Jump to content

Systemrens, erfaringer?

FM 8-12

Recommended Posts

Jeg har brukt Systemrens på min gamle dieselmotor. For meg har det fungert perfekt.

Renser opp gamle avleiringer i motoren og har gitt min motor bedre kjøling umiddelbart.

Kan anbefales på det varmeste.

Bare husk på å fjerne eventuelle anoder i kjølesystemet. Lag en bra blanding, kjør inn i motoren og la stå et døgn.

Lykke til!

Jeg bruker sitronsyre og varmt vann i forhold 1 kopp pr.bøtte vann.Vannet må være varmt Suger dette inn med inntakslangen på sjøvannsiden og lar det stå et par døgn.Mye mer effektivt og billigere enn systemrens.Sitronsyre kjøper jeg i sverige for 50 kr.kg.Dette angriper ikke pakninger eller metall.Problemet er irr som trekker til seg oljeholdige væsker.Gjorde det i våres etter at motoren ble for varm på høyt turtall,ut kom det masse grønn guffe som faktisk ligna grønn maling og et svakt oljeholdig belegg.Det er mange som gjør dette på båtplassen og det er effektivt .Gjorde dette for 4 år siden også og motoren oppfører seg eksemplarisk.

Fryktelig mange temaer om dette med rens av kjølesystemet.

Men ingen kan gi en ordentlig forklaring av hva må som eksakt må gjøres og med hva :crazy:

Er sitronsyre bedre, like bra eller dårligere enn systemrens?

Må termostater fjernes før rensing ?

Må sink anoder fjernes ?

Må impeller fjernes ?

Blir varmeveksler, fersk og saltvannssiden og oljekjøler renset med å sirkulere gjennom systemet ?

Skal det sirkulere i systemet eller skal hver del tas ut å legges i syrebad ?

Hvor lenge skal syre/rens virke ?

Noen som har svar på dette og kan stå inne for resultatet ? :wink:

Jeg blir litt forundret over begeistringen for Systemrens.Den virker sikkert bra på div avleiringer som salt og kalk.Jeg har imidlertid for a teste pirket ut rustlak fra innsiden av et FM - topplokk og lagt det it et glass med Systemrens.Prøvde med forskjellige blandingsforhold i forhold til vann.Ressultat :ABSOLUTT NULL !!Rustflakene var like store og harde tter dager og uker i systemrens.Så hva skal en tro ???

Hilsen Gutek

• 2 uker senere...
  • 8 år senere...

Väcker upp denna gamla tråd igen, då jag har problem med att motorn (tmd 40b, 1985års modell) går varm över 3000 varv/minut.

Jag undrar om det fungerar med en blandning av oxalsyra och vatten, köra i  denna blandning via kylintaget och låta detta stå c:a 2 dygn? 

Detta så jag slipper plocka ner värmeväxlare och oljekylare.

Ser fram mot svar

\\Kenneth

Guest Avmønstret#

Tja.. i England bruker de husholdningeddikk til samme jobben, den sterke typen. 

Sikkerhetsdatabladet til Maritims systemrens sier at den inneholder sitroynsyre og fosforsyre. 

https://www.maritim.no/content/mma/publish/11/1114/111407/13500-00+datablad.pdf

Hvilke egenskaper oxalsyre har ifht ulike metaller osv aner jeg ikke. Men sitronsyre er vel da relativt trygt siden det er i systemrens som selges kommersielt. Og jeg tipper eddikk fungerer ok siden engelskmennene er så glad i den varianten. 

Guest Avmønstret#
Roger jo skrev 25 minutter siden:

Har erfaring med Termorens/Systemrens  fra Skien, det var meget bra.

10 vann ca 2 l Termorens  efekten blir mye bedre hvis en sirkulerer og varmer opp til ca. 60 gtader.

Men les på produktet dere kjøper.

Termorens innholder sitronsyre og fosforsyre, samme som Maritim sin. Same- same :-) Så da kan en vel gå etter pris. 

Kenneth_S skrev for 1 time siden:

Väcker upp denna gamla tråd igen, då jag har problem med att motorn (tmd 40b, 1985års modell) går varm över 3000 varv/minut.

Jag undrar om det fungerar med en blandning av oxalsyra och vatten, köra i  denna blandning via kylintaget och låta detta stå c:a 2 dygn? 

Detta så jag slipper plocka ner värmeväxlare och oljekylare.

Ser fram mot svar

\\Kenneth

Jeg bruker systemrens hver høst på mine tamd 40b. Plukker ut alle sinkanoder, fyller den sjøvannsfylte siden opp med systemrens, og lar dette stå ca 2 døgn. Skyller godt igjennom med rent vann etter rensen. Har stabil temp gjennom hele sesongen. Vasker og skyller også sjøvannsfilteret et par ganger i løpet av sesongen. Syns det legger seg fort mye slim og småskjell her. 

Nimbus4 skrev 42 minutter siden:

Jeg bruker systemrens hver høst på mine tamd 40b. Plukker ut alle sinkanoder, fyller den sjøvannsfylte siden opp med systemrens, og lar dette stå ca 2 døgn. Skyller godt igjennom med rent vann etter rensen. Har stabil temp gjennom hele sesongen. Vasker og skyller også sjøvannsfilteret et par ganger i løpet av sesongen. Syns det legger seg fort mye slim og småskjell her. 

Tack för svar ?

Vet du om systemrens innehåller oxalsyra?

Jag vet inte om systemrens går att köpa i Sverige, eller om det heter nåt annat i Sverige, men det låter väldigt intressant. Har du annars någon bra norsk sida man kan köpa från?

Nimbus4 skrev for 14 timer siden:

Kun på sjøvannsiden regner jeg med? Eller tar du det på hele motoren hvert år?

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Jeg brukte Systemrens i fjor. Kjørte kraftig blanding. Det stor på en gammel bruksanvisning at sink skulle fjernes, men ikke på en annen nyere. Jeg fjernet den ikke da jeg ikke hadde noe annet som kunne tette hullet. 

Systemrensen fungerte veldig bra. Hadde den på i to dager. Kjørte motoren varm (men ikke presset den) slik den var anbefalt. Hadde to dagsturer. TMD40A.

Da motoren var helt kald drenerte jeg ut og spylte deretter med vannslange gjennom termostathus OG igjennom øverste hull på turboen. Kom ut mye dritt begge gangene. Tok på rent vann, startet motor og kjørte varm, ventet til kald og gjentok skylling. Da var motoren helt ren innvendig. Oppstod en lekkasje da et alu-rør var tæret. Virket som om gammel dritt hadde holdt det tett inntil SystemRensen fjernet dritten...

PS: Ved vanlig rens kan man bruke oppvaskmiddel (pulver). Det bør blandes ut i vann før det helles på maskinen. Det må også skylles ut godt etterpå.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hmm. I forgjengeren TMD40A (samme motor men med annen kjøleveksler og mindre effektuttak) så er det sink. Sitter skrudd inn som en "bolt" i kjøleveksleren. Men ser at TAMD40B ikke har det. Kanskje de fant ut at det var overflødig?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...