Hulda Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Kinadeler??? Alibaba greide å forulempe Opera'en min til og med. Er det ikke et seriøst foretak i USA som kan lever denne oilseal'en? Nå er jeg for så vidt ikke helt ukjent med at slike 'spesialdeler' koster skjorta. Jeg kjøpte nettopp en pose med o-ringer og noe tjafs til Roberstson'en min. Det kom på en tusing ex. mva det også. Det var ikke mange grammene med gummi. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 7.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Har fått et tips om å prøve Rotek, så prøver de i morgen. Hvis ikke blir det fra USA og utsettelse av kraning av motor. Blir ikke krise om e gjør det i januar. Alibaba bildet var bare for å vise pakningen.... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 19.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 På Rotek må de ha nøyaktig mål(orginal). Holder ikke å måle med skyvelær kan bli ørlite feil og lekkasje.....Er det mulig å finne målene på dette cummins lageret ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 Du måler plassene det står. Skyvelære er alltid godt nok. De lager da virkelig ikkje simmeringer med hundredeler vel? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
lnjk Svart 20.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2009 Er det et lager du skal måle? så bruker du et bøylemikrometer på ytterdiameter og en stav i boringen. Er det tilkomst så vil jeg tro at et vanlig digital skyvelære er godt nok til å måle leie for en simmering. Har målt mange akslinger/boringer med slike og kontroll med mikrometer etterpå viste ikke større avvik enn en hundredel. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 20.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2009 Har målt med skyvelær og yttermål er 3 1/8 og det stemmer med åpningen på frontdeksel.... når det gjelder gummikragen på innsiden så har e målt den til 2,6 tomme og Rotek sine mål på akseltetningen er 3 1/8 og 2,5 tomme, men innsiden er vel litt bevegelig og skal vel være det. Kanskje e er litt for forsiktig her...men er jo litt redd for å få lekkasje med mye ekstra arbeid og utgifter Hva mener dere ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Disisel Svart 20.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2009 Kontakt Tony Athens, Seaboard Marine, han sender deg alt du måtte trenge til din Cummins. Seriøst firma Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 21.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2009 Fikk akkurat tilbakemelding fra han som e kjøpte blokka av. 128,- dollar for kit,n og 150,- dollar i frakt. Da blir det dyrere enn å kjøpe her.... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 31.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 (redigert) En liten oppdatering...har kjøpt veivaksel seal kit hos Cummins i Norge så slipper e å bekymre meg for lekkasje... Motor er ikke kommt ombord i båten ennå. Det kom mye snø og min mekaniker medhjelper er syk. Har fjernet dysene fra gamle toppen i dag. Skal teste de i tester-n som e har, men i manualen er trykket oppgitt i BAR og PSI. Manometeret på testeren er oppgitt i kp/cm3 (trur e det var). Er det BAR ?????? Redigert 31.Januar.2010 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
lnjk Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Nei men du er ikke så langt unna. http://www.eldesign.no/trykk-kalkulator/ (kp/cm2) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 31.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 (redigert) Manometeret på testeren er oppgitt i kp/cm3 (trur e det var). Er det BAR ?????? Det skulle være Kg/cm2 Da skulle 300 bar bli 294,198 kg/cm2 Redigert 31.Januar.2010 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Hulda Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Da skulle 300 bar bli 294,198 kg/cm2 Peanuts, Thropy, peanuts. Ved havets overflate, under ekvator osv, er 1 kg = 0,98 N. Eller noe slikt. Hvis du kan holde deg innefor +/- 5 %, da må det være godt nok. NB! Ressonementet er farget av fransk Cognac. Ryggen holder på å ta livet av Hulda, og jeg har overbevist Admiralen at en lett promille er den beste kur. Vi som har det i kjeften lever et lettere liv, det har jeg alltid hevdet. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 31.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Ressonementet er farget av fransk Cognac. Ryggen holder på å ta livet av Hulda, og jeg har overbevist Admiralen at en lett promille er den beste kur. Cognac "hjelper" mot det meste Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 1.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 (redigert) Testet dysene idag, men er ikke sikker på hvordan denne testeren virker. Pumpet opp til 250 kg/cm2. Ved neste trykk på pumpen "sprayet" dysen....Alle dysene ved nesten nøyaktig samme trykk. De har gått 650 timer. Litt smuss på dysene. Noen som kan gi en nøyaktig forklaring på hvordan man bruker testeren ? Den ligner på denne, men tanken er mellom manometeret og pumpehåndtaket. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...p;mode=threaded Redigert 1.Februar.2010 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
index Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 (redigert) Det er sånn du bruker den ja! Følge med på manometeret, så ser du trykket den åpner på. Dysen skal gi en sky, ikke en sprut med diesel. det skal ikke være noe drypp før eller etter at åpningstrykket er oppnådd. Du vil også få en sånn fin "snatrelyd" når den virker som den skal. Hvordan stemmer målt trykk med det som er oppgitt for motoren? Ser nå over at du skulle hatt 295 kg trykk. Jeg ville ha justert/shimset dem til 305-310 kg, fjæren "setter" seg alltid litt etter å ha blitt brukt noen uker så da er det lurt å stille dysene 10-15 kg over. Da har du perfekt åpningstrykk når sommeren kommer... Redigert 1.Februar.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Disisel Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Jeg synes 300 bar høres mye ut på din motor, er du sikker? Trykket står ofte preget inn i siden av dysen, skal du heve trykket bør du ikke gå høyere enn 10 - 15 bar over dette. Det er ingen god løsning å gjøre det, da en fritidsbåt bare blir periodisk brukt og dysene har derfor lett for å "sette" seg. Hva er serienummer og CLPnr på motoren? Står på siden av dekselet for registeret. Tror ikke 250 bar som du har målt er så langt unna sannheten Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Skal sjekke litt nøyere Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 6.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2010 Trykket står ofte preget inn i siden av dysen Det står preget 4 siffer på dysen....7596. Aner ikke hva det er eller hvilken type dyse det er. Dieselpumpen er Bosch. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 6.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2010 Hva er serienummer og CLPnr på motoren? CLP nr er 1975 og serienr. 45679827 Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 22.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2010 Hever denne i håp om at noen kan si noe om dysetrykket. Har sjekket med Skipsservice som er Cummins forhandler på Sunnmøre og de hadde ingenting på denne.... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
S/Y EIMY Svart 22.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2010 (redigert) Snakk med Magnar Søvik på Nogva Motorfabrikk 70208400 der får du nok svar Redigert 22.Februar.2010 av S/Y EIMY (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Disisel Svart 23.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Din nye motor med CLP 1975 er en B5.9 330M på 330 hk. så langt jeg har funnet ut fabrikert apr.98, solgt nov.00. Du skriver tidligere at din andre motor er på 370 hk. Da har denne sikkert CLP 2208. Har ikke klart å finne ut dysetrykket. Prøv å søk eller skriv på boatdiesel.com sitt forum, mye Cummins info der. Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg med dysetrykket, men jeg har ikke adgang til alle motordata lenger. Har solgt. http://boatdiesel.com/ https://qsol2.cummins.com/info/index.html Sitér dette innlegget Link to post
runethorsen Svart 23.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Motoren din ser veldig bra ut. Jeg har selv en Cummins 6BT5.9-M på 210 hk, men mangler brukermanualen til denne. Har du din og kan den være aktuell for min Cummins ? Evt vet du hvor jeg kan få tak i en slik, de er veldig dyre hos forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 23.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Til Disisel: Trodde først at båten hadde 370 hk, men det var 330 hk.... Til runethorsen: Har en service manual og den kostet 1600,- hos forhandler....om den er aktuell for din Cummins er e ikke sikker på, men skal selvfølgelig være behjelpelig hvis du lhar spørsmål Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 28.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Det er sånn du bruker den ja! Følge med på manometeret, så ser du trykket den åpner på. Dysen skal gi en sky, ikke en sprut med diesel. det skal ikke være noe drypp før eller etter at åpningstrykket er oppnådd. Du vil også få en sånn fin "snatrelyd" når den virker som den skal. Hvordan stemmer målt trykk med det som er oppgitt for motoren? Ser nå over at du skulle hatt 295 kg trykk. Jeg ville ha justert/shimset dem til 305-310 kg, fjæren "setter" seg alltid litt etter å ha blitt brukt noen uker så da er det lurt å stille dysene 10-15 kg over. Da har du perfekt åpningstrykk når sommeren kommer... E har målt trykket til ca 250 kp/cm2 og i servicemanualen vises det på bilde hvordan det gjøres og der viser manometeret 249kp/cm2, men i teksten lenger ned på siden står det at trykket er 300 bar + 10. For å øke trykket må man ha på ekstra shims. Hvor skal shimsen sitte ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.