Aquadoren Startet 5.Juli.2009 Del på Facebook Startet 5.Juli.2009 (redigert) Båten går varm etter ca. 5 minutter på marsj, 100 grader. Sjekket sjøvannsfilter, fant masse små blåskjell der, hvor vanlig er dette? Skal sjekke impeller senere i dag, håper dette er problemet. Tips mottas med takk Redigert 5.Juli.2009 av Aquadoren (see edit history) Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Ingar Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Iallfall ikke uvanlig så lenge båten er i jevnlig bruk. De gror også i rør og slanger etter filteret (helt frem til der vannet varmes opp første gang) og kan tette igjen varmeveksler/etterkjøler etc. når de dør og løsner. Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 5.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Har nå byttet impeller, den gamle så fin ut. Kjørte litt på startmotoren med sjøvannsfilter åpent og så at impeller dro vannet fra drevet, så det er i allefall ikke helt tett, men kan vel kanskje være for lite flow? Må vel lanskje nevne at jeg har byttet fra B3 til B4 propeller like før dette varmeproblemet oppsto, men kan ikke se at dette skulle ha noen betydning selv om jeg fikk 300 RPM mindre med de nye propellene. Maks turtall med de nye propellene er kun 3300 RPM, noe er galt...men vet ikke hva. Med de gamle propellene fikk jeg 3600 RPM, fremdeles 200-300 RPM for lite, men disse propellene SKAL ikke være for store på denne båten. Nå skal jehg skifte til mindre propeller igjen, bare for å sjekke om dette hjeloer på varmgangen. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Windy37GM Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Hva er timeantall på motoren? Dysene skal ettersees etter 600 timer (viktig), turbo skal måles. Hvis turboen yten 0,9 (som fortsatt er innenfor spec) er det for lite og den blir treg i ræva.. mvh Bavaria32sport Tidligere KAD44EDC eier Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Steffeneng Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 (redigert) jeg ville sjekket oljekjøleren. denne er det vanlig at gror igjen, og fort gjort å sjekke.. hvis du har et ir-meter kan du jo sjekke hvor på motoren det blir varmest. sannsynligvis der det evt er tett.(hvis dette ikke blir unøyaktig å vanskelig pga varm turbo) Redigert 5.Juli.2009 av Steffeneng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Mine tips gikk på ytelse, Steffeneng har helt rett mhp kjølingen :-) Lykke til! mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Aquadoren Svart 5.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 (redigert) Motoren er gått ca. 600 timer, dysene er nettop skiftet/overhalt. Måling av turbo høres fornuftig ut, er det bare Volvo verksted som kan utføre dette? Skiftet tilbake til B3 propeller, turtall max ble 3550 RPM, temperaturen ligger rett i underkant av 100 (97-99)grader på måleren ved marsj rundt 3200 RPM, men får ikke alarm for høy temp nå. Hva skal normal driftstemp være? Kan for høy arb.temp på kjølevannet føre til redusert ytelse? Hvordan sjekker jeg oljekjøleren? hva må passes på ved sjekking av denne? Redigert 5.Juli.2009 av Aquadoren (see edit history) Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Windy37GM Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Alle kan utføre turbotrykktest. Koble til et manometer på innsugsmanifolden, så ser du trykket. 97-99 grader er way off, du må ikke kjøre med en så varm motor, det går galt. mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Steffeneng Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 for varm temp kan gi lavere ytelse, men tror ikke det er feiler her.. oljekjøleren sitter ofte i forbindelse med oljefilter. vet ikke hvordan motor du har så hvordan den ser ut vet jeg ikke. men er som regel en grei skuring. ring merkeverksted eller se i håndbok.. tror nok en større propell er grunnet til redusert turtall. når du har fått ut innsatsen i oljekjøleren staker du forsiktig opp alle evt tette ganger med piperenser e.l. her er det viktig å være forsiktig, for dette er en kostbar liten jævel.. ofte laget av kobber og tåler ikke all verden. lykke til:) Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Hei Mine KAD 42 ligger på ca 82-85 grader, over 90 er ikke bra. Jeg hadde endel problemer med kjøling i fjord, demonterte det meste av kjølere etc. men fant ikke noe spesielt feil. Når jeg skulle sjøsette oppdaget jeg et ekstra kjølevannsinntak i drevet, et hull på ca 10mm som går opp i bunnen av drevet, dette var nesten grodd igjen, stakk en tykk ståltrådd opp i hullet og det viste seg å være ganske mye groe inne i selve huset. Så selv om inntaksribbene ser rene ut kan det være mye groe på innsiden. Etter at jeg staket opp dette så har jeg ikke hatt kjøleproblemer. Nå skal det sies at jeg hadde ut oljekjøleren og gjorde ren denne samt byttet impellerpumpe i samme slengen (men kjølerene så greie ut, kun 2-3 av hullene som det satt litt skjell i, men det kan jo hende dette er nok til å minske effekten da, intercooleren var helt ren) Mine har gått 500 timer -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Speedy Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Jeg har også hatt problemer med temperaturen i min motor og fant ut at en gjennomgang av sjøvannskjølekretsen var nødvendig. Hvis spørsmålet er hvor vanlig det er å finne små blåskjell i sjøvannskrestsen så vil sikkert svaret være at det er helt normalt hvis man ikke har egen sil på sjøvannsinntaket. Jeg fant større mengder blåskjell og (tro det eller ei) gummirester av gammel impeller. (prøvde å sette inn bilde men har feil filformat) Ved det årlige vedlikeholdet bør det generelt sett legges inn en rutine for sjekk av oljekjøler og fremmedelementer i denne. Alternativt å ha sil rett etter sjøvannsinntaket og før oljekjøleren... Er nå mitt synspunkt da. Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 8.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2009 Takker for mange tips. Tok ut termostatene og testet de i dag, virket noenlunde ok, men i morgen skal jeg ta en tur uten termostater for å teste tempen da. Neste trinn er varmeveksler: Er det nok å ta av dekslene på begge sider av denne eller må hele veksleren ut? I så tilfelle ser det ut til at jeg må demontere kompressor...noe jeg har lite lyst til. Deretter bli det oljekjøleren før jeg sjekker intercooleren Jeg begynner å få mistanke om at det er dieselpumpa som sprøyter for lite diesel, vil ikke det da være naturlig med for høy temp og for liten ytelse/turtall? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Xlnt Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Du kommer til å få den ut uten å ta kompressoren, men hvis du skal ha ut varmeveksleren så tror jeg det er best å ta ned kompressoren, det er egentlig ikke så mye jobb å ta den ned som det kanskje ser ut til. På den ene motoren min tok jeg ned alt, på den andre tok jeg kun ut oljekjøleren. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Aquadoren Svart 11.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2009 Tok en tur uten termostater i går...motoren gikk varm ganske kjapt, virker som problemet med varmgang blir verre...et par minutter på marsjfart og jeg nærmer meg kokepunktet. Hvordan kan jeg sjekke om ferskvannet virkelig sirkulerer? Slik det ser ut på reimene mine så er både kompressor og ladegenerator avhengig av at reima fra svinghjul til sirkulasjonspumpe er ok for at disse skal fungere, så regner med at det sirkulerer, men vet det liksom ikke helt sikkert... Reiser på ferie på mandag(ikke med båten) og får nok begrense feilsøket noe til etter ferien, dette er forbannet irriterende...har ikke hatt annet enn problemer med båten siden jeg kjøpte den..alle tips mottas med takk Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Aquadoren Svart 11.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2009 For å si det på en annen måte: Hvordan kan jeg sjekke at sirkulasjonspumpen fungerer? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
GM37 Svart 11.Juli.2009 Del på Facebook Svart 11.Juli.2009 Hei Jeg ville forsikret meg om at kjølevanskretsen var ok før jeg hadde ofret en tanke på dyser, dieselpumpe, turbo etc. - Sjekk eksosbendet som går ut fra turboen. Her er det en slags sil inni som kan gå tett. Har du noenlunde tilkomst i motor rommet og tar dette deg bare 10 minutter å demontere. - Som nevnt tidligere i denne tråden så kan sjell i drevet også være en synder her. Mvh W32 Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 7.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2009 Har hatt båten på land og kjørt systemrens i 2 døgn gjennom sjøvannskretsen(fra s-slange på drevet til eksosbelg). Synes ikke jeg fikk så mye dritt i vannet, var nesten ikke skittent engang...men det lå da noe bunnfall i pøsen etterpå. Lukket kjølevannsinntakene på drevet med sølvtape og helte saltsyre inn i drevet fra der s-slangen er koblet, det bruste og kokte litt, forhåpentligvis litt renere nå. Etter en prøvetur har jeg fremdeles for høy temp ligger rundt 92grader ved 3200 RPM, stiger til 97-98 om jeg øker turtall til 3600. Koker ikke lengre, men er fremdeles langt fra ønsket temp. Neste punkt blir systemrens på ferskvannssiden. Har bestemt meg for kun å gjøre en ting av gangen så jeg vet hva som var problemet den dagen problemet løses. Etter ferskvannet vurderer jeg å sjekke eksosbend. Deretter oljekjøler. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Windy37GM Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 Har bestemt meg for kun å gjøre en ting av gangen så jeg vet hva som var problemet den dagen problemet løses. Veldig lurt, lykke til :-) mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
dieselfan Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 En enkel test er å spyle sjøvannsystemet bakfra. Siste stedet du kan komme til sjøvannet er slangen inn på eksosbendet ut av turboen. Demonter slangen UT av sjøvannspumpa (impellerpumpa) hold slangen i en bøtte e.l. Spyl så inn i slangen fra eksosbendsiden. (Jeg bruker spyleslangen på akterdekket) Jeg fant 9 biter av impellere og et godt utvalg av sjødyr... Neste gang båten er på land så husk å tømme slangen mellom drevet og sjøvannsfilter. Her kan man også finne mye som en marinbiolog kan glede seg over, men som jeg for egen del skyr som pesten.... Har du motortemp på 90 grader eller mer så må du ikke bruke båten (om det ikke gjelder livet) Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 Maks turtall med de nye propellene er kun 3300 RPM, noe er galt...men vet ikke hva. Med de gamle propellene fikk jeg 3600 RPM, fremdeles 200-300 RPM for lite, men disse propellene SKAL ikke være for store på denne båten. Riktig turtall er vel 3700 - 3900. Oppnås ikke det, vel så er vel propellene ikke riktig? (motor jobber tungt). Mener ellers at jeg hadde 90 grader på min KAD44 ved 3600rpm og at det ble ansett å være ok temp og maks marsjturtall. Temp økte om jeg gikk opp mot maks 3900rpm. Inne i impellerhuset sitter en kam. Om denne er slitt reduseres effekten på impeller. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
paxo Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;#entry781024 Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 9.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2009 I dag har jeg drenert kjølevannet på ferskvannssiden. Åpnet først slangen for drenering, deretter dreneringsskrue under varmeveksler og til slutt dreneringsskrue under turbo. Kom masse grønn guffe ut, og påfyllingstanken så veldig skitten ut når den var tom. Spylte gjennom systemet med vann fra påfyllingstanken til det rant klart vann ut gjennom dreneringsslangen. Stengte dreneringsslangen og spylte videre til det var klart vann ut hullet under varmeveksler. Stengte hullet under varmeveksler og spylte igjen til det var klart vann ut under turbo. Stengte denne dreneringen også, fylte på en liter systemrens og fylte opp igjen med vann. Tok en times kjøretur etterpå for å få systemrensen sirkulert i systemet og merket med en gang forskjell i temperaturen. Ved rolig gange(under 2300 omdr) ligger tempen på ca.82. Ved økning til 3100 omdr får jeg cirka. 91grader, tidligere 95. Ved 3400 omdr får jeg ca.93 grader, tidligere opp mot 100. Ved full guffe(som dessverre bare er 3700 omdr, men det er et annet problem), får jeg 94 grader, tidligere kokte vannet. Får se om det blir enda bedre etter at systemrensen har stått i et par dager og jeg får skiftet til normal kjølevæske. Er det noen som vet hva normal arb.temp ved marsjturtall for KAD44 skal være? Har fått forskjellige kommentarer her...noen mener jeg kun kan nødkjøre ved temp over 90 grader mens andre anser 92-92 grader som "normalt"... Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
2xDiesel Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Har 2 KAD 300,er hvor den ene oppnår 90-91 grader ved full belasning (3900o/min 5-10 minutters kjøring) mens den andre er av den litt Coolere typen og ligger 4 grader under. Denne forskjellen dem imellom er konstant helt fra tomgang til max effekt. Er også usikker på hva som er riktig men nå skal jeg gi den varmeste av dem litt ekstra omtanke når jeg tar opp båten og se om de blir like til neste år. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 I følge manualen til VP for KAD44 åpner termostat ved 81 grader og er helt åpen ved 94 grader. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Aquadoren Svart 10.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2009 Da har systemrems stått i halvannet døgn og jeg var ute og tok en prøvetur. Nå er maks temperatur gått ned til 92 grader uansett turtall. Forhåpentligvis blir det enda lavere når jeg får tappet ut systemrensen og fylt på normalt kjølevann. I følge Volvo Penta forhandler jeg snakket med i dag er normal driftstemperatur for KAD44 85-90 grader, så jeg mangler jo fortsatt litt. Har lyst å sjekke varmeveksler før jeg fyller på det utrolig dyre kjølevannet til Volvo Penta(650 kr for 10 liter..), men er usikker på om jeg får denne av uten å også demontere kompressor. Noen som vet? Om jeg bare skal ha av lokket på varmeveksler for å se, hvordan får jeg av lokket, og er lokket framme eller bak på veksleren? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.