Jump to content

Bølgehøyde - tabell

Rolf

Recommended Posts

Hei.

Når et skip i sin daglige vær rapport oppgir 'Swell 2' betyr det bølgehøyde 2 meter eller referes det her til en tabellstørrelse?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Når et skip i sin daglige vær rapport oppgir 'Swell 2' betyr det bølgehøyde 2 meter eller referes det her til en tabellstørrelse?

Heisan Rolf,

Her på Britisk sektor i Nordsjøen vil våre fartøyer rapportere "Sea state 2", som 2M gjennomsnittlig bølgehøyde.. vanligvis assosiert med vindstyrke rundt Frisk Bris..

Mvh,

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Hei.

Kommer an på.

Dersom de bruker Beaufort skala (seastate) er det slik:http://www.ehs.ufl.edu/dive/forms/seastate.pdf

I vårt hjørne av verden brukes signifikant bølgehøyde i meter. Gjennomsnittet av maks amplitude av den tredjedelen av bølgene som er høyest.

Store Norske Kullseilingskompani.

Takker for innspill så langt. Skulle selvsagt opplyst om at vindstyrke/retning gis som feks:

Weather: Wind SW 5, /SW 3/ SWELL 2

Dette tolker jeg som følger: Vind syd vest styrke 5 (Beaufort) skiftende til syd vest styrke 3,

bølgehøyde 2 meter. Vindstyrke og bølge høyde passer rimelig bra inn i tabellen fra Krapyl.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Hei.

Meteorologisk Institutt bruker betegnelsene:

[table]

Sjøgang[/td][td]Bølgehøyde i meter[/td]  [/table]

Mer om bølger, signifikant bølgehøyde, bølgelengde osv finnes hos Meteorologisk institutt her.

Lars H.

Ps. Visste du forresten at sterk kuling heter "Stormachtig" på Hollandsk, og at sterk storm heter "Ofsavedur" på Islandsk?

Beaufort Vindskala på 10 Europeiske språk finner du på

http://trudelutt.com/vaeret/beaufort.php.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hvis det oppgis "swell 2" uten noen betegnelse, betyr dette 2 i beaufort "seastate" skala. Og det er snakk om dønning, ikke bølgehøyde som heter "wave height" hvis den angis i høyde (meter/fot), og "sea state" hvis den angis i Beaufort. Dønning opptrer som kjent uavhengig av bølger som oppstår som følge av lokal vind, og har derfor ingenting med de vindinduserte bølgene å gjøre. Et værvarsel for åpen sjø vil derfor inneholde både bølgehøyde med sin retning, og dønning med sin høyde og retning forutsatt at det er dønning tilstede. En annen ting er at dønning med høyde 2 på Beaufort skala normalt ikke vil bli opplyst, engelske meterologer vil kalle all dønning under 0,5 m for "negligible" eller insignificant".

• 10 år senere...

Bølgehøydetabellen Lars H gjengir er et av spørsmålene til den nye Båtførereksamen.
Jeg mener det er sært. Er denne tabellen velkjent? Brukes disse betegnelsene i norske værvarsler?
Ikke for å være flåsete, men etter å ha googlet, søkt på wikipedia og i meteorologisk leksikon uten å finne noen slik tabell må jeg konkludere med at dette ikke er vanlig kjente begreper. Jeg fant det til slutt på meteorologisk institutt. (Lenken du har lagt ut virker ikke Lars H.)
Søk på bølgehøyde gir tusenvis av treff på Beauforts skala, men ikke på denne tabellen.
Er denne tabellen allmenn kunnskap og noe som er vanlig å bruke? Meg bekjent melder meteorologisk institutt bølgehøyde i meter. 
Hvor mange her vet at - Mye sjø betyr 2,5-4 m og Svak sjø 0,5-1,25 m?

Redigert av davincy (see edit history)

(...) etter å ha (...) søkt på wikipedia (...) uten å finne noen slik tabell (...)

?

http://no.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%B8gang 

WMO klasse Bølgehøyde (meter) Beskrivelse 0 0 Havblikk 1 0 til 0.1 Småkruset sjø 2 0.1 til 0.5 Smul sjø 3 0.5 til 1.25 Svak sjø 4 1.25 til 2.5 Noe sjø 5 2.5 til 4 Mye sjø 6 4 til 6 Høy sjø 7 6 til 9 Svært hav 8 9 til 14 Veldig opprørt hav 9 over 14 Overordentlig opprørt hav

Søkte på BØLGEHØYDE ikke på sjøgang, men jeg fant også tabellen til slutt. Men spørsmålet er om disse begrepene er i vanlig bruk.

?

http://no.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%B8gang 

WMO klasse Bølgehøyde (meter) Beskrivelse 0 0 Havblikk 1 0 til 0.1 Småkruset sjø 2 0.1 til 0.5 Smul sjø 3 0.5 til 1.25 Svak sjø 4 1.25 til 2.5 Noe sjø 5 2.5 til 4 Mye sjø 6 4 til 6 Høy sjø 7 6 til 9 Svært hav 8 9 til 14 Veldig opprørt hav 9 over 14 Overordentlig opprørt hav

Søkte på BØLGEHØYDE ikke på sjøgang, men jeg fant også tabellen til slutt. Men spørsmålet er om disse begrepene er vanlig å bruke og bør kunnes?

I tillegg til bølgehøyde ønsker jeg også informasjon om bølgelengde. En bølgehøyde på tre meter med bølgelengde på ni meter gir en helt annen opplevelse i båten enn bølgehøyde på tre meter og bølgelengde på førti meter.

Kanskje det også finnes tabell hvor bølgehøyde sammen med vindstyrken kan beregne bølgelengden? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...