SamH Startet 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2009 http://www.regjeringen.no/nb/dep/nhd/press....html?id=570666 Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 har ikke lest linken , men støtter et kjøreforbud for graverende forhold. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SamH Svart 3.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 Hele høringsdokumentet http://www.regjeringen.no/nb/dep/nhd/dok/h....html?id=570357 Sitér dette innlegget Link to post
ezpn75 Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 Hvordan skal dette håndheves da? Dersom en person blir fradømt retten til å føre båt, hvordan skal myndighetene kontrollere dette så lenge det ikke er krav om båtførerbevis for alle? Er de online når de er på sjøen slik at de kan søke opp hver enkelt de kontrollerer? Er enig i filosofien, men lover og regler som ikke kan håndheves fører bare til at folk gir blanke f. uansett. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 Helt greit at det blir strengere straff for promille og andre overtredelser begått på sjøen, men det er etter min mening utopisk å tro at dette vil ha en prevantiv effekt i særlig grad. Uten mye større satsing på kontroller med innkjøp av mer utstyr og bevilgning av langt større summer til politiet, blir dette kun skjærpet straff til de som blir tatt. (når og om de blir tatt) "Nei, nå må jeg være flink gutt, så jeg får være med å leke i morgen også...." De som bryter gjeldene regler i dag, gjør ikke det fordi straffen er så lav. Allerede i dag blir man siktet for uaktsomt drap om man forårsaker en dødsulykke ved uaktomhet eller med promille, uten at dette avskrekker folk fra å drikke seg snydens og/eller kjøre som noen tullinger. Typisk politikertjatt for å vise at man GJØR noe. De må i samme slengen innføre legimentasjonsplikt for alle båtførere om det skal være mulig å sjekke om noen er fradømt retten til å føre båt eller ikke. Dette gjelder da også de som i det de skal kontrolleres hverken har drukket eller gjort noe annet galt. Jeg har ferdes på sjøen i 40 år (siden jeg var 6) og har blitt sjekket av politi en eneste gang (kjørte videre med ønske om fortsatt fin dag, fra noen særdeles hyggelige betjenter). Dette er bare min mening om saken og jeg håper jeg tar feil. (det har skjedd før...) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Sydvesten Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 Helt greit at det blir strengere straff for promille og andre overtredelser begått på sjøen, men det er etter min mening utopisk å tro at dette vil ha en prevantiv effekt i særlig grad.Uten mye større satsing på kontroller med innkjøp av mer utstyr og bevilgning av langt større summer til politiet, blir dette kun skjærpet straff til de som blir tatt. (når og om de blir tatt) Er enig her, og dermed burde politiet og kystvakten utvide samarbeidet betraktelig... Ser ikke noen grunn til at kontrollene ikke skulle kunne økes. Det samme gjelder de latterlige lave satsene som gis for blant annet føring av båt i alkoholpåvirket. Disse er i dag på latterlige lave 5000-9000 kroner.. En tidobling av bøtesatsene ville nok hatt en preventiv virkning.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
landkrabbe Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 Jeg tror at trusselen om å bli fratatt retten til å føre fritidsbåt vil ha en preventiv effekt og fremme bedre holdninger og atferd på sjøen, sier nærings- og handelsminister Sylvia Brustad. Trussler fremmer ikke bedre holdninger bare ødelegge dem. De kan riktignok forbedre oppførselen hvis truslene er reelle, men det er bare opplysning som kan forbedre holdninger. Ellers ser jeg ikke logikken i at det å kjøre snekke med 0.81 i promille skal gi deg minum et års kjøreforbud og krav om ny båtførertest når man har fastsatt att det er helt greit med 0.79 i promille. Her lukter det litt av at noen prøver a snike inn avholdstanker bakveien. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 (redigert) Som vanlig er jeg helt imot nye og strengere forskrifter der de er ikke høyst nødvendig. Stikker man fingeren i jorden så har Norge med sine hundretusenvis av fritidsbåter ikke mange ulykker på sjøen. Desuten er det vanskelig å følge det opp skikkelig slik at det blir forskjellsbehandlig mellom ulike regioner i Norge. Skikkelig oppfølging derimot ville ført til mer unødvendig overvåkning av samfunnet og helt feil resurssbruk for politiet siden problemet er nok ikke stort. Tviler på at dette forhindrer mange ulykker. Hele forslag virker som billig populisme og valgflesk i kjølvann av at media slår opp enkeltepisoder. Trist, at sjøen blir enda et område der storebrormentaliteten tar over. Redigert 3.Juli.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Mouche Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 Var det ikke forrige helg hvor det var fire tragiske drukningsulykker og avisene skrev om ulykkessommer til sjøs, og politiet nikket med, og hvor ille det kommer til å bli til sommeren med alle disse nye og uerfarne båtførerne som har kommet til. Det var kun i en bisetning at det ble nevnt at ingen av ulykkene hadde noe som helst med båt eller båtliv å gjøre! Informasjon eller desinformasjon? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
prin435 Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 (redigert) I utgangspunktet ser jeg ikke helt behovet. Må ærlig innrømme at jeg sjelden eller alderig er plaget av tilsynelatende fulle folk som kjører i vilden sky. Vel, vi og jeg er til tider plaget av halvplanende båter med hekksjø innimellom, men det er ikke det dette handler om. Har selvfølgelig sett kjøring som ser farlig ut, O.K., men om de kjører på land eller grunn går det kun utover dem selv. Når så eller leste du sist om fritidsbåt som har kollidert med en annen fritidsbåt med alvorlig meskelig skade som resultat? Det er helt klart at en alvorlig ulykke er en for mye, men hvor mye resurser og byråkrati skal man innføre for redusere det og hva blir virkningen? I forhold til ulykker blir den sannsynlig vis minimal, men vi får nidkjære Politibetjenter som raser rundt i halvplan for å kontrollere. Konfronterte en betjent i Oslo med halvplankjøring ( Tilsynelatende 10-15 knop )i et haveområde. Svaret var: ” Vi har lov til det ”. ( Årsak bøtelegge en i gummibåt 10m fra land uten flytevest med 20c i vannet en fin sommerdag. Vi må snart ha flytevest i badebåter og baderinger.) Et paradoks er at dette ikke skal gjelde yrkesbåter når de først skal lage regler. De er størst, mange er passasjerbåter med mange mennesker om bord. En alvorlig ulykke kan fylle mange års ulykkesstatistikk for fritidsbåter og kan ha uanede konsekvenser. Redigert 3.Juli.2009 av prin435 (see edit history) Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
mhemil Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 Hvordan mediene informerer og benytter statistikk og deretter hvordan mediekåte politikere hopper etter er skremmende. Se f.eks. dagens oppslag i vg. Her står det med fete typer at det er en kraftig økning i drukningsulykker fra i fjor og at fritidsbåtulykker overrepresentert. Lenger ned på siden står det videre at i 1998 druknet 148 mennesker. Ti år etter, i 2008, var tallet betydelig redusert, til 86 drukningsulykker. Datagrunnlaget for uttalelsen i overskriften bygger på at det så langt i år er flere ulykker enn på samme tidsperiode i fjor. At fritidsbåtene får skylden er salgbart, men man bør benytte statistikk på ryddigere måte. Som tidligere nevnt har mange av disse ulykkene ingen sammenheng med båtlivet i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 hmmm... det er skummelt å være fra rogaland i andre halvdel av juli i år. En rogalending er nemmelig allerede satt inn i statestikken for den perioden. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Fanafjord Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 Jeg er på sjøen temmelig ofte. Flere ganger i uken fra tidlig mars til sent i oktober. Jeg husker bare en virkelig farlig episode. Man ser jo mangt, hekkbølger, litt forbudt vannscooterkjøring eller dumt oppførsel i gjestehavn - men ingenting som ville krevd politiovervåkning. Den ene virkelig skumle episoden jeg opplevde var at jeg ifjor drog datteren min med på en "tube". Så dukket det opp en rask cabincruiser bakfra og la seg rett bak oss. Hadde hun fallet ned fra tuben hadde hun blitt overkjørt av denne båten. Men dette var rett og slett uvettig og tankeløst og ville neppe blitt forhindret av mer politi men bare med mer opplæring. Tror ikke at de utsatte oss bevisst for fare. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
ezpn75 Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 Jeg synes vi burde få flere slike rundt omkring.. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=560487 Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 Litt OT kanskje og kanskje litt flåsete, men jeg klarte ikke dy meg når jeg skulle sjekke VGs opplysninger om at fritidsbåtulykker er overrepresentert i statestikken. Har lest litt til i den statestikken... . Av de 86 som druknet i fjor, var det 20stk til sammen på "overbord fra båt", "kantring av båt" og "Båthavari". Til sammenligning var det 16stk på "Bil i sjø/vann". Man skulle kanskje påby flytevester i bil også (som i fly) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
prin435 Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 Hvordan mediene informerer og benytter statistikk og deretter hvordan mediekåte politikere hopper etter er skremmende. Se f.eks. dagens oppslag i vg. Her står det med fete typer at det er en kraftig økning i drukningsulykker fra i fjor og at fritidsbåtulykker overrepresentert. Lenger ned på siden står det videre at i 1998 druknet 148 mennesker. Ti år etter, i 2008, var tallet betydelig redusert, til 86 drukningsulykker. Datagrunnlaget for uttalelsen i overskriften bygger på at det så langt i år er flere ulykker enn på samme tidsperiode i fjor. At fritidsbåtene får skylden er salgbart, men man bør benytte statistikk på ryddigere måte. Som tidligere nevnt har mange av disse ulykkene ingen sammenheng med båtlivet i det hele tatt. Er det noen som husker om det var ulykke med pasasjerbåt/yrkesbåt i 1998. Kan det ha noe med statistikken å gjøre? Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
2nd Trikker'n Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 Dette er lagt ut på høring med frist i september. Selve forslaget er sikkert undratt offentlighet. Det viktige er at alle, som har tilgang til dokumentet virkelig leser det, og kommenterer det. Sist Sjøfartsdir fikk en ny lov, måtte de nesten i samme åndedrag, sette seg ned igjen, og foreta avklaring og endring. De skremende er at det var først da "du og jeg" leste loven at feilen ble oppdaget. Er det noe som noen kan gjøre i saka, - gjør det! Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 Hvorfor i all verden skulle det være unndratt offentlighet?? Det ligger selvfølgelig ute i all offentlighet og linken finner du nederst på siden som SamH linker til i innlegg #3. Direktelink her. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
SamH Svart 3.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 Forslag til vedtekter finnes i bunn av dette dokumentet. http://www.regjeringen.no/upload/NHD/MA-av...bevis%20pdf.pdf Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 (redigert) Jeg ser for meg store problemer med dette. Faren, i mine øyne, er at loven blir en papirtiger. § 1 Formål og definisjonerI denne forskriften menes med tap av retten til å føre båtførerbevispliktig fritidsbåt både inndragning av båtførerbevis og kjøreforbud for personer som ikke er pliktig til å ha båtførerbevis Det er tydelig at det er "mye veitrafikklov" inne i bildet her. Hva vil det i praksis innebære å miste lappen? På veien får du ikke lov til å sitte bak rattet og kjøre bilen. Slik er det ikke til sjøs. Det er ikke automatikk i at fører og "rormann" er samme person. En skipper kan miste skipsførersertifikatet sitt, men samme skipper kan mønstre på som matros og stå til rors. Hensikten med loven er vel å forhindre person å kjøre en båt. Men loven sier ingenting om å eie båten. Og så lenge den bedre halvdel er født før 1980 eller har lappen- så kan jo han/hun være fører, uten å ha noen kunnskaper om å føre en båt. (Han/hun må bare holde seg våken, og se seg om i blant.) Synspunkter? Redigert 3.Juli.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 (redigert) Jeg ser for meg store problemer med dette. Faren, i mine øyne, er at loven blir en papirtiger. Filosofirte litt om dette. Hvis man skal innføre nytt regelverk må det være etter mitt syn tre betingelser oppfyllt: 1. Det må finnes et realt eksisterende problem som noe må gjøres med. Ikke et innbildt, mediesskapt fantom. 2. Regelverket faktisk avhjelper problemet. 3. Regelverket kan håndheves innenfor fornunftig resurssbruk. Kostnader med overvåkning og resursser må ikke bli større enn det opprinnelige problemet. Etter min mening kan det stilles store spørsmål om dette kjøreforbudsforslag innfrir: Det er ikke sikkert at båtulykker er faktisk et stort problem, det er tvilsomt at en kjøreforbud gjør noe med den statistikken og det kan antagelig ikke håndheves uten at det går ut over det frie og åpne samfunn, samtidig som det krever store resursser. Redigert 3.Juli.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
2nd Trikker'n Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 Godt filosofert Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 (redigert) Står endel om dette nederst på denne siden. Her blir det nevnt at de fleste ulykkene skyldes fall over bord eller kantring med små båter – altså landstedsbåter, joller og kajakker. Men, dette er ikke spennende nok for politikere som synes de stygge ulykkene, spesielt hvor fart og alkohol er med i sammenhengen, og som skaper fete hovedoppslag i nyhetsbildet, gir bedre anledning til å uttale seg og videre mulighet til å fremme og få gehør for nye lovforslag. Statistikken kan lastes ned her. Redigert 3.Juli.2009 av mhemil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 Hvem har hvilke båter? TØI har også undersøkt båteierne av de ulike båttypene. Når det gjelder små motorbåter, er disse utbredt i de fleste lag av befolkningen. Småbåter uten motor er typisk eiet av eldre, enslige personer i Oppland og Hedmark. Disse har gjerne yrke innen primærnæringene og har lav inntekt. Eierne av store båter med motor er gjerne par uten barn, rundt 60 år, har yrkesfaglig utdannelse og høy inntekt. De som er eiere av seilbåt karakteriseres ved høy utdannelse og inntekt, samt akademiske yrker. Seilbåteierne er typisk bosatt i Oslo eller nær hovedstaden. Undersøkelsen viser at en av tre nordmenn eier båt og at hele 68 % av fritidsbåtflåten er små motorbåter. Bare 3 % eier seilbåt, mens 17 % har stor motorbåt og 12 % har liten båt uten motor. Dette er meget interessante tall som gir et helt annet bilde av fritidsbåtflåten enn det man får inntrykk av gjennom media og når politikere og myndigheter uttaler seg om fritidsbåter! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.