Jump to content

Motor Kad44B varm, blåskjell i sjøvannsfilter


Aquadoren

Recommended Posts

Hadde to tilfeller i havna vår i sommer at to båter med drev mistet kjølinga. den ene var en kad 44 den andre en D4. de løsnet slangen som kommer fra drevet og til første kjøler. Skrudde opp klemmene mot kjøleren og drog av slangen, kom nesten ikke vann ut til og begynne med, staket opp og det begynte å fosse vann og blåskjell ut, så var de raskt på med slangen igjen og problemene var løst. Skal sies at de også prøvde alt annet førs.

Link to post

Jåns: Godt tips, men kan ikke gjøre dette før jeg har båten på land igjen, så jeg prøver andre ting først.

 

I dag har jeg tatt av eksosbendet for sjekk. For å få det av måtte jeg av med luftfilteret...det så slik ut:dsc_0049.jpg

Det gamle til høyre, det nye til venstre...det var så skittent at jeg håper på bedre effekt med det nye....eller drømmer jeg nå?

 

Fikk til slutt av eksosbendet, jeg syntes ikke det så veldig ille ut, men er vanskelig å se hva som er metall og hva som er fastbrent skitt, tenkte jeg skulle legge det i saltsyre i morgen, noen som vet hvor lenge det bør/kan ligge? dsc_0052.jpgdsc_0053.jpg

 

Tenkte jeg skulle ta av den grønne stussen før saltsyren, noen som vet om jeg trenger ny pakning her?

Når eksosbendet var av kikket jeg inn i utblåsingen på turboen...den så slik ut:dsc_0051.jpg

Her lå det ca. 5 mm med knallharde avleiringer inni hele røret. Prøvde å snurre rundt hjulet, og det gikk greit, men så ut som om det omtrent hadde gravd seg plass i avleiringene for å rotere..

Hvor ille er dette? Kan det ha betydning for effekten på turboen? Og hvordan skal jeg fjerne det? Er redd for å hakke løs sånn det står nå. kan få evfall inn i turbohuset? Gode råd mottas med takk.

 

Drenerte all systemrens i kjølevannet, det var brunt enda, men ikke så ille nå.

 

Tenkte jeg skulle ta av lokket på varmeveksler for å sjekke for dritt, men fikk ikke tid. Er det bare å skru av de 2 slangene og skruen i midten på lokket og dra av eller er det andre triks?

 

Prøvde å finne oljekjøleren, men den fant jeg ikke. Hvor ligger denne plassert?

Redigert av Aquadoren (see edit history)

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post

Da ligger eksosbendet i saltsyre over natten. Turboen har jeg lagt på is inntil videre., gjør jeg for mange ting om gangen blir det vanskelig å finne ut hva årsaken til problemet var...

Fant oljekjøleren bak varmeveksleren ja. Den får jeg nok ikke ut uten å ta av varmeveksler i allefall. I morgen skrur jeg på eksosbendet, fyller opp med kjølevann og satser på at tempen er ok for resten av sesongen, så får jeg heller ta varmeveksler og oljekjøler til høsten.

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post

Skrudde på eksosbendet, fylte opp med VP kjølevann og tok en prøvetur. Temperaturen steg til ca 90 grader etter ca.5min på lav marsjfart, jeg stoppet for å sjekke nivået i kjølevannstanken. Der kokte det over og en del av kjølevannet havnet i svinet....etter stopp av motoren steg temperaturen sakte til over 98 grader....

Ventet til tempen var nede på 80 før jeg ruslet i dorgefart hjemover...da jeg nesten var i havn økte jeg til 3500 RPM og så temperaturen steg over94 grader kjapt....hva i all verden er det nå da?

 

Det jeg har gjort er følgende: Av med eksosbendet og i utvannet saltsyre over natten. Av med eksppansjonstank for rengjøring. Alt satt riktig på plass så vidt jeg kan se...

 

Vet ikke hvor jeg skal begynne igjen nå...tempen var jo fin(maks 92) da jeg gikk på systemrensblandingen før jeg tok av eksosbendet....

 

Må vel begynne på an igjen med termostatene...kan de ha tatt skade av systemrensen`?

 

Akkat nå er jeg drittlei, har jo ikke hatt annet enn problemer med denne båten siden jeg kjøpte den

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post

Jeg har hatt systemrens på sjøvannssiden også da jeg hadde båten på land. Det jeg ikke forstår nå er at det ble verre etter at jeg skiftet ferskvann kjølevann fra systemrens/vann til VP kjølevæske...men har jo selfølgelig ingenting med det å gjøre. Egentlik tok jeg bare av eksosbendet og rengjorde det og satte det på igjen...

 

Får ikke gjort noe med slangen mellom drev og impellerhus før båten er på land igjen...

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post

Tror nok problemet ditt ligger på saltvannsiden som nevnt tidligere med rur og dritt i drevet, dårlig sjøvannspumpe (ikke alltid det hjelper bare å bytte impelleren, huset kan være slitt, det var det på den ene av mine motorer, etter bytte ble kjølingen mye bedre.

hadde det vært min båt hadde jeg plukket ned kompressoren og tatt ut veksler og oljekjøler, det er gjort på under 2 timer med riktig verktøy, jeg gjorde den jobben på begge mine maskiner i vinter og angrer ikke, mine var det nesten ikke noe dritt i etter 12 år drift men nå vet jeg det jo med 100% sikkerhet at det er rent og pent. Det ser kanskje veldig mye ut til å begynne med men når du får av litt slanger og deksler så er det ikke så mange skruene det egentlig er snakk om.

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post

Jeg har lyst til å dele den erfaringen vi gjorde oss da vi feilsøkte temperaturproblemer på vår KAD42.

 

Motor har "alltid" vært borti 90 grader på maks turtall, og 83-87 grader på normal kjøring. Vi har imidlertid hatt våre tak med blåskjellfarm i sjøvannsinntaket, og andre mer normale problemer.

 

Plutselig, nærmest over natten, fikk vi temperaturproblemer. Det ble rundt 90 grader på forsiktig marsj, og altfor høy temp ved belastning. Vi fikk følelsen av at noe hadde skjedd. Samtidig visste vi at kjøleren ikke har vært rengjort på veldig mange år, så vi tok ut denne for å se hvordan den så ut inni:

190720091037.jpg

 

Vi rengjorde selvsagt denne grundig, og registrerte at veggen som deler venstre halvdel i to var bøyd ut av stilling. Inn-sjøvann kunne dermed ta snarveien ut igjen uten å gå via kjøleren for å gjøre sin jobb. Samtidig skal det ikke underslås at kjøleren var relativt stygg. Vår lekmannsteori er dermed at denne dermed har gitt vannet mer motstand, og når vi har hatt for mye pådrag har veggen gitt etter.

 

Så, relatert til ditt problem er det en anbefaling å gå løs på denne i alle tilfeller.

Link to post

Nå er det ikke veldig store jobben å sette inn en gjennomføring for å få direkte kjølevann med t-kobling som foreslått. Det tar deg kanskje 1 til 2 timer i arbeid pluss tiden det tar å gå i butikken og hente delene - som ikke er veldig mange i dette tilfellet (bor, gjennomføring, kuleventil, locktite, skjøtestykke og et slangestykke samt doble slangeklemmer). Og du trenger vel kanskje to dager på land, når du skal la bunnstoffet tørke utenpå den nye gjennomføringen, hvis du vil ha det på, men det er mest tid hvor du venter på at sika og locktite og bunnstoff skal tørke. Det koster vel ikke allverden å få den på land for 2 dager. Betalte selv kr 2000 for opp, grundig spyling, en uke på land og utsetting igjen i indre oslofjord i våres for 36 fot - så da slipper du nok enda billigere. Og bor du litt lengre fra oslo blir det sikkert veldig mye billigere. Verdt et forsøk så redder du kanskje resten av sesongen om du er heldig at dette er årsaken. Med andre ord: båten kan være sjøsatt med nytt tilkoblet kjølevannsintnak som noen har foreslått over allerede til søndag :yesnod:

Link to post
Om jeg skal ha av oljekjøler, hva må kobles fra? Slangene til saltvannet? Ikke noe oljetilkobling? Altså, ikke noe oljesøl?

Kan jeg ga sprengt toppakningen? Oljetrykk er normalt

Du må av med alt du ser sitter på den siden av motoren, en del slanger, luftfilter, ekspansjonstank, veksler, kompressor, og så til slutt oljekjøleren. Jo det blir mye søl men det er vel forholdsvis enkelt å tørke opp etterpå eller? Det kommer ut sikkert en kvartliter-halvliter olje tenker jeg fra slangene og kjøleren

 

båten kan være sjøsatt med nytt tilkoblet kjølevannsintnak som noen har foreslått over allerede til søndag

bruker du TEC7 kan du sjøsette samme dag :smiley:

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Nå er det ikke veldig store jobben å sette inn en gjennomføring for å få direkte kjølevann med t-kobling som foreslått.

Heisann

Båten i utgangspunktet er ikke så veldig tung. Vår forrige Joda310 er en del tyngre (500 kg++), med samme motor og hadde ikke trøbbel med temperatur og med sjøvann igjennom drevet. Ergo: hvis du "fikser feilen" med vann igjennom drevet er det symptomfiksing, ikke årsaksfiksing. Enig?

Jeg tror det er bedre å finne feilen (jeg tror Aquador har groe et sted), enn å sette inn et T-stykke i dette scenariet. På andre båter er sikkert T-stykke en bra løsning, men jeg tror ikke det er en god komplett løsning her.

 

mvh

Bavaria32sport eks KAD44 eier

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
T-stykke en bra løsning, men jeg tror ikke det er en god komplett løsning her

Må si meg enig.

Det er nok en grunn til at vannet er tatt via drevet og det tror jeg er fordi drevet kjøles også av dette vannet.

 

Hadde det vært jeg som hadde dette problemet ville jeg startet med første innsnevring etter sjøvannspumpa og jobbet meg bakover.

Synes også man burde laste ned disse manualene fra VP og gjort seg kjent med sin egen motor. Tror neppe det hjelper å testkjøre og måle temp annenhver dag. Simeringene i sjøvannspumpa kan være morkne og trekke luft innimellom også har jeg blitt fortalt men på mine så stod vannnspruten ut av dreneringshulla under høy fart. Mine hadde en merkelig tendens til å slutte å trekke vann i pumpa og gå varm hver gang jeg kjørte opp elva i fredrikstad. Vil anta at dette hadde med ferskvannet å gjøre og at det er tynnere enn saltvann.

 

når temp viste ca.85 grader så er det trykk i ekspansjonstanken, og om jeg åpner lokket litt så kommer kjølevannet ut. Er dette normalt?

Ja det er normalt

 

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post

Takk for mange forslag.

Kanskje kan jeg løse problemet foreløpig ved å sette inn ekstra kjølevannsinntak, men det er siste utvei for meg og vil i tilfelle ikke bli gjort før båten settes på land for vinteren. Dette vil slik jeg ser det ikke løse problemet om det er tett andre plasser etter inntaket, så det er ikke en ønskelig fremgangsmåte for meg. nDessuten har jeg da ikke funnet årsaken til problemet.

 

Jeg har lastet ned alle manualene fra VP, men fant ingenting der om det vil renne olje fra oljekjøleren når jeg tar den av, heller ikke hvor oljekjøleren var plassert...

 

Det blir nok til at jeg skrur av oljekjøler og varmeveksler, men skal først prøve å sjekke slangene mellom. Tenker på å ta av slangen inn på impeller og flushe ut til drevet. Er det forresten noe sjangs for at det kan være tett i kjøleren til servostyringen(som ligger mellom inntak fra drev og impellerhus)?

 

Hvordan kan jeg teste om jeg har nok flow i sjøvannskretsen, noen forslag? Skulle vært flowmåler installert i denne kretsen så hadde jeg sluppet så mange usikre faktorer...

 

Tenker også på å sette inn et steketermometer i kjølevannkretsen før utløp i eksosbendet..hvilke temp bør jeg forvente? Om det er for lite flow bør vel sjøvannet her være noe varmt?

 

Jeg testkjører ikke å tester temp annenhver dag, men det som er merkelig er at jeg i grunn hadde løst problemet med varmkjøring, skulle bare skifte til normal glykolblanding da jeg plutselig var tilbake til start, og da valgte jeg å fylle opp ekspansjonstanken en gang etter første påfylling da jeg mistenkte luft i systemet.

 

Kan i allefall love en ting, løsningen på dette problemet skal dokumenteres med tekst og bilder i denne tråden.

 

God helg til alle!

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...