Jump to content

overhale Cummins 5,9 liter 6BTA-M3 99 mod

Trophy

Recommended Posts

Da har vi skrudd i stykker motor'n som var havarert. Det var ikke oppløftende. Alle stempel var skadet. Ganske kraftig faktisk og jeg begynnte å se for meg hvordan veivakselen så ut....., men det viste seg faktisk at DEN og rådelagerene var ok :flag: Da må jeg sende blokka for boring og nye stempel. Har hørt at Sylinderservice er bra ? Noen som vet hva det koster ? Jeg trenger også service manual for denne motoren. Noe tips for å få tak i denne til rimelig pris ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Den var havarert når jeg kjøpte båten i vinter. Ser ut som motoren har blitt kjørt selv etter at den var havarert. Alle stempel skadet. Nr. 1 så ut som det var smeltet på toppen og resten hadde skader på toppen etter små biter som så ut som rester av stempelringer.... :eek:

• 1 måned senere...

Da har vi status på motoren. Den må bores og hones på alle sylindere, nye stempel, 1 ny råde, slipe veivaksel og topp, veivlager og rammelager :eek::cryin::cryin: Er det noe vits å reparere ? skal be om tilbud i morgen.

Er nå litt på utkikk etter billig short/longblokk

Nei, med de omfattende reparasjonene du har fått skissert der er utsiktene til at pengene flagrer ganske grimme...

Helt ærlig, jeg ville kikket litt etter en utrangert lastebil med samme motor, de er som regel i uforskammet god stand selv om de har rullet endel kilometer.

Til opplysning finner du den motoren/motorblokken i endel forskjellige kjøretøyer som f.eks. Dodge Ram, Ford Cargo, DAF, Sisu, samt endel engelske busser.

Den har lekket olje ved sjøvannspumpen. Har nok ikke blitt skrudd godt nok sammen etter at den ble reparert forrige gang, eller etterteitet. Lønner seg å ta en tur i motorrommet av og til..... :rolleyes: Motoren har bare 650 timer...

Har søkt litt på ebay og bedt om tilbud på longblock, så får vi se hva det blir

• 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Skal prøve å få båten på land i desember når det blir roligere tider på båtverkstedene. Ikke så mange som kan løfte en så tung båt. Når motor er på plass i motorrom blir båten sjøsatt og så blir resten av utstyret montert i januar... gleder meg utrulig til å teste båten med 2 motorer :cool:

tja Tro nok du har varmt vann nok fra en motor til å drifte begge , men for å få max effekt ville jeg ha brukt den maskinen du ikke har bereder på .

Det var noe sånt e tenkte, men på styrbord motor er tilkoblingen på styrbord side og der er trangt spesielt med tanke på å ettermontere en vannvarmer.... :sweat:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...