BEG Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 Kun noen innspill å tenke på: *Har ikke fått med meg om du har kjøpt ny termostat? Den gamle kan jo åpne på feil grader enn forutsatt. *I gamle dager sa man at man aldri måtte sjekke termostat ved å manuelt åpne dem, da ødela man for innstilt temp. gjort noe sånt? *Kanskje du kan få kjøpt termostat med annen åpningstemp. Har jo vært vanlig på biler for å tilpasse til de områder bilen skulle gå i. Er kanskje relevant i forhold til båt også. *En kompis har en KAD44 og ca. 85 graders temp. Jeg med en annen båttype og samme motor lå på drøyt 90. Min motor gikk nok med høyere belastning fordi båt var tyngre, men jeg hadde vesentlig bedre ventilasjon enn han. Min motor oppnådde 3950rpm, du har vel selv angitt at du synes rpm er litt for lavt hos deg (motor jobber vel da ekstra tungt) Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Aquadoren Svart 24.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2009 Termostatene på Kad44 åpner ved 81 grader og er fullt åpne ved 94 grader. Temperaturen ved fullt pådrag er 92 grader med termostater...dvs at termostaten omtrent er fullt åpen. Jeg har allerede kjørt systemrens på sjøvannssiden, så jeg må i tilfelle til med å demontere oljekjøler, varmeveksler og intercooler. Eksosbendet har jeg også rengjort. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
BEG Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 Med den temperaturen du har nå på full pedal, så kan jeg ikke skjønne annet enn du burde være innenfor hva som er akseptabelt. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Seesnake Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 hei. Noe som ikke er nevnt her som jeg tror kan være ditt problem!!! Du skriver at kjølingen ble dårliger eller bedre når du legger båten i plan? Og at det hjalp noe med system-rens? Men når du skiftet kjølevæska på motoren ble det dårligere? Og at ekspansjonstanken din kokte over? Jeg tror og mener du har en sinkanode som har falt av og som ligger i kjølesysteme ditt og ruller frem og til bake og blokerer.. Denne tenker jeg lurer deg. Vet ikke hvor mange du har, men mener du skal ha 1 skrudd inn i varmeveksleren (der du tapet ut kjølevæska) neden i fra. Mener du sa dette var en plugg? skal vel være skrudd en sinkanode i denne pluggen????? Hvor er den??? Stussa veldig da du skriver at det ble forskjell etter at du skiftet frostvæske. Jeg letet slik som deg,og den forige eieren fortalte aldri meg at det var et kjøleproblem da jeg kjøpte båten på land. Jeg hadde akurat de samme symptomene som deg. Uorginal anode som satt på tvers av saltvannskjølinga ned til giret og blokerte hele kjølesystemet fra giret og opp til eksosbendet ditt som blir så varmt ;o) (mulig du ikke har gir,men anode bør det være på saltvanns siden. ) Men skjekk om du har anoder på saltvanns siden din.Den kan ha "detti" av og blokerer sirkelasjonen din ;o) Hilsen seesnake Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 jeg får også noen og 90 grader ved fullt pådrag på min kad 32. ved 3400 omr. ligger den på 89-90 grader. er vel ikke så ille det vel..eller er det jeg som har misforstått. slik som jeg ser det,har du fått orden på kjøleproblemene dine. jeg har dog ingen mekanisk utdannelse Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Aquadoren Svart 25.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2009 hei. Noe som ikke er nevnt her som jeg tror kan være ditt problem!!! Jeg tror og mener du har en sinkanode som har falt av og som ligger i kjølesysteme ditt og ruller frem og til bake og blokerer.. Denne tenker jeg lurer deg. Vet ikke hvor mange du har, men mener du skal ha 1 skrudd inn i varmeveksleren (der du tapet ut kjølevæska) neden i fra. Mener du sa dette var en plugg? skal vel være skrudd en sinkanode i denne pluggen????? Hvor er den??? Stussa veldig da du skriver at det ble forskjell etter at du skiftet frostvæske. Takk for tips, men så vidt jeg har fått med meg finnes det ikke noen anode på saltvannsida mi. Jeg mistenker at det var luft i systemet som forårsaket at den kokte etter bytte av kjølevæske. En maks temp på 92 grader virker ikke å være unormalt blant flere andre eiere av KAD44. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Seesnake Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Men mener det skal være anode på både saltvannsiden og ferskvannsiden. Ellers tror jeg motoren din tæres opp spesialt av saltvann. Men du kan jo se i instruksjonsboken din. skal stå der. Mener du lurte på ang flowwen i filteret ditt.saltvanns flowwen skal være rimelig stor for å sidet slik. Har du et gjennomsiktig lokk er det lett å se. Skal love deg det bobler kraftig med bare bitte lite gass Her kan du se tmd 30 sin flow på bilde. Du har større motor og regner med at det "bruser skikkelig"i ditt filter Dette bilde er tatt etter jeg fjernet en gammel sinkanode som blokerte for saltvannskjølinga. Derfor kokte min ekspansjonstank. Sitér dette innlegget Link to post
gsg Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Takk for tips, men så vidt jeg har fått med meg finnes det ikke noen anode på saltvannsida mi. Jeg mistenker at det var luft i systemet som forårsaket at den kokte etter bytte av kjølevæske. En maks temp på 92 grader virker ikke å være unormalt blant flere andre eiere av KAD44. Hei. Har selv to Kad44 i min båt Fjord Ibidza 390 de ligger på ca. 91-92 grader ved fullt pådrag. De var montert i 2003 og har gått ca. 900 timer. Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Hei, mine KAD 300 viser 90 og 88 grader ved fullt effektuttak (2005 mod, 600t). Sett her at noen nevner at man ikke må kjøre med en motor som viser 90 grader +. Skjønner ikke helt dette jeg, synes de fleste moderne biler til sammenligning ligger nøyaktig på 90 grader hele gjengen Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Min KAD 44 liger på rundt 92 grader ved fullt pådrag, og rundt 80 grader ved 1500 omd. Meg bekjent finnes det ikke anoder på 44 eller 300 motoren, da den har 2-polet elsystem. Er iallefall slikt jeg har forstått det. Mvh Henboe. Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 25.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2009 Takk for glimrende tilbakemeldinger. Jeg snakket med en mekaniker ang anoder og han sa at dette hadde VP sluttet med for mange år siden. Temperatur på 92 grader virker være normalt. Jeg har problemer med ladetrykk nå, emten for lavt eller høyt, og skal først ta av lokket på intercooler for inspeksjon. Problemet er at 2 av mutterne er rustet og tar ikke med fastnøkkel/pipe. Ser ut på tegningene som om det er bolter som er skrudd ned i huset og går gjennom lokket. Om jeg ødelegger boltene for å få av mutterne, tror dere jeg får opp boltene etterpå? Noen med erfaring? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Seesnake Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 hei. Da vet jeg at det ikke er sinkanoder på kad-en. Der lærte jeg noe nytt i gjen Er vant til en gammel tmd30 jeg skjønner du. Blir aldri utlært!! Sikkert riktig det med temp og 90 grader. Min motor kommer aldri over 78 grader selv på full spiker. Andre som har samme motor som meg snakker stadig om 90 grader++ men men, det er vel sikkert noe temp-forskjell fra motor til motor. litt rart egentlig..... men men følger med på linken din. Detta fikseru se hilsen seesnake Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 6.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2009 Likte godt den til Naurstad i innlegg # 6. Har hatt ute innmaten til intercooler, den så ikke så veldig ille ut, men jeg bestemte meg for å rense den i parafin først. Når det var gjort fant jeg ut jeg skulle prøve å legge den en stund i saltsyre også, blandet ut sånn ca.20% saltsyre/vann. Det boblet bra i begynnelsen men etter noen minutter kom det bittesmå bobler fra bare 2 plasser...tenkte det kunne være noe rur eller noe...men etter ca30 minuttter tok jeg den opp av badet. Da oppdaget jeg at syren hadde etset på kjøleribbene rundt et punkt...helt inn til en av rørene til sjøvannet, men ikke lenger. Det så ut som det var en kjederaksjon siden det er helt jevnt etset på skrått...se bilde. Ser ikke ut som den lekker fra sjøvannssiden, men jeg skal ta den med til radiatorservice i morgen for visuell inspeksjon og trykktest. Hadde lest tidligere at man skulle være forsiktig med saltsyre på denne...og forstår nå hvorfor...jeg fraråder det på det sterkeste...flere her inne har anbefalt dette for rengjøring av intercooler...men det kan fort bli dyrt.. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
REM Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 Neida, saltsyre, ca 20%, er utmerket for slike coolere. Har sjøl brukt det mye gjennom årene med godt resultat. En ting skal du dog merke deg. Ikke bruk saltsyre på luftsiden, kun på saltvannsiden. På luftsiden skal du bruke motorvask og forsiktig høytrykksspyling. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Aquadoren Svart 7.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2009 Ja, det er jo godt å vite å høres fornuftig ut....kjøleren er til trykktesting nå...får håpe den fremdeles er ok... Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Aquadoren Svart 25.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2009 Kjøleren er trykktestet ok, rengjort enda mer ved å demontere sidene og montert tilbake i båten. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
jallis b Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 (redigert) h Redigert 27.September.2009 av jallis b (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.