Jump to content

overhale Cummins 5,9 liter 6BTA-M3 99 mod

Trophy

Recommended Posts

De skal vel som regel på toppen av nåla, dvs mellom nål og fjær. Mine gamle Simms dyser var stillbare, dvs at de kunne skrus til riktig åpningstrykk uten shims. På shimsede dyser må shimset ligge enten over eller under fjæren, slik at fjærspennet økes. Men her kan det være forskjell fra dyse til dyse, så om du har en splittegning av dysa så burde dette komme klart frem der.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har akkurat fått svar på BOC av en som har googlet injektor. Han påstår det er en injektor til cummins 370 hk og dysetrykket skal være 260 bar.... det er veldig nær trykket som e fikk ved testing :yesnod: kanskje er de i orden.....?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Tror ikke 250 bar som du har målt er så langt unna sannheten

Da er det bekreftet. Trykket skal være 260 bar. Tok en nærmere titt på ei av dysene og skjult under mutteren som holder dysen ned var det noen ørsmå tall og bokstaver :lipseal:

Da er det bare å flytte over på nyblokka :cheers_wine:

• 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Her er noen bilder fra montering av mariniseringsutstyret.

motor og diverse

motor.jpg

motor med gear

motor_m_gear.jpg

På tirsdag blir det montering av turbo og oljekjøler til gear. Håper på start av motor før helgen. Motorene har tidligere fått Valvoline 15-40 olje. Kan e bruke Biltema sin ? Har lest her på forumet at det er samme som Statoil sin.....

• 2 uker senere...

Går seint fremover med motor, men i morgen blir det montering av turbo og oljekjøler, samt oppretting av motor. Har i løpet av vinteren forsvunnet en "banjoskrue" til returrøret til dieselpumpa :headbang: men Skipsservice har lovet et e skal få den på fredag ettermiddag. Bare ei veke til pinsetreff på Ikornes :sweat: Seastar styresylinder har begynnt å lekke olje, men nytt pakningssett var ikke langt unna, så håper det også kan fikses før pinse.

Har fått tilbud på valvoline 15-40 olje fra Skipsservice til 70 kr literen. Noen som har peiling på rimeligere ?

Jepp, men er usikker på om den er like bra og når e søkte på Biltema fant e bare en 15-40 olje som de kallte for motorsykkelolje.... Så også at specifikasjonen på Biltema oljen begynnte på API SJ og Valvoline sin på API SC, så der er nok en forskjell. Finner ikke hva som kreves til min motor annet en 15-40 olje :confused: :confused:

Til mitt HSW 800 A2 gear finner e at det skal ha ATF olje, men ikke noe nærmere. Noen som har samme gear, som vet ?

Da er det nesten klart til oppstart på 18 mai :cheers: :cheers: gjenstår å fylle på olje og kjølevann og lufte diesel ved dysene...

Tenker e går for Valvoline Premium blue olje som er brukt tidligere, så er e sikker

Jepp, men er usikker på om den er like bra og når e søkte på Biltema fant e bare en 15-40 olje som de kallte for motorsykkelolje.... Så også at specifikasjonen på Biltema oljen begynnte på API SJ og Valvoline sin på API SC, så der er nok en forskjell.

Prøv 36996, Turbodiesel 15W–40. Denne har spec. API CI-4/SJ, ACEA E7/E5/E3/B3, MB 228.3, Volvo VDS 3, MAN 3275, Allison C-4. "S" delen av spesifikasjonen gjelder bensinmotorer, så den delen kan du bare se bort fra. Den andre bokstaven angir kvaliteten, jo lenger ut i alfabetet desto bedre. Så SJ er milevis bedre enn SC. Men her er det "C" delen som gjelder for dieselmotorer, og CI-4 er meget bra! Tviler faktisk på om Valvoline oljen overgår dette...

.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Javisst, ser ut til å være en utmerket olje det! Jeg har selv brukt Valvoline i mange år, med svært gode erfaringer. Men de senere år har jeg blitt så kjip at jeg har gått over til å bruke Biltema olje. Og selv om prisen ligger på en tredjedel av Valvoline sin, fungerer alle mine motorer like godt for det! Snodig sak det der...

Men for all del, det gir en god følelse å vite at det er skikkelig olje på motoren, særlig etter et havari. Derfor brukte også jeg Valvoline i bortimot 20 år, før jeg begynte å gli ut...

Ja da er testturen over og det ble skuffelse til slutt..... :headbang: :headbang: Vi fant en liten vannlekkasje i toppen under den bakerste dysa. Mellom dysa og en av festeboltene til blokka er det en liten spekk. Har sjekket oljen og den er blank og fin som da vi fyllte den på, så vannet går nok ut av motoren.....Longblokka ble kjøpt på ebay av firma Tidewatermachine, som blant annet leverer til både Mercruiser og Cummins. Burde vel få noe tilbake for dette eller ? Har heldigvis den gamle toppen liggende. Steik ka sur eg e.... :sad: :sad: :sad:

• 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Har snakket en del med Tidewatermachine om reklamasjon på toppen som lekker som en sil når den blir varm. Toppen har garanti, så det er ikke noe problem. Problemet er at e må betale frakt for toppen til US og tilbake for den nye" :headbang: Og hvilken garanti :worry: har e for at det ikke skjer en gang til...Frakta blir på bortimot 2000 dollar, så det hadde vel vært bedre å kjøpe en pent brukt her.....eller at han betalt me en sum vi blir enige om. Det skjer nok ikke siden han forlanger å få sjekke toppen. Hva skal e gjøre for å få noe tilbake fra denne "dusten" ?

Å kalle han en "dust" synes jeg er feil. Se det fra hans side: En snoding fra Norge klager over noe han har solgt mye av og som ikke har feilet. Ikke rart han vil se og sjekke først. At du må sende til USA for 2K$ visste du sikkert om da du kjøpte sakene. Det er det største argumentet mot å kjøpe ting i USA, frakt og reklamasjonsrett.

Uansett: Jeg håper du får det fikset, det er ikke moro med sånn sirkelfiksing..

btw: Finnes det ingen rimeligere måte å få sendt frem og tilbake?

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Det var en utrulig pris på frakten!?! Har du virkelig sjekket alternativene? Som eksempel så tar Jetcarrier.no ca 300 kr for å sende inntill 70 kg med båt fra USA til ditt lokale postkontor. Etter hva jeg kjenner til tilbyr de ikke frakt andre veien men det må da være noen som gjør det til langt under prisen du oppgir.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Å kalle han en "dust" synes jeg er feil. Se det fra hans side: En snoding fra Norge klager over noe han har solgt mye av og som ikke har feilet. Ikke rart han vil se og sjekke først.

mvh

Bavaria32sport

Når han selger fabrikkoverhalte longblokker med sprukken topp blir e forbanna. Det stemmer ikke overens med det han reklamerer med på ebay og kanskje han burde testet longblokka før han selger den......For å berge sesongen måtte e overhale den gamle og bare det kostet 7000,- pluss alt arbeidet :headbang: E kan legge frem kvittering for alt og mekanikeren e brukte jobber for CumminsMercruiser og sier det er "umulig" å sveise der den er sprukken. Den har en sprekk mellom 5. og 6. dysa ca et par cm opp fra bunnen.Har nok stått på en varmkjørt motor han har tatt i bytte.... :puke:

Tips til billg frakt mottas med takk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...