Jump to content

Jeg har endelig møtt strømtullingene alle klager på !

Lotus

Recommended Posts

På et multipanel kan vi sette opp hvor mange Ah som skal gå inn på laderen. Normal 2 fas landstrøm er 10Ah, agregatet er 13Ah og 3 fas landstrøm er 16 Ah.

Noen som kan lage en skisse over et 2-fase anlegg for meg? :D

Sent from my iPad using Tapatalk

Da får de finne seg en folketom plass på aller ytterste nøgne ø hvor de kan nyte sin ensomhet.

Det er vel det de mener de har gjort, da, og så kommer det noen og fyrer opp aggregatet... må forvørig tilføye at jeg aldri har opplevd dette problemet selv og derfor ikke aaaaaner hva jeg snakker om :o)

Det er vel det de mener de har gjort, da, og så kommer det noen og fyrer opp aggregatet... må forvørig tilføye at jeg aldri har opplevd dette problemet selv og derfor ikke aaaaaner hva jeg snakker om :o)

Aner meg at Ugla her synes det er greit så lenge han er ganske så ensom om geskjeften sin. Og måtte det forbli slik i all uoverskuelig fremtid.

Redigert av Audiquattro (see edit history)

Nå er det vel engang sånn at enkelte er avhengige av strøm for fremdriften sin del (Start av motor) og hvis jeg ser behovet for strøm etter et par dager i uthavn så starter jeg motor,hadde jeg hatt aggregat så hadde jeg startet det.Og ingen på denne siden av ekvator hadde klart å stoppe meg fra å lade mine sårt trengende batterier... Men dette gjøres selvsagt på dagtid,og jeg spør heller ikke "naboene" om de synes det er greit.. Varsler hvis vindretningen vil føre eksosen i deres retning.Men er jeg "tom" for strøm så lades det uansett hvem som står å skriker om sjenerende motorlyd,eksos eller hva som helst.. Mitt behov for strøm er viktigere en alle andres behov for fred og ro. Men som sagt gjøres dette på dagtid,og har enda tilgode å få klager ;)

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Mitt behov for strøm er viktigere en alle andres behov for fred og ro.

Nå skrev jeg vel nettopp at jeg ikke er særlig plaget av dette problemet, mye mulig det har å gjøre med at jeg ikke har delt havn med deg ennå :o)

Lurer forøverig på hva disse aggregat-fantastene (typen "når det passer meg hvor det passer meg") hadde sagt om samtlige småbåter i kongeriket dro på tur med et nusselig lite aggregat og benyttet dette etter "når det passer meg hvor det passer meg"-metoden?

Litt krasst formulert av meg,jeg har eget startbatteri, er det dermed sagt at alle gamle snekker og andre båter har det? Hvis jeg ligger mer enn 2 dager så må jeg lade min forbruksbank, da lader jeg uavhengig om det ligger en grinebiter ved siden av som har større kapasitet enn meg og ikke trenger lading. Det er vel egentlig ikke så vanskelig å skjønne det? Jeg tar som jeg skrev hensyn til en viss grad, men det bunner ut i at mitt behov går foran andres, f.eks : jeg våkner litt sent en søndag på høsten og skal starte diesel varmeren, ikke nok strøm... skal jeg da kaste loss å dra hjem fordi jeg kan risikere å plage noen? Eller starter jeg motor og lar den gå noen timer, og kan fortsette i nye 2 dager? Men jeg pleier uansett ikke å oppsøke de mest populære stedene når jeg ligger ute, jeg setter nemlig pris på stillheten og freden jeg kan oppnå ved å være "alene" jeg klager heller ikke på de som starter motor /aggregat for å kunne fortsette tilværelsen uten problemer.

Henrik Ibsen

skal jeg da kaste loss å dra hjem fordi jeg kan risikere å plage noen? Eller starter jeg motor og lar den gå noen timer, og kan fortsette i nye 2 dager?

Nå er det ikke så vanskelig å få på det rene om du er til plage for noen, det er bare å spørre om du er i tvil. Hvis du må plage andre i timesvis i strekk er det vel rimelig opplagt at du heller bør forlate havna. Personlig ville jeg bare gått for motor til neste havn og komme fram fulladet istedenfor å avbryte ferien, men hver sin lyst...

Synes du virkelig at jeg skal pakke sammen alt, 3 barn og kjærring og reise fra plassen fordi det er en eller annen som plages av svak motor støy et par timer på dagtid? Har heldigvis aldri opplevd at noen har bedt meg reise fra ei uthavn, ei heller aldri falt meg inn å gjøre det frivillig for at han som ligger 20 meter på bortsiden kan plages.. nei, hvis noen ikke trives rundt meg og mitt og mine rutiner så er det ingen som tvinger de til å ligge i samme havn som meg heller..

Sent from my GT-P5100 using Tapatalk HD

Henrik Ibsen

Nå har visst vi blitt medlem av generatoravhengighetsklubben. Har egentlig aldri tenkt så mye på generatorstøy før vi nå har hatt våre første overnattinger i uthavn i ny båt. Vi har ikke gass i båten, og alt strømtungt utstyr som kokeplater, (tv), mikro og kaffetrakter er 230v basert. Vi har en 560 ah batteribank, men den forsyner vel alt fra motorstart til lys og annet forbruk. Vi har en 7kw onan generator som forsyner oss med 230v, men det er klart at den gir lyd fra seg når den går. Det er ikke installert inverter i båten.

Vi liker å spise middag rett før ungene legger seg, sånn i seks tiden. Ungene vil gjerne se barnetv frem til ca. kl 19.00. Er det virkelig mange som mener at vi ikke skal kunne lage middag eller se tv så lenge vi ligger i uthavn? Til nøds midt på dagen?? Har jeg kjøpt meg en båt der jeg må velge å bli uglesett for dårlig folkeskikk (noe jeg virkelig tar alvorlig!) eller der mangel på gass og inverter hindrer oss fra å ligge i uthavn?

Vi er i prosess for å finne oss en inverter, men budsjettet tilsier at vi bør vente litt med en slik installasjon. I mellomtiden er det kanskje bedre å investere i tørrdrakt og tannbeskytter slik at jeg står godt rustet mot alle som kommer for å statuere et eksempel mot støy i uthavn?

Synes du virkelig at jeg skal pakke sammen alt, 3 barn og kjærring og reise fra plassen fordi det er en eller annen som plages av svak motor støy et par timer på dagtid?

Det syns ihvertfall jeg. Så kan du bygge ut batteribanken, montere solceller/eføy eller redusere forbruket ditt hvis du og familien liker å ligge lenge på en plass uten landstrøm.

Du har ingen gudegitt rett til å plage andre. :fishing:

Selvsagt må man sørge for å ha strøm om det begynner å bli tomt! Folk flest som har startet motor eller startet generator for å lade, setter gjerne i gang denne "torturen" midt på dagen når folk er i aktivitet etter min erfaring. Må jeg ha strøm mens jeg er ligger i uthavn, så fyrer jeg maskinen og lar den putre og gå en times tid. Det er bare å ikke la seg irritere, tenker jeg jeg vil si til tortur-ofrene. :flag_bp:

Redigert: HÅP skrev:

Det syns ihvertfall jeg. Så kan du bygge ut batteribanken, montere solceller/eføy eller redusere forbruket ditt hvis du og familien liker å ligge lenge på en plass uten landstrøm.

Og du har vel heller ingen gudegitt rett til å pålegge andre for å imøtekomme dine behov? Jeg synes virkelig det er du som virker litt plagsom jeg. Er virkelig ferien din ødelagt over at noen lader opp sine tomme batterier? Triste saker.

Jeg kan ihvertfall love deg at du kan være fornøyd med at vi aldri blir naboer i uthavn da jeg bor i østfold. Jeg starter børsa midt på dagen en sjelden gang for å lade, og det ville vært ditt minste "problem". Vi er gjerne flere i båten min som synger sanger og spiller gitar, vitser og ler. Høymeldte er vi også når vi har det som gøyest. Dette pågår da gjerne nesten hele dagen.

Hvor setter du da grensen for støy og tortur som tillates i din uthavn? ( du skal høre min venn Ole synge, dèt er tortur ) :giggle:

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Har ikke sett maken til oppøsing over litt aggeregatkjøring. Jeg har heller ikke gass ombord, sjefen er livredd åpen flamme i båt, og liker ikke gass. Langt inne i båten sitter det et dieselaggeregat på myke gummiklosser, montert på en 50 kg stålplate som er støpt i betong. Det går eksos via vannutskiller, drenering under vannlinjen, og tørr eksos kommer ut under badetrappen via et fem meter langt eksosanlegg. Når jeg står bak båten, så kan jeg høre at det surkler og puster litt.

Story: For noen år siden var jeg ute i en fiskehavn syd for Sydkoster. Jeg skulle drille noen hull inne i båten og startet aggeregatet. Naboene på begge sider hadde samtykket. Startet aggeregatet, som skulle gå et kvarters tid. Brått sto den ei kjærring foran baugen på båten, skreik og lurte på om jeg ladet batterier. 'Det er nemlig forbudt på Koster'. På min milde og høflige måte ba jeg kverulant-Olga klappe igjen. Dette er en fiskehavn som ikke er en del av Koster. Dessuten dreide det seg om et kvarters tid. Men om alle som ikke har aggeregat skal oppføre seg som denne madammen her, så er det vel ingen som steker makrell på gasskomfyren heller? For meg er den lukten forurensing på linje med svak odør av dieseleksos.

Det hører med til historien at da jeg kom og la til, alene i båten, sto mannen hennes å hoja fordi han mente at mine to pølsefendere på hver side var for lite til en så stor båt. De som jeg la meg inn mellom, hadde ingen problemer. Familien Kverluant lå et par båter bortenfor.

Redigert av Jernbåten (see edit history)

Utrolig glad jeg ikke har båt på sørlandet

Tydelig du ikke vet å du snakker om :-)))

Jeg har aldri vært plagd av noen form for tullinger i mine år på sjøen. Stort sett hjelpsomme og vennlige folk.

Og så var det med været da, mulig det er bedre her på solkysten..:-)

Det der er noe av det dummeste jeg har lest på lenge.. Hvem er du til å bestemme over min økonomi/vilje og interesse av påkost på min båt for at du skal ha det bedre med deg selv? Ha selvsagt ingen rett til å plage andre,men jeg har da like mye rett til å ligge i den uthavnen som andre? Og såvidt jeg vet så er det heller ikke noe lov,eller uskreven regel som sier at de med sart sjel og hørsel har eiendomsrett over uthavner og bestemmer over støynivå? I mitt tilfelle så er motor overdøvet av barnelatter og lek mesteparten av tiden den går.. Har som sagt enda tilgode å få klager...

Henrik Ibsen

Håp :lol:

Og du har en gudegitt :saint: rett til å forlange total stillhet på havet ??? Så når jeg blir plaget av bråket fra vaiere i masta på en seilbåt ,så kan jeg bare forlange at han må fjerne seg eller få fikset det så det blir helt stille da ??? Nei , når jeg er på tur med båten er jeg ute for å slappe av og kose meg på sjøen , gidder ikke hisse meg opp over slike ting . Mye triveligere å slå av en prat med andre som er på båttur for å kose seg .Evt bli enige med de andre i uthavnen om felles ladetid.

Ønsker alle båtfolk en fredelig og solfylt sommer :smiley:

Jeg hisser da meg ikke opp? Det har virkelig ikke vært meningen,og hvis det oppfattes slik så beklager jeg.Men sterke meninger har jeg,og de kommer rett ut på tastaturet uten sensur :wink: Poenget er vel at jeg tar hensyn på min egen måte,men går ikke å unnskylder meg for at jeg trenger strøm,varsler ved behov.Spør ikke om lov. Og om min måte er riktig for alle som er rundt meg bryr jeg meg fint lite om,for jeg skal ha strøm uansett.

Henrik Ibsen

Synes du virkelig at jeg skal pakke sammen alt, 3 barn og kjærring og reise fra plassen fordi det er en eller annen som plages av svak motor støy et par timer på dagtid?

Hvis motorstøyen din er plagsom så er den kanskje ikke svak?

Det fins noen plagede sjeler der ute som er konstant misfornøyde, og så har vi de i den andre enden av skalaen som lar egne behov gå foran uansett. Slike folk fortjener i aller høyeste grad hverandres selskap spør du meg, så hvis det er scenariet, bli for all del liggende. Ellers, hvis du lurer på om det er greit om du plager alle oss andre med normal hørsel og normale sosiale antenner i timesvis med motorstøy, så er svaret nei.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Langt inne i båten sitter det et dieselaggeregat på myke gummiklosser, montert på en 50 kg stålplate som er støpt i betong. Det går eksos via vannutskiller, drenering under vannlinjen, og tørr eksos kommer ut under badetrappen via et fem meter langt eksosanlegg. Når jeg står bak båten, så kan jeg høre at det surkler og puster litt.

Og det er dette det handler om, i all hovedsak støy. Det er en viss forskjell på det du har installert og et stk. bensin-aggregat av billigste type.

Og det handler om å ha billig-aggregatet stående på badeplattform eller båret opp på land og plassert til side for egen båt og foran nabo-båten. Har opplevet begge deler.

Eller at eksosen fra det tilnærmet lydløse aggregatet trekker rett ombord i nabobåten(e).

Aggregat og aggregat er ikke nødvendigvis sammenlignbart.

Har også en gang sette et aggregat tilsvarende ditt starte når komfyren ble skrudd på. Synlig resultat var en grå røykdott akkurat i det aggregatet startet og lyden av fjellbekk der kjølevannet rant ut i sjøen fra ca. 10cm høyde. Båten lå 20-30m unna med vinden i fra meg. Ikke en lyd å høre eller eksoslukt å merke. Hadde båten ligget med den andre siden mot meg hadde jeg trolig ikke blitt oppmerksom på at aggregatet gikk. Absolutt akseptabelt! :yesnod:

For egen del er fenomenet med andres aggregat til liten plage. Reiser i all hovedsak til uthavner som ikke er egnet for overnatting, og da er båter med tomme batteribanker en skjeldenhet.

Ser frem til brenselcellene blir så rimelige at de kan bli allemannseie! :thumbsup:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Håp :lol:

Og du har en gudegitt :saint: rett til å forlange total stillhet på havet ??? Så når jeg blir plaget av bråket fra vaiere i masta på en seilbåt ,så kan jeg bare forlange at han må fjerne seg eller få fikset det så det blir helt stille da ??? Nei , når jeg er på tur med båten er jeg ute for å slappe av og kose meg på sjøen ,

Formoder du mener i havn nå? På havet er det ytterst sjelden noen blir plaget av støy fra passerende seilbåter tror jeg. Men fall som slår i masta hele natta kan være en sann plage. Det enkleste da syns jeg er å fikse problemet selv, uten å vekke noen. Ligger man mange båter utenpå hverandre tror jeg ihvertfall det er akseptabelt å ta seg ombord, å kile en fender mellom mast og fall pleier å gjøre susen.

Er det virkelig mange som mener at vi ikke skal kunne lage middag eller se tv så lenge vi ligger i uthavn? Til nøds midt på dagen?? Har jeg kjøpt meg en båt der jeg må velge å bli uglesett for dårlig folkeskikk (noe jeg virkelig tar alvorlig!) eller der mangel på gass og inverter hindrer oss fra å ligge i uthavn?

På ingen måte, kjør aggregatet ditt du med god samvittighet. Ett par timer hver kveld i forbindelse med matlaging er sikkert nok til både varmtvann og lading.

Er du høflig og grei så spør de nærmeste rundt deg om de trenger ladestrøm.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...