GeirKS Startet 16.Juni.2004 Del på Facebook Startet 16.Juni.2004 Hei, er det noen som har tips til fremgangsmåte og produkter for et godt (perfekt) resultat når man lakkerer f.eks. tropisk treverk som står ute i båt? Jeg har forsøkt en del forskjellig, og det er to hovedproblemer. Det ene er at det alltid havner støv eller andre partikler i lakken. Her finnes det visstnok et eller annet med lim på som kan brukes for å fjerne disse, noen kluter/duker eller noe slikt. Hva heter dette? Det andre problemet mitt, og da særlig med Epifanes lakken, er at det blir noen små luftbobler her og der som er vanskelige å bli kvitt. Se f.eks. på dette bildet: http://www.aldaweb.net/bilder/IMG_0753.jpg Typisk slik blir det når jeg lakkerer... Du ser du små boblene/prikkene i lakken? Alle tips mottas! GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 16.Juni.2004 Del på Facebook Svart 16.Juni.2004 Jeg brukte Ravilakk på det nye pantryet som jeg har lagd. Resultatet med lakken synes jeg ble veldig bra. Det du kan gjøre etter hvert strøk er å pusse over med pussepapir (f.eks 250++), slik at den blir ganske glatt og jevn og så lakke det neste/siste strøket. Det er viktig å huske soppmiddel slik at det ikke kommer sopp etter en stind. Der har jeg bommet før og da måtte jeg lage alt på nytt. Det med luftbobler hadde også jeg ett problem med når vi kjøpte båten vår, for da var det luftbobler på dollbordet. Jeg måtte pusse ned alt og lakke på nytt. mvh Jonhei Sitér dette innlegget Link to post
Mr_J@n Svart 16.Juni.2004 Del på Facebook Svart 16.Juni.2004 Brukte slike kluter nå jeg jobbet som billakkerer, de ble kalt tackerkluter (ikke sikker på stavinga) disse inneholder klebemiddel som tar opp støv, men husk ikke gni for mye da kan gjenstanden bli statisk , ikke bra Ang luftbobler er det vel kun dette med og få strøkket ut laget gått under vært strøk, ikke se på resultatet når det er vått, laken strekker seg under tørking. Dette med støv er ikke lett, det er mye i lufta man ikke ser før det detter ned på det nylakka tinga, i billakking brukes jo egene lakkbokser, far min er møbelsnekker, det har de egene male og lakkerings rom, som de prøver og holde støvfrie :lol: Har akkurat laget nytt instrument panel i Mahogny der brukte jeg vanlig 3 stjerners gulv lakk, som kan lakkes vått i vått , 4 -5 lag. En annen ting man bør huske på er baksiden, den må enten fo litt lakk eller man må lage et par spor, sånn at treverket ikke bøyer seg, selvopplevd Et tips vist ikke overflaten skal være helt blank, kan man polere den med vaselin på litt stålull, flatten blir som omtrent matt/halvblank. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 16.Juni.2004 Del på Facebook Svart 16.Juni.2004 Dersom det er en mindre ting du skal lakke ville jeg gjort det innendørs. Helst i et rom uten formye ting og tang, som møbler ol. som samler og gir fra seg støv. Ett rent og ryddig rom vil medføre mindre støv en ett uryddig og rotete rom. For å være ekstra påpasselig kan du støvsuge først, med en støvsuger som står utenfor romme og bare med slangen inn (f.eks. sentralstøvsuger). Deretter vasker du vegger, gulv og tak. Da bør rommet bli rimelig støvfritt og resultatet av lakkingen likeså. (Denne "oppskriften" mener jeg at jeg leste på Maritim Start sin hjemmeside for en tid tilbake.) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 16.Juni.2004 Del på Facebook Svart 16.Juni.2004 Par triks til: Lakk skal røres opp forsiktig, ikke vispes sånn at det kommer luft ned i lakkboksen. Når du stryker av kosten mot kanten så dannes det skum som igjen kan legge seg som luftbobler på den lakkerte flaten. Tips er å ha egen boks som du stryker av kosten i. Om du kar fått urenheter i lakken, så gjør som jonhei sier og puss lett med fint papir mellom strøkene. Tørk også av flatene mellom strøkene, selv om du ikke sliper. Og av egen erfaring, de største fluene setter seg i den våte lakken etter siste strøket. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Majali Svart 16.Juni.2004 Del på Facebook Svart 16.Juni.2004 enda et tips... som tidligere nevnt har jeg meget god erfaring med å tilsette Owatrol olje i siste strøket, (ca 10%). Før siste strøket skal det være så godt fylt og slipet at du ikke kan se noen "hotspots" ( blanke fordypninger i den pussede lakken) Vi fant en meget enkel og god måte når vi lakket båten nå, en gikk med korthåret rull og en etter med en bred fordriver. Det er ikke lett å se forskjell på dette og et sprøtelakkert lag (selv på en vertikal flate). Og ikke minst: åpne en ny boks før siste strøket, har opplevd flere ganger at det har blitt vesentlig bedre resultat med en helt fersk boks!!! Da skal det bli som dette: Ikke min båt.... Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Batdilla Svart 16.Juni.2004 Del på Facebook Svart 16.Juni.2004 Ser du har fått mange bra tips allerede. Når det gjelder luft i lakken, kan det kanskje lønne seg å la den stå en tid etter at man har rørt den sammen. Tag Rac kluter (Gudene vet hvordan det staves) er et must ved finarbeide. Fåes på velutstyrte biltilbehørsforretninger. Det jeg tenkte jeg skulle poste om, er dette med støv. Det å drive innomhus med saker det er litt nøye med synes jeg er en selvfølge. Videre at det er rent og fritt for støv i rommet. Snekkerboden er derfor et lite egnet sted å bedrive finlakkering, selv om man ofte blir henvist dit av Admiralen. Der de selger lakktilbehør har de ofte slike luftige engangsdresser som lakkerere bruker. En slik en kan være grei å ta på seg, så unngår man at alt støvet man har i klærne faller ned på gjenstanden man lakkerer. Husk også å ha noe på hodet, evt. bruke hetta som sitter på overtrekksdressen. For å få has på støvet som normalt er i rommet, er et greit tricks å bruke en spruteflaske alá Jiff med vann, stillt inn slik at det kommer en fin damp ut, og "dekke rommet" fra taket og ned med dusjer fra flasken. Vannet vil da binde til seg støvet og ta det med ned til gulvet. Tiltakene høres kanskje overkill ut, men mange bekker små gjør en stor 'å... Apropos: Ser gjerne at flere poster bilder av fint treverk som er nylakkert. Blir sjelden for mye av slik. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 16.Juni.2004 Del på Facebook Svart 16.Juni.2004 Det finnes både ruller og fordrivere laget av skumgummi. Dette er billig utstyr og fungerer meget bra. Har brukt dette på både en- og to-komponent Epifanes lakk med godt resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Coronet Svart 16.Juni.2004 Del på Facebook Svart 16.Juni.2004 Vedrørende kluter som fjerner støv har jeg brukt "klibbduker" eller "klebeduker" fra International. Disse leveres i små forseglede poser. Det er lenge siden jeg kjøpte disse, men antar de selges fortsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 16.Juni.2004 Del på Facebook Svart 16.Juni.2004 vedr klebeduker.... jag bruker anvende T-röd på en trase........funker bra ! sen har jag lit förkärlek til 8-10 ggr blank o siste ströket med sidenmatt.......då ser man ikke allt! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
GeirKS Svart 22.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2004 Nå har jeg mattet ned og gjort et nytt forsøk, men - det dukker stadig opp noen "hot spots"... - eller fordypninger hvor lakken ikke har flytt helt ut - eller om det har vært en luftboble der...? Hjelper denne omtalte Owatrol oljeinnblandingen mot "hot spots"? Er det noen som har en annen lakk å anbefale? Ravilakk er nevnt? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 22.Juni.2004 Del på Facebook Svart 22.Juni.2004 Som brodern sa tidligere så prøv ravilakk. Våres pantry ble bra med ravilakk. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
henboe Svart 22.Juni.2004 Del på Facebook Svart 22.Juni.2004 Nå har jeg mattet ned og gjort et nytt forsøk, men - det dukker stadig opp noen "hot spots"... - eller fordypninger hvor lakken ikke har flytt helt ut - eller om det har vært en luftboble der...? Hjelper denne omtalte Owatrol oljeinnblandingen mot "hot spots"? Er det noen som har en annen lakk å anbefale? Ravilakk er nevnt? GeirKS Du bør pusse godt om du skal få bort de forrige støvkornene som legger seg i lakken...annbefaler deg og sikle bort alle "pupper", og så matte lett over..bruker du pensel, er jeg ganske sikker på at problemene dine sitter der. Hadde jeg vært deg, hadde jeg kjøpt en ny boks med lakk, en ny pensel, og tatt siste strøket i et rent rom. Da pleier det å fungere Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.