FM 8-12 Startet 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2009 Fungerer dette så bra på gammel rust innvendig på motor? Noen som har erfart at det løsner opp store flak og tetter? Eller er alt faktisk fryd og gammen? Sitér dette innlegget Link to post
Herr Felle Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 Jeg har brukt Systemrens på min gamle dieselmotor. For meg har det fungert perfekt. Renser opp gamle avleiringer i motoren og har gitt min motor bedre kjøling umiddelbart. Kan anbefales på det varmeste. Bare husk på å fjerne eventuelle anoder i kjølesystemet. Lag en bra blanding, kjør inn i motoren og la stå et døgn. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 Har brukt dette på gamle Yanmar min med hell,men husk og skyll godt etter på med rent vann.Du kan eventuelt ta ut frostpluggen og stake litt inne i motoren også.MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Rune Nap Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Jeg bruker sitronsyre og varmt vann i forhold 1 kopp pr.bøtte vann.Vannet må være varmt Suger dette inn med inntakslangen på sjøvannsiden og lar det stå et par døgn.Mye mer effektivt og billigere enn systemrens.Sitronsyre kjøper jeg i sverige for 50 kr.kg.Dette angriper ikke pakninger eller metall.Problemet er irr som trekker til seg oljeholdige væsker.Gjorde det i våres etter at motoren ble for varm på høyt turtall,ut kom det masse grønn guffe som faktisk ligna grønn maling og et svakt oljeholdig belegg.Det er mange som gjør dette på båtplassen og det er effektivt .Gjorde dette for 4 år siden også og motoren oppfører seg eksemplarisk. Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Hei. Hvor kjøper du dette i Sverige. Har forsøkt flere apotek i norge. De har ikke, eller så har de i små poser til en dyr penge. Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Fryktelig mange temaer om dette med rens av kjølesystemet. Men ingen kan gi en ordentlig forklaring av hva må som eksakt må gjøres og med hva Er sitronsyre bedre, like bra eller dårligere enn systemrens? Må termostater fjernes før rensing ? Må sink anoder fjernes ? Må impeller fjernes ? Blir varmeveksler, fersk og saltvannssiden og oljekjøler renset med å sirkulere gjennom systemet ? Skal det sirkulere i systemet eller skal hver del tas ut å legges i syrebad ? Hvor lenge skal syre/rens virke ? Noen som har svar på dette og kan stå inne for resultatet ? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Ta og søk på Systemrens for opp mye her da,har gjort dette selv blir mye skriving.Ja anoden må fjernes eller så skummer det mye.Ta og søk mye inntresant og lese og diverse metoder.Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Gutek Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Jeg blir litt forundret over begeistringen for Systemrens.Den virker sikkert bra på div avleiringer som salt og kalk.Jeg har imidlertid for a teste pirket ut rustlak fra innsiden av et FM - topplokk og lagt det it et glass med Systemrens.Prøvde med forskjellige blandingsforhold i forhold til vann.Ressultat :ABSOLUTT NULL !!Rustflakene var like store og harde tter dager og uker i systemrens.Så hva skal en tro ??? Hilsen Gutek Sitér dette innlegget Link to post
Mandal Svart 16.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 Systemrensen funket kjempe bra for min del.. Ble kvitt ``Feberen`` på min motor.. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth_S Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Väcker upp denna gamla tråd igen, då jag har problem med att motorn (tmd 40b, 1985års modell) går varm över 3000 varv/minut. Jag undrar om det fungerar med en blandning av oxalsyra och vatten, köra i denna blandning via kylintaget och låta detta stå c:a 2 dygn? Detta så jag slipper plocka ner värmeväxlare och oljekylare. Ser fram mot svar \\Kenneth Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Tja.. i England bruker de husholdningeddikk til samme jobben, den sterke typen. Sikkerhetsdatabladet til Maritims systemrens sier at den inneholder sitroynsyre og fosforsyre. https://www.maritim.no/content/mma/publish/11/1114/111407/13500-00+datablad.pdf Hvilke egenskaper oxalsyre har ifht ulike metaller osv aner jeg ikke. Men sitronsyre er vel da relativt trygt siden det er i systemrens som selges kommersielt. Og jeg tipper eddikk fungerer ok siden engelskmennene er så glad i den varianten. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Oksalsyre løser blant annet rust. Eddik (32 %) bra på å løse kalkforbindelser. Tror jeg hadde kjørt en runde eddik først, om valget står mellom disse to. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 (redigert) Har erfaring med Termorens/Systemrens fra Skien, det var meget bra. 10 vann ca 2 l Termorens efekten blir mye bedre hvis en sirkulerer og varmer opp til ca. 60 gtader. Men les på produktet dere kjøper. Redigert 14.April.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Roger jo skrev 25 minutter siden: Har erfaring med Termorens/Systemrens fra Skien, det var meget bra. 10 vann ca 2 l Termorens efekten blir mye bedre hvis en sirkulerer og varmer opp til ca. 60 gtader. Men les på produktet dere kjøper. Termorens innholder sitronsyre og fosforsyre, samme som Maritim sin. Same- same :-) Så da kan en vel gå etter pris. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Kenneth_S skrev for 1 time siden: Väcker upp denna gamla tråd igen, då jag har problem med att motorn (tmd 40b, 1985års modell) går varm över 3000 varv/minut. Jag undrar om det fungerar med en blandning av oxalsyra och vatten, köra i denna blandning via kylintaget och låta detta stå c:a 2 dygn? Detta så jag slipper plocka ner värmeväxlare och oljekylare. Ser fram mot svar \\Kenneth Jeg bruker systemrens hver høst på mine tamd 40b. Plukker ut alle sinkanoder, fyller den sjøvannsfylte siden opp med systemrens, og lar dette stå ca 2 døgn. Skyller godt igjennom med rent vann etter rensen. Har stabil temp gjennom hele sesongen. Vasker og skyller også sjøvannsfilteret et par ganger i løpet av sesongen. Syns det legger seg fort mye slim og småskjell her. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth_S Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Nimbus4 skrev 42 minutter siden: Jeg bruker systemrens hver høst på mine tamd 40b. Plukker ut alle sinkanoder, fyller den sjøvannsfylte siden opp med systemrens, og lar dette stå ca 2 døgn. Skyller godt igjennom med rent vann etter rensen. Har stabil temp gjennom hele sesongen. Vasker og skyller også sjøvannsfilteret et par ganger i løpet av sesongen. Syns det legger seg fort mye slim og småskjell her. Tack för svar ? Vet du om systemrens innehåller oxalsyra? Jag vet inte om systemrens går att köpa i Sverige, eller om det heter nåt annat i Sverige, men det låter väldigt intressant. Har du annars någon bra norsk sida man kan köpa från? Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Hei, jeg vet ikke helt hva det inneholder. Bruker å kjøpe det i Wærnes båtbu i Sandefjord. Du kan gå inn på wærnersbåtbu.no og bestille der. Pleier å ligge på ca 200kr p liter. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Nimbus4 skrev for 14 timer siden: Jeg bruker systemrens hver høst på mine tamd 40b. Plukker ut alle sinkanoder, fyller den sjøvannsfylte siden opp med systemrens, og lar dette stå ca 2 døgn. Skyller godt igjennom med rent vann etter rensen. Har stabil temp gjennom hele sesongen. Vasker og skyller også sjøvannsfilteret et par ganger i løpet av sesongen. Syns det legger seg fort mye slim og småskjell her. Kun på sjøvannsiden regner jeg med? Eller tar du det på hele motoren hvert år? Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Scand 360 dc Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Kun sjøvannsiden. Disse motorene skal ikke gå varm, har du slike tendenser ved høyt turtall, som har kommet over tid, rens sjøvannsiden. Er dette rent, kjøler motorene i godt. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Mener ikke å huske at det sto noe om at sink anodene måtte fjernes før en bruker denne systemrensen. Jeg kjørte nettopp dette på ferskvannsiden på motoren min. Fjernet ingen anoder før jeg gjorde det. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Jeg brukte Systemrens i fjor. Kjørte kraftig blanding. Det stor på en gammel bruksanvisning at sink skulle fjernes, men ikke på en annen nyere. Jeg fjernet den ikke da jeg ikke hadde noe annet som kunne tette hullet. Systemrensen fungerte veldig bra. Hadde den på i to dager. Kjørte motoren varm (men ikke presset den) slik den var anbefalt. Hadde to dagsturer. TMD40A. Da motoren var helt kald drenerte jeg ut og spylte deretter med vannslange gjennom termostathus OG igjennom øverste hull på turboen. Kom ut mye dritt begge gangene. Tok på rent vann, startet motor og kjørte varm, ventet til kald og gjentok skylling. Da var motoren helt ren innvendig. Oppstod en lekkasje da et alu-rør var tæret. Virket som om gammel dritt hadde holdt det tett inntil SystemRensen fjernet dritten... PS: Ved vanlig rens kan man bruke oppvaskmiddel (pulver). Det bør blandes ut i vann før det helles på maskinen. Det må også skylles ut godt etterpå. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Scand 360 dc Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Det sitter ikke sink på det indre kjølesystemet i motoren. Kun der sjøvann sirkulerer. Sink må fjernes før rens. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Jeg har mange sink staver på ferskvannsiden på min motor! VP MD21A. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Jeg tenkte på tamd 40b. Der er det kun sink på saltvannssiden. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Hmm. I forgjengeren TMD40A (samme motor men med annen kjøleveksler og mindre effektuttak) så er det sink. Sitter skrudd inn som en "bolt" i kjøleveksleren. Men ser at TAMD40B ikke har det. Kanskje de fant ut at det var overflødig? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.