Florian Areiter Startet 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2009 Hej alle, mit navn er Florian Areiter og jeg er aktiv i Hjarbæk Sjægtelaug. Jeg har en 14" dansk bygget sjægte, lavet af lærk på eg. For et par uger siden har jeg, samen med knap 30 andre fra sjægtelauget, besøgt vores venner fra Sørlandets Seilsjekteforening. Se inlægget på norsk TV her. Vi talte bl. a. om de forskelle mellem de danske og norske sjægte, og det kom frem at der sådan set ikke findes originale norske træsjægte (tresjekte) mere og at det er derfor der er blevet bygget nye tresjekte de seneste år. Fakta er, at jeg ejer udover min 14" sjægt, også en original norsk bygget sjægt, bygget af lærk på eg. Sjægten skulle være bygget enten i 1912 eller 1920 for en fyrpasser på vestkysten. Sjægten blev for et par år siden taget på slæb til Danmark af en dansker. Da sjægten, "Sine" (ved ikke om det er dens originale navn), er i dårlig stand, står vi ovenfor stort set en totalrestaurering. I den forbindelse ønsker jeg at få så mange oplysninger om sjægten som overhovedet er muligt. Er der nogen herinde der kan hjælpe mig? Nogen der kender nogen, der kender nogen....? Alt er velkommen! :) God vind! Venlig hilsen, Florian Areiter vaevergaarden@hotmail.com Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 Hei, og velkommen. Foreslår at du tar kontakt med Nosk sjøfartsmuseum Foreslår også at du gjør tittel på innlegget mer beskrivende. Som den er nu kan tråden bli stengt av moderator, grunnet brudd på "reglene". For eksempel: "Efterlysning om restaurering av norsk tresjekte fra 1912" Reglene her kan synes strenge, men er slik de er basert på lang erfaring, og mange hundre innlegg hver dag. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 OT Etter å ha sett på hjemmesiden til de som "seiler fandens øre av" legger jeg inn denne linken til Kragerøterna. Jeg har seilt litt med "terna" i undommen, dog uten toppseil. Kan tenke meg at det knaker godt i riggen. Sitér dette innlegget Link to post
Florian Areiter Svart 5.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 Tak for ændring af titlen. Kan godt se at den er bedre. For en god ordens skyld vil jeg lige oplyse at "Sine" ikke er en 14 ft men en 18 ft sjægt. Den anden jeg har, "Fusk" er til gengæld en 14 ft og dermed een af de mindste sjægte i Hjarbæk. Jeg vil prøve at tage kontakt til Norsk Sjøfartsmuseum, og se om de kan hjælpe mig videre. Tak! Etter å ha sett på hjemmesiden til de som "seiler fandens øre av" legger jeg inn denne linken til Kragerøterna. Tak for denne link! Sitér dette innlegget Link to post
Florian Areiter Svart 8.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 (redigert) Vil bare bringe dette indlæg op til toppen, i håb om, at der er nogen, der har oplysninger om Sine.... I øvigt er min email-adresse ændret til: areiter9631@hotmail.com. Redigert 8.April.2014 av Florian Areiter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.