ikke. Planer de, endres toppfarten lite med hensyn til last. Bare noen få knop. Jeg som voksen fikk forelegg på tynt grunnalg en gang pga. fart. Gidder ikke kommentere det. Jeg har gjort det før her på Båtplassen. Jeg forstår det slik at enkelte ergrer seg over fjortisser som kjører joller i "høy" fart. Om de kjører rundt båten er det greit, men jeg synes mange iriterer seg og bryr seg for mye med andre. Om det er slik at en ligger utehavn og noen ungdommer kjører litt fort eller "leker" et stykke fra havnen. Hva har det med meg å kjøre selv om det ikke er "lov"? Absolutt ingen ting, det er bare å snu litt på hode. Kan være enig at noen motorer bråker mye, f.eks. Evenrude GT. Spør da pent om de kan kjøre litt lenger ut. Vi/mange må bli bedere til å passe på oss selv og ikke irritere oss over alle andre som gjør noe "litt" ulovlig. Man får det så mye bedre selv også. Politiet må levere noen forelegg for å forsvare sjøtjenesten de deilige sommerdagene. Tenk om de ikke bøtela fortisne og de som kjører noen få knop for fort i 5Kn grensen med joller. Nesten ingen forelegg og demed er tjenesten unødvenig i følge statistikken. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Baso Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 Er det virkelig SÅ lenge siden vi var små selv? Husker godt jeg kjøpte en GH10 m/20hk på for komfirmasjons pengene mine og husker også hvor kjekt jeg hadde det med den. Lovlig var det vel ikke men jøye meg så gøy det var Jeg møter i alle fall meg selv flere ganger i døren i slike diskusjoner som dette her Spesielt nå når guttungen maser om RIB m/9,9hk, i en alder av 12 år og jeg sier at dette er ikke lovlig...... Litt vanskelig å "holde igjen" når nesten alle andre båtvenner allerede har dette og min guttunge må tøffe rundt med sin Suzimar med bare 6hk. (PS: Den går sikkert over 10 knop den også) Men "tullkjøring" skal vi ikke ha noe av og slikt er jeg glad Politiet slår ned på Dobbeltmoral med meg??? Jepp, sikkert i masse vis Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.