Jump to content

overhale Cummins 5,9 liter 6BTA-M3 99 mod

Trophy

Recommended Posts

Kinadeler??? Alibaba greide å forulempe Opera'en min til og med. Er det ikke et seriøst foretak i USA som kan lever denne oilseal'en? Nå er jeg for så vidt ikke helt ukjent med at slike 'spesialdeler' koster skjorta. Jeg kjøpte nettopp en pose med o-ringer og noe tjafs til Roberstson'en min. Det kom på en tusing ex. mva det også. Det var ikke mange grammene med gummi.

• 2 uker senere...

Er det et lager du skal måle? så bruker du et bøylemikrometer på ytterdiameter og en stav i boringen. Er det tilkomst så vil jeg tro at et vanlig digital skyvelære er godt nok til å måle leie for en simmering. Har målt mange akslinger/boringer med slike og kontroll med mikrometer etterpå viste ikke større avvik enn en hundredel.

Har målt med skyvelær og yttermål er 3 1/8 og det stemmer med åpningen på frontdeksel.... når det gjelder gummikragen på innsiden så har e målt den til 2,6 tomme og Rotek sine mål på akseltetningen er 3 1/8 og 2,5 tomme, men innsiden er vel litt bevegelig og skal vel være det. Kanskje e er litt for forsiktig her...men er jo litt redd for å få lekkasje med mye ekstra arbeid og utgifter :cryin: Hva mener dere ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

• 1 måned senere...

En liten oppdatering...har kjøpt veivaksel seal kit hos Cummins i Norge så slipper e å bekymre meg for lekkasje... Motor er ikke kommt ombord i båten ennå. Det kom mye snø og min mekaniker medhjelper er syk. Har fjernet dysene fra gamle toppen i dag. Skal teste de i tester-n som e har, men i manualen er trykket oppgitt i BAR og PSI. Manometeret på testeren er oppgitt i kp/cm3 (trur e det var). Er det BAR ??????

Redigert av Trophy (see edit history)

Da skulle 300 bar bli 294,198 kg/cm2

Peanuts, Thropy, peanuts. Ved havets overflate, under ekvator osv, er 1 kg = 0,98 N. Eller noe slikt. Hvis du kan holde deg innefor +/- 5 %, da må det være godt nok. NB! Ressonementet er farget av fransk Cognac. Ryggen holder på å ta livet av Hulda, og jeg har overbevist Admiralen at en lett promille er den beste kur. Vi som har det i kjeften lever et lettere liv, det har jeg alltid hevdet.

Testet dysene idag, men er ikke sikker på hvordan denne testeren virker. Pumpet opp til 250 kg/cm2. Ved neste trykk på pumpen "sprayet" dysen....Alle dysene ved nesten nøyaktig samme trykk. De har gått 650 timer. Litt smuss på dysene. Noen som kan gi en nøyaktig forklaring på hvordan man bruker testeren ? Den ligner på denne, men tanken er mellom manometeret og pumpehåndtaket.

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...p;mode=threaded

Redigert av Trophy (see edit history)

Det er sånn du bruker den ja! Følge med på manometeret, så ser du trykket den åpner på. Dysen skal gi en sky, ikke en sprut med diesel. det skal ikke være noe drypp før eller etter at åpningstrykket er oppnådd. Du vil også få en sånn fin "snatrelyd" når den virker som den skal. Hvordan stemmer målt trykk med det som er oppgitt for motoren?

Ser nå over at du skulle hatt 295 kg trykk. Jeg ville ha justert/shimset dem til 305-310 kg, fjæren "setter" seg alltid litt etter å ha blitt brukt noen uker så da er det lurt å stille dysene 10-15 kg over. Da har du perfekt åpningstrykk når sommeren kommer...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg synes 300 bar høres mye ut på din motor, er du sikker?

Trykket står ofte preget inn i siden av dysen, skal du heve trykket bør du ikke gå høyere enn 10 - 15 bar over dette.

Det er ingen god løsning å gjøre det, da en fritidsbåt bare blir periodisk brukt og dysene har derfor lett for å "sette" seg.

Hva er serienummer og CLPnr på motoren?

Står på siden av dekselet for registeret.

Tror ikke 250 bar som du har målt er så langt unna sannheten

• 3 uker senere...

Din nye motor med CLP 1975 er en B5.9 330M på 330 hk. så langt jeg har funnet ut fabrikert apr.98, solgt nov.00.

Du skriver tidligere at din andre motor er på 370 hk. Da har denne sikkert CLP 2208.

Har ikke klart å finne ut dysetrykket. Prøv å søk eller skriv på boatdiesel.com sitt forum, mye Cummins info der.

Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg med dysetrykket, men jeg har ikke adgang til alle motordata lenger. Har solgt.

http://boatdiesel.com/

https://qsol2.cummins.com/info/index.html

Til Disisel: Trodde først at båten hadde 370 hk, men det var 330 hk....

Til runethorsen: Har en service manual og den kostet 1600,- hos forhandler....om den er aktuell for din Cummins er e ikke sikker på, men skal selvfølgelig være behjelpelig hvis du lhar spørsmål

Det er sånn du bruker den ja! Følge med på manometeret, så ser du trykket den åpner på. Dysen skal gi en sky, ikke en sprut med diesel. det skal ikke være noe drypp før eller etter at åpningstrykket er oppnådd. Du vil også få en sånn fin "snatrelyd" når den virker som den skal. Hvordan stemmer målt trykk med det som er oppgitt for motoren?

Ser nå over at du skulle hatt 295 kg trykk. Jeg ville ha justert/shimset dem til 305-310 kg, fjæren "setter" seg alltid litt etter å ha blitt brukt noen uker så da er det lurt å stille dysene 10-15 kg over. Da har du perfekt åpningstrykk når sommeren kommer...

E har målt trykket til ca 250 kp/cm2 og i servicemanualen vises det på bilde hvordan det gjøres og der viser manometeret 249kp/cm2, men i teksten lenger ned på siden står det at trykket er 300 bar + 10. For å øke trykket må man ha på ekstra shims. Hvor skal shimsen sitte ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...