fs Startet 16.Juni.2004 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2004 Hei, Hjelp!!!! Jeg har et delikat lekkasjeproblem i mastefoten på min båt. Tremasten står på stål-fundament som går fra hyttetak til kjøl. Problemet beror i at sveisene ikke er tette på stålfundamentet, slik at vann siver inn rundt søylen under dekk. Dette er vanskelig å komme til uten å demontere både mast og fundament (stor jobb) Er det noen som kjenner til penetrerende tetningsvæsker som kan brukes.???? Jeg kan selvsagt bruke oppvarmet epoxy, men da limer jeg tremasta til stålfundamentet slik at dette senere ikke lar seg demontere. Tetningsmassen må uansett være tyntflytende for å komme inn/frem. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 16.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2004 Jeg har aldri prøvet det, men det skal være noe som heter Capt. Trolly eller noe sånt som jeg tror kan løse problemet ditt. Det er sikkert andre her som kan lose deg litt videre. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
jada Svart 16.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2004 ....det skal være noe som heter Capt. Trolly eller noe sånt ......Hos Maritim får du kjøpt Captain Tolley Creeping Crack Cure, artikkelnr. 1798-00 til kr 83,-. Det står at det "tetter små usynlige lekkasjer langs vinduer o.l. Tyntflytende". Jeg kan skrive under på at det er tyntflytende, "tynnere" enn vann. Og sprekkene skal nok være veldig små om dette stoffet skal kunne tette. Men kanskje verd et forsøk.... www.maritim.no Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 16.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2004 Er nesten sikker på at Loctite har et produkt som passer Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 16.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2004 ja det har de tror det heter 270 eller290....penetrerendelim/porøsitets tetning funker kjempebra på gammelt engelsk støpegods også..det lekker jo vanligvis som en sil.... Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 16.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2004 I jobbsammenheng bruker vi mange av Omega sine produkter. Tipper deres "Omega 101" (flytende kork) vil gjøre nytten. http://www.relekta.no/omega/Innhold/tilsetninger.htm Har testet denne ved å stikke hull i en 1.5 l plastflaske med vann med en liten kniv. Helte umiddelbart oppi "Omega 101" og etter 2-3 sek var flaska tett igjen. [glow=red,2,300] GeV[/glow] Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Mini Svart 16.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2004 Capt. Tolleys kan anbefales, har brukt det på 30 år gammel Fjord Olympic som lakk rundt vinduene. etter to omganger, var det pottetett. Sitér dette innlegget Link to post
pallemann Svart 15.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2004 Hei! Sjekket selvfølgelig ikke forumets anbefalinger før jeg gikk til innkjøp av følgende penetrerende lekkasjetetter for tetting av bl.a. cabinvinduer på Coronet 27 Seafarer: "Sudbury - Liquid Elastomeric Marine Sealant - Penetrating formula" Håper allikevel den vil ha samme effekt som "Captain Tolley". Er det noen som kan svare meg på om det skal være tørt når dette påføres eller om det er OK om det er litt fuktig med dette hersens bygeværet som er om dagen? mvh Arild Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 15.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2004 Hei* Jeg kan tenke meg at det er best når det er tørt ja. Men kanskje står der en liten "bruksanvisning" på emballasjen? Mvh Jonny Sitér dette innlegget Link to post
pallemann Svart 15.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2004 Takk for svar. Dessverre står det intet om tørt/vått på bruksanvisningen. Ekspeditøren hvor stoffet ble kjøpt, visste heller ikke. Arild Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2004 Området som skal "behandles" må definitivt være tørt. Dette fungerer også bare på "mikroskopiske" sprekker og man må normalt gjenta behandlingen flere ganger, helt til det ikke lenger trekker inn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.