Jump to content

Jeg har endelig møtt strømtullingene alle klager på !

Lotus

Recommended Posts

Nåhhh,den gamle Ford-Sabben min på 54 bråker ikke mye.. eksosvannet som treffer sjøen er vel mest hørbart,ikke ryker den noe nevneverdig heller.Men uttalte meg litt generelt jeg da.. Selvfølgelig setter jeg mine behov foran andres,det regner jeg med at de fleste gjør (i denne situasjonen) hadde jeg hatt dobbelinstallasjon bigblock med tørr eksos og rake rør så hadde jeg selvfølgelig tatt helt andre forhåndsregler,men det skal vel sies at de færreste har blitt plaget av denne type bråk ofte? Et aggregat eller svak motordur på dagtid er en del av livet på sjøen på lik linje med barnelatter,grilling og bading.. Om nabo barna vil hoppe fra hyttetaket på min båt så får de lov til det jeg lukker bare kalesjen på den siden de hopper på.. Tilpasse seg hverandre er viktig,jeg er langt ifra noen sur gubbe som bare tenker på meg selv og mitt,men klager veldig sjelden på andres bråk og støy,og blir litt forundret når jeg leser enkelte innlegg her om toleransenivået til enkelte.. Du skal være mot andre slik du vil andre skal være mot deg.. Det lærte jeg av min bestemor som liten gutt,og prøver så godt jeg kan å leve etter :yesnod:

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Poenget er vel at jeg tar hensyn på min egen måte,men går ikke å unnskylder meg for at jeg trenger strøm,varsler ved behov.Spør ikke om lov. Og om min måte er riktig for alle som er rundt meg bryr jeg meg fint lite om,for jeg skal ha strøm uansett.

Les det du selv skriver her. Jeg tar hensyn på min egen måte? Når du skal ta hensyn til deg selv kan du ta hensyn på din egen måte. Når du skal ta hensyn til andre så holder ikke det, da må du ta hensyn på "andres måte", det er lissom hele pointet med å ta hensyn, skjønner'u.

Og - jeg skal ha strøm uansett? Aldri hørt på makan ...

Hehe,jaggu var det kverulering på gang... Prøver igjen da :) : Min måte å ta hensyn på : Kjører motor kun dagtid,(spør aldri om lov til å starte min egen båt) hvis vindretning kan føre til eksos lukt så gir jeg beskjed på forhånd til de det måtte berøre. Og ja når jeg skal ha strøm så skal jeg ha strøm,uansett hva naboene måtte syns om det,hvis de synes at det er fryktelig plagsomt så kan de bare reise til neste havn? Jeg synes ikke dette er så veldig urimelig egentlig jeg,kunne vært mye værre,kunne hatt et bensin aggregat på hyttetaket,uoppdragne barn som skrek og gjorde ugagn hele dagen,svææær stereo på full guffe hele dagen for å overdøve aggregatet,og ei dritt sinna kjærring som bare gneller :giggle: La det positive overskygge det negative neste gang du irriterer deg over noe så skal du se at plutselig var egentlig ikke det negative noe å irritere seg over i utgangspunktet :yesnod:

Henrik Ibsen

Og ja når jeg skal ha strøm så skal jeg ha strøm,uansett hva naboene måtte syns om det,hvis de synes at det er fryktelig plagsomt så kan de bare reise til neste havn?

Igjen, hvis det er du som er kilden til plagsom støy for de andre i havna, får du klare deg uten strøm, eller dra et annet sted. Hvorfor skal alle andre måtte innrette seg etter din plagsomme oppførsel? Underforstått at du er til plage, selvsagt, ellers bortfaller jo hele problemstillingen.

Du virker som en jovial og tolerant person som lar naboungene kravle omkring på båten din, men du kan faktisk ikke kreve av andre at de skal ha sammen innstilling som deg til alt mulig.

Joda jeg ser vinklingen din, men samtidig klarer jeg ikke å sette meg inn i "problemstillingen", anser meg selv som tolerant og omgjengelig, og plages egentlig av veldig lite når jeg er i feriemodus.Jeg drar på ferie med den båten og de forutsetninger den har, når jeg har lagt lenge nok så må jeg lade batterier, og det trodde jeg faktisk de fleste hadde forståelse for... Ihvertfall helt til jeg leste denne tråden ;) Jeg kommer heller aldri til å unnskylde meg ovenfor noen for at jeg må gjøre det.

Henrik Ibsen

Eg tilhører de som gjerne bærer på land bråkete bensinaggregat når det er behov for strøm.

Å måtte forlate ei uthavn for å gå til meir sentrale strøk å hente strøm virker tungvindt ja. Vi ligger sjelden og heller ikkje lenge i uthavn. Men det er klart, at dersom hovedbruken vår hadde vert uthavn, så hadde eg oppgradert båten med fleire batterier og solceller. Brenselcelle hadde også stått på ønskelista :smiley:

Å gå ein runde å varsle om forestående ladebehov synest eg er naturlig. Men eg vokter meg vel for å unnlate at folk skal tru det er eit spørsmål om lov , for det er det ikkje.

Eg har ca 1kw til overs når eg lader, så eg tilbyr gjerne lading til andre.

......... Det "problemet" der løser du forøverig enkelt med et eget startbatteri.

mangel på teknisk innsikt er ofte forklaring på mange problem

Nå har visst vi blitt medlem av generatoravhengighetsklubben. Har egentlig aldri tenkt så mye på generatorstøy før vi nå har hatt våre første overnattinger i uthavn i ny båt. Vi har ikke gass i båten, og alt strømtungt utstyr som kokeplater, (tv), mikro og kaffetrakter er 230v basert. Vi har en 560 ah batteribank, men den forsyner vel alt fra motorstart til lys og annet forbruk. Vi har en 7kw onan generator som forsyner oss med 230v, men det er klart at den gir lyd fra seg når den går. Det er ikke installert inverter i båten.

Gassfri løsning har eg og lyst på dersom båten vokser slik at en god agregatløsning får plass :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Igjen, hvis det er du som er kilden til plagsom støy for de andre i havna, får du klare deg uten strøm, eller dra et annet sted. Hvorfor skal alle andre måtte innrette seg etter din plagsomme oppførsel? Underforstått at du er til plage, selvsagt, ellers bortfaller jo hele problemstillingen.

Du virker som en jovial og tolerant person som lar naboungene kravle omkring på båten din, men du kan faktisk ikke kreve av andre at de skal ha sammen innstilling som deg til alt mulig.

Hva med å lese hva vedkommende skriver? da blir det mindre kverulering, og mindre støy. Banarne har samme tilnærming til problemet med strøm som meg, bare at jeg fyrer pentaen midt på dagen ved behov da jeg ikke har generator. Jeg også har tilgode å bli ansett som et støyproblem i uthavn, og folk er blide og greie.... så vedrørende støy, så synes jeg vel ladepolitiet i denne tråden driver med mye støy om et marginalt problem.

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Hva med å lese hva vedkommende skriver?

og det han skriver er at han skal lade, uansett hvaslags plager det måtte medføre for andre. Sannsynligvis er plagene overkommelige, ellers hadde han vel neppe vært blant oss i dag med den innstillingen ... :o)

Jeg drar på ferie med den båten og de forutsetninger den har, når jeg har lagt lenge nok så må jeg lade batterier, og det trodde jeg faktisk de fleste hadde forståelse for... Ihvertfall helt til jeg leste denne tråden ;) Jeg kommer heller aldri til å unnskylde meg ovenfor noen for at jeg må gjøre det.

Jeg blir jo nyskjerrig ... følger du samme policy når septiken er full :giggle: ?

Joda jeg ser vinklingen din, men samtidig klarer jeg ikke å sette meg inn i "problemstillingen", anser meg selv som tolerant og omgjengelig, og plages egentlig av veldig lite når jeg er i feriemodus.Jeg drar på ferie med den båten og de forutsetninger den har, når jeg har lagt lenge nok så må jeg lade batterier, og det trodde jeg faktisk de fleste hadde forståelse for... Ihvertfall helt til jeg leste denne tråden ;) Jeg kommer heller aldri til å unnskylde meg ovenfor noen for at jeg må gjøre det.

Dette temaet har vært oppe til diskusjon flere ganger. Muligens før "din tid" her på forumet? Her kan du lese mer (god fornøyelse :wink:):

https://baatplassen.no/i/topic/71417-personers-tolmodighet-til-str%C3%B8maggregat/

https://baatplassen.no/i/topic/30956-stroemaggregat-i-uthavn-maa-man-bare-klappe-igjen/

til dere som mener det er ok å kjøre aggregat eller motor til lading eller for å få 230v til forbruk, er det greit å gjøre dette i en gjestehavn også hvor det er landstrøm tilgjengelig, men man lar være å benytte seg av det fordi det koster 30 kr ekstra?

Opplevde dette i fjor da en trawler skulle steke frokosteggene sine en stille og rolig sommermorgen. Han kom riktignok og sa ifra " jeg skal lage frokost, så jeg starter motoren og lar den gå en stund". Javel, tenke jeg. blårøyken lå fint utover blankstilla.

At en må lade for å se på barnetv er jo ganske sært. nå får en nye 12v tv'r som trekker under 20w. Hvor lenge varer barnetv nå til dags??

Nei, men skal du steke egga dien på f.eks. Bohus Malmön, så kan man gjøre det via et skranglete uttak der man deler strømmen med flere andre via en 5 A sikring. Ikke nok til verken å trekke kokeplate eller vannvarmer. "Endast för ladding" står det på skiltene. Så da går aggeregatet i båten min. Ellers ser jeg det som en fordel å bruke landstrøm når den er tilgjengelig.

Jeg blir jo nyskjerrig ... følger du samme policy når septiken er full :giggle: ?

Kan vel egentlig ikke se noen sammenheng mellom de to? Men forøvrig så har jeg ikke septik,ikke vil jeg ha det heller,har Porta Potti og hvis den blir kritisk full så selvfølgelig tømmes den,men om jeg må ta den under armen å gå 1 time for finne et egnet sted å tømme så gjør jeg det,tømmer den ikke mellom båter hvis det var det du skulle hinte til?Har heller aldri skjedd at den har rukket å bli full,godt dressert familie som kun bommelommer i båten,bimmelim foregår i naturen med unntak av enkelt tilfeller natterstid for barna. Er vel ikke automatisk en jævla drittsekk og egoistisk gris bare fordi jeg lader batteriene via motor i uthavn? Skjønner at vi antageligvis har forskjellig syn på kosen med båtlivet,jeg er oppvokst med båter som ladet for motor (de som var så heldige å noe forbruk) og har vel fått min toleranse via oppdragelse,jeg er like opptatt av at alle rundt skal ha det koselig (særlig barn) men lar ikke det komme i veien for mine egne behov.Og du som har lyst til å jage vekk alle som kjører litt motor mens joller,musikk,og annet bråk foregår kan vel ikke si noe annet enn at dine behov for "stillhet" betyr mer for deg enn mitt behov for strøm? Hvis du skulle være så uheldig å havne i samme uthavn som meg så skal jeg spandere en iskald øl på deg fra det strømslukende kjøleskapet mitt :smiley: Ølen kommer selvfølgelig med bismak,en svak motordur overdøvet av alt annet som skjer rundt :wink:

Dette temaet har vært oppe til diskusjon flere ganger. Muligens før "din tid" her på forumet? Her kan du lese mer (god fornøyelse :wink:):

https://baatplassen.no/i/topic/71417-personers-tolmodighet-til-str%C3%B8maggregat/

https://baatplassen.no/i/topic/30956-stroemaggregat-i-uthavn-maa-man-bare-klappe-igjen/

Har ikke søkt på forumet etter problematikken,men leste denne tråden ved en tilfeldighet.

Henrik Ibsen

Det er forbausende mange her på Båtplassen som gir inntrykk av å ha store utfordringer knyttet til at de ikke er alene på sjøen.

Jeg er mye på sjøen.

Det er mitt bestemte inntrykk at virkeligheten er langt bedre enn man kan få inntrykk av å lese her om fortøyning alongside, hekksjø, lading ved hjelp av motor/aggregat, jollekjøring, festing osv.....

Det er nesten så en kan lure på om enkelte tråder har en markant overvekt av tastaturTigre???

Er det rart det er krig i verden? Det som er plagsomt er da hverken lading av batterier eller unger, men ggg. Gretne Gamle Gubber. Og dei som fester kvar natt til sola står opp og forlanger fred halve dagen for å sove ut rusen.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Er vel ikke automatisk en jævla drittsekk og egoistisk gris bare fordi jeg lader batteriene via motor i uthavn? Skjønner at vi antageligvis har forskjellig syn på kosen med båtlivet,jeg er oppvokst med båter som ladet for motor (de som var så heldige å noe forbruk) og har vel fått min toleranse via oppdragelse,jeg er like opptatt av at alle rundt skal ha det koselig (særlig barn) men lar ikke det komme i veien for mine egne behov.Og du som har lyst til å jage vekk alle som kjører litt motor mens joller,musikk,og annet bråk foregår kan vel ikke si noe annet enn at dine behov for "stillhet" betyr mer for deg enn mitt behov for strøm? Hvis du skulle være så uheldig å havne i samme uthavn som meg så skal jeg spandere en iskald øl på deg fra det strømslukende kjøleskapet mitt :smiley: Ølen kommer selvfølgelig med bismak,en svak motordur overdøvet av alt annet som skjer rundt :wink:

Du blir ikke automatisk en drittsekk fordi du lader, bevares, it always takes two, som de sier; Du blir automatisk en drittsekk når du plager andre med ladinga di, eller andre "behov", og neketer å ta noen form for hensyn.

Skjønner heller ikke hvorfor du mener noen skulle ønske deg vekk når du lader litt i en ellers livlig havn? Man ser an forholdene, bidrar man med støy på lik linje med alle andre er man godt innafor grensene etter min mening. Sånn er det i de mest bråkete partyhavner og i de mest stille uthavner. Legger du deg innerst ved Skagerack eller Röda Ormen en fredagskveld og hakker på naboene fordi de spiller musikk etter kl. 23. så er du på bærtur, like mye som om du legger deg i en stille uthavn og plager naboer med tomgangskjøring. Så ja, den enes behov for stillhet kan på et vis sidestilles med den andres behov for å lage støy. Men det er nå engang slik at de fleste med kraftig "stillhetsbehov" - f.eks. unger som skal sove - rett og slett styrer unna bråkete havner hvis de kan, de innretter seg etter forholdene så godt de kan, og det ser det faktisk ut som mange - men ikke alle - "tomgangskjørere" evner å gjøre også, utifra det jeg leser her.

Du blir ikke automatisk en drittsekk fordi du lader, bevares, it always takes two, som de sier; Du blir automatisk en drittsekk når du plager andre med ladinga di, eller andre "behov", og neketer å ta noen form for hensyn.

Skjønner heller ikke hvorfor du mener noen skulle ønske deg vekk når du lader litt i en ellers livlig havn? Man ser an forholdene, bidrar man med støy på lik linje med alle andre er man godt innafor grensene etter min mening. Sånn er det i de mest bråkete partyhavner og i de mest stille uthavner. Legger du deg innerst ved Skagerack eller Röda Ormen en fredagskveld og hakker på naboene fordi de spiller musikk etter kl. 23. så er du på bærtur, like mye som om du legger deg i en stille uthavn og plager naboer med tomgangskjøring. Så ja, den enes behov for stillhet kan på et vis sidestilles med den andres behov for å lage støy. Men det er nå engang slik at de fleste med kraftig "stillhetsbehov" - f.eks. unger som skal sove - rett og slett styrer unna bråkete havner hvis de kan, de innretter seg etter forholdene så godt de kan, og det ser det faktisk ut som mange - men ikke alle - "tomgangskjørere" evner å gjøre også, utifra det jeg leser her.

Hvor har du det fra at jeg nekter å ta hensyn? Jeg oppsøker aldri festhavner av noe slag,rett og slett fordi jeg har 3 barn... Var vel noen som skrev at jeg burde kaste fortøyninger å gå for motor til neste havn hvis jeg trengte lading....? Jeg er også i kategorien "stillhetsbehov" men min lading av batterier har vel aldri gått utover den stillheten? Klarer bare ikke å fatte hva problemet er med dette. At noen har ampere nok til å starte opp et kjernekraftverk,eller at noen ikke har behov for strøm skal vel ikke jeg og alle andre med ladebehov måtte lide for? Jeg har alltid,og kommer alltid til å starte motor for lading på dagtid når det trengs uansett hvilken båt som ligger ved siden meg.Og har enda som tidligere nevnt tilgode å "få tilsnakk" pga dette. Så at det er noen få som irriterer seg over dette her på forum bryr jeg meg egentlig lite om.Jeg klager heller ikke på båtnaboer (med unntak av ekstreme tilfeller) Trives jeg ikke der jeg ligger så flytter jeg båten videre.. Kanskje noe flere burde gjøre istedenfor å fremheve seg selv som moralske voktere og rakke ned på alt som ikke passer inn i deres "bobler" Sjøen er for alle,ikke bare for de som anser seg selv som bedre enn andre..

Henrik Ibsen

Nå står endelig sommersesongen for døren. Etter neste 20 år uten båt er den store lengselen der.

Lengselen etter den gode sjølufta, vandring langs brygger, se og høre latter og kos. Trekke luften av koteletter, stekt fisk, varm kaffe og en god Cognac. Kose seg om kvelden og høre latter fra lokale vennetreff. Ha en trivelig prat med gubben i nabobåten.

Lengselen etter å igjen bli vekket av måkeskrik på både natterstid, såvel som en tidlig morgen kvist.

Lengselen etter å bli vekket en sen sommermorgen av barn som roper, leker og bader.

Lengselen etter å treffe nye hyggelige mennesker.

Sommeren ved/på sjøen er helt fantastisk. Den er det DU gjør den til.

Ha en forrykende god sommer, og håper vi møtes!!

Vidar

Det største problemet jeg får av lading/motorkjøring som foregår litt på dagtid, er faktisk det jeg får av å lese denne tråden. Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg leste mer enn den første siden, men samtidig ble jeg litt facinert av å finne ut av hvor ekstremt "følsomme" enkelte er.

Hva med å tenke slik: hvis jeg kan akseptere litt motorkjøring i en times tid, så kan min båt-nabo kose seg ytterligere ett til to døgn til?

Mennesker er forskjellige og har forskjellige meninger, men skjønner ikke helt at dette ikke er noe som kan la seg løse for "begge parter"

Virker som det har gått litt sport i å overholde alle mulige slags regler og tilnærmelse av det perfekte her på forumet.

Nå står endelig sommersesongen for døren. Etter neste 20 år uten båt er den store lengselen der.

Lengselen etter den gode sjølufta, vandring langs brygger, se og høre latter og kos. Trekke luften av koteletter, stekt fisk, varm kaffe og en god Cognac. Kose seg om kvelden og høre latter fra lokale vennetreff. Ha en trivelig prat med gubben i nabobåten.

Lengselen etter å igjen bli vekket av måkeskrik på både natterstid, såvel som en tidlig morgen kvist.

Lengselen etter å bli vekket en sen sommermorgen av barn som roper, leker og bader.

Lengselen etter å treffe nye hyggelige mennesker.

Sommeren ved/på sjøen er helt fantastisk. Den er det DU gjør den til.

Ha en forrykende god sommer, og håper vi møtes!!

Vidar

Kunne ikke sakt det bedre selv ! :thumbsup:

God sommer til deg og ! :smiley:

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

Bayliner 3988

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...