Jump to content

Kobling av dynamo, Peninsular TA400-310


ford4fun

Recommended Posts

Det er nok en Prestolite 8 M serie modell du har kjøpt. Disse leveres i en rekke varianter, og så vidt jeg husker ble 105 ampere modellen tatt av marinemarkedet for en god del år siden.

 

Den modellen du har er auto excite, som betyr at den har en restmagnetisme i rotoren og lader bare den roterer med en minimums rotasjonshastighet. Derfor har den bare batteri pluss og minus. Under den sorte ledningen på regulatoren er det kuttet av en grønn ledning, og det er denne ledningen du exciterer dynamoen med om den har blitt avmagnetisert.

 

Disse dynamoene ble levert til en rekke of road applikasjoner og kan fort brenne opp hvis de går med forlavt turtall og lader batterier. (De er ikke beregnet på dette). Statoren kan få svært kort levetid hvis ikke loddetinnet på ledningene til diodene smelter først. Diodene er montert bak frem og du ser hvor ledningene fra statoren er loddet fast med en liten rørsko.

 

Var jeg deg ville jeg valgt 90 ampere modellen, men da må du også skifte reimmhjul på grunn av at akslingen på 105 ampere modellen ikke er standard.

Steyr brukte vel 90 ampere modellen på sine tidligere motorserier, men sluttet vel fordi dynamoene brant opp. (Steyr skjevlastet statoren med noen releer koblet til AC tappene, og kunne vel til en viss grad takke seg selv for at dynamoene røk).

Link to post

Ut fra det Ole Petter skriver ville jeg funnet på noe annet. Det er heldigvis greit å finne deler til disse amrikanerene. På min GM 6,2L sitter det en 78 A bildynamo, kjøpt 12.04.2003 for kr. 1756. Jeg kjøpte en til Jeep'en 08.12.2008 kr.2098, dette er en 130 A. Begge er av merket Delco.

 

De er ikke så dyre at det er noe særlig å ergre seg over.

Link to post
Okei? Det visste jeg ikke! Blei anbefalt denne av DP Filterteknikk i Haugesund?!?!?!?

De er jo Peninsular forhandlere i Norge, og burde jo sitte på såpass stor kompetanse?

 

Det er 5 års reklamasjon og 3 års garanti på produkter kjøpt i Norge heldigvis..

Snakket du i tillegg med Jan Vidar Vestvik på dp-Hgsd, så er jeg sikker på at du har med stor kompetanse å gjøre :yesnod:

Link to post
Med den gamle "orginale" dynamoen hadde vi 12.8v lading ved 1000rpm.. Og det er jo strengt tatt IKKE lading?

 

Nei, det er det ikke. Ladingen er temperaturavhengig. Jeepen lader på litt turtall rundt 14 V ved ca. 20 grader. Båtmotoren har jeg satt til 14,7. Disse verdiene er avhengig av laderegulatoren som er montert.

Link to post
Snakket du i tillegg med Jan Vidar Vestvik på dp-Hgsd

Jupp, det er mannen jeg snakka med! Virket veldig seriøs, kjøpte også 82graders termostat, og den funka utrolig bra! Blei godt og varmt vann!

 

Nei, det er det ikke.

Var nede å startet den nå, virka som den starte mye lettere!!

 

 

Noen som vet hvor mange amp glødepluggene er på ?????

Link to post

Da har du muligens en utfordring et eller annet sted. Av grunner så tappet jeg startbatteriet ganske langt ned ved en anledning. Det var bare så vidt den dro over dødpunktet etter gløding, men da knallet den i gang. Der jeg trenger god futt i batteriet, er når temperaturen på motoren kun er litt over 30 grader, og glødingen ikke slår inn. Ellers så er vanlige kaldstarter slik at starteren ikke drar motoren en full omdreining før den tenner og går av seg selv.

 

Dog er det et forhold til å ta i betraktning. Jeg har en NA-motor. Den har en noe høyere kompresjon en turbomotorene. Den høyere kompresjonen fremmer rask start. Selv om jeg ikke tror det skal ha noe vesentlig betydning. Dessuten har jeg renovert høytrykkspumpe og dyser fra en av 'supergutta' i USA, de har også levert glødepluggene. Det er en del tvilsomme produkter ute og går. Og en del tvilsomme spesialister. Jeg har hatt problemer med at flere norske foretak ikke har fått det til. Fuel Injection, som jeg har brukt, er godkjent 'rebuilder' av Standadyne. De leverte en marinepumpe, så ut som ny da jeg fikk den, for USD 915. Det var så billig, så jeg gad ikke sende den gamle pumpen i retur. Den ligger og tar opp hylleplass i garasjen. Den renoverte pumpen senket motoreffekten til 140 hk, og rpm ned til 3600. Det var etter at jeg foretok hele denne 'vælven' at motoren totalt endret karakter til å bli snill og lettstartet.

 

Her er en bit av kommunikasjonen: "I have your injection pump packaged and ready to ship to Linden NJ USA. The total charges on your credit card are $958.15 US Dollars (945.00 for the pump plus 13.15 UPS GND Freight). The charges went through and the package will leave tomorrow October 31, 2006 and should arrive in NJ on Wed Nov 1st.

I've attached a copy of the invoice and credit card reciept for your review. There will be a copy inside the box with the pump.

Thank you very much,

Rick". Servicen er helt perfekt. Han trengte et par- tre uker på jobben, men hadde pumpen klar etter halvannen uke.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...