Jump to content

PENETRERENDE TETNINGSMASSE?????

fs

Recommended Posts

Hei, Hjelp!!!!

Jeg har et delikat lekkasjeproblem i mastefoten på min båt.

Tremasten står på stål-fundament som går fra hyttetak til kjøl. Problemet beror i at sveisene ikke er tette på stålfundamentet, slik at vann siver inn rundt søylen under dekk. Dette er vanskelig å komme til uten å demontere både mast og fundament (stor jobb)

Er det noen som kjenner til penetrerende tetningsvæsker som kan brukes.????

Jeg kan selvsagt bruke oppvarmet epoxy, men da limer jeg tremasta til stålfundamentet slik at dette senere ikke lar seg demontere.

Tetningsmassen må uansett være tyntflytende for å komme inn/frem.

Jeg har aldri prøvet det, men det skal være noe som heter Capt. Trolly eller noe sånt som jeg tror kan løse problemet ditt.  Det er sikkert andre her som kan lose deg litt videre. :cryin:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

....det skal være noe som heter Capt. Trolly eller noe sånt ......

Hos Maritim får du kjøpt Captain Tolley Creeping Crack Cure, artikkelnr. 1798-00 til kr 83,-. Det står at det "tetter små usynlige lekkasjer langs vinduer o.l. Tyntflytende".

Jeg kan skrive under på at det er tyntflytende, "tynnere" enn vann. Og sprekkene skal nok være veldig små om dette stoffet skal kunne tette.  Men kanskje verd et forsøk.... :cryin:

www.maritim.no

• 4 uker senere...

Hei!

Sjekket selvfølgelig ikke forumets anbefalinger før jeg gikk til innkjøp av følgende penetrerende lekkasjetetter for tetting av bl.a. cabinvinduer på Coronet 27 Seafarer:

"Sudbury - Liquid Elastomeric Marine Sealant - Penetrating formula"

Håper allikevel den vil ha samme effekt som "Captain Tolley".

Er det noen som kan svare meg på om det skal være tørt når dette påføres eller om det er OK om det er litt fuktig med dette hersens bygeværet som er om dagen?

mvh

Arild

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...