Jump to content

Fjerne lim på gummibåt?

Geir V.

Recommended Posts

Det kan jeg skrive under på, jeg har akkurat gjort samme jobben ifm en gammel lapp som falt av. Jeg turte ikke å bruke de sterkeste midlene, men fikk det tålelig bra med tolmodighet, white spirit, rødsprit, negler og sandpapir. :blush:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Jeg fikk tips om å bruke lightervæske, slik som man bruker til Zippo lightere, for å fjerne lim.

Prøvde det for å fjerne lim som var sølt på parketten hjemme, og det virket veldig bra.

Mulig dette også kunne vært greit på gummibåt?

Jeg tror også (nesten vet) at aceton ikke skader gelcoat.  Imidlertid ville jeg vært betenkt i forhold til enkelte typer gummibåter.  Jeg ville først prøvet på en lapp av samme stoff, før jeg badet jolla i aceton.

Metyllenclorid derimot tar knekken på lim, gummibåt og glassfiber,  lett.....  I tillegg smeller hjernecellene som popcorn....  Ikke fall for fristelsen selv om den løser lim lett. :smiley::flag: :flag:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

• 9 år senere...

Jeg bruker denne gamle tråden til å spørre om følgende: Må alt det gamle limet av før jeg påfører det nye limet ? Om det nye limet fester godt, så sitter det vel på det gamle limet også ? Eller er det noe kjemisk som gjør at nytt lim ikke sitter på gamle limrester ? Bør jeg være skeptisk for å bruke aceton på Zodiac gummibåt ?

Fjern gammelt lim. Ikke bruk aceton før du har gjort en prøve på noe som ikke koster noe særlig av samme materiale som jolla..

Metyllenclorid derimot tar knekken på lim, gummibåt og glassfiber, lett..... I tillegg smeller hjernecellene som popcorn.... Ikke fall for fristelsen selv om den løser lim lett. :smiley::flag::smiley:

er det det samme som trikloretylen...? er vel en grunn til at den ble forbudt ja, selv om den var effektiv...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

gelcoat tåler aceton.. Gummibåten vil nok bli matt i overflaten, og veldig møkkete året etter. Du burde bare vaske rett i såret for å si det sånn.

Ha klar en fille med rent vann som du vasker med en gang du er fornøyd. Da stopper etsingen.

Jeg har en bror som vasket en rib med aceton fordi den var så møkkete. Nå er den værre.

Men du har vel et rep sett med lapper du kan prøve på?

Redigert av taunus (see edit history)

Jeg kjøpte en annen type lim enn den jeg prøvde først, og den eldre karen på Wavesystem på Bryn sa jeg ikke trengte å fjærne det gamle limet.

Sitter det, så sitter det ! Ingen kjemiproblem med feste til eksisterende gammelt lim. Jeg prøver !

Jeg legger inn en oppdatering i denne tråden, ang erfaring med å lime på nytt oppå gammelt daviterlim.

Slik så det ut, fullt av gammelt lim:

bilde

Limte oppå med nytt lim (følg bruksanvisningen på limet !!) Jeg brukte denne typen lim: http://www.westsystem.no/Gummib%C3%A5tlim+m%2Fherder.b7zFA-xfZ0B-hTN9OCT-tRJ6lVBt6705hRnI1a.ips?template=webshop&productGroupID=59

Resultatet ble at det satt som støpt og det var ingen problem å lime oppå ! Man trenger ikke legge masse jobb i å fjærne gammelt lim !

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...