Jump to content

Jeg har endelig møtt strømtullingene alle klager på !


Lotus

Recommended Posts

Så på de linkene dine bitteliten , på det minste så står det batterycharger 4A ? betyr det at det er en egen batterilader i selve boksen som man må bruke eller kan man bare koble til landstrømladeren til aggregatet og få fylt opp raskt (med en større lader)

 

Når du sier at det bråker mer , hvor mye snakker vi om da , kunne det vært like greit å starte en av motorene istedet ? er det bråk og vibrasjoner inne i båten eller er det nesten stille der men en liten during ute som man ikke hører om man er 10meter fra båten ?

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det er en egen batterilader på agregatet. Det kan jo være - men 4Ah er nok litt puslete til våre ca 1000Ah batterier :wink: Hos oss er agregatet koblet til som 1 av 2 220V kilder som da gir strøm til varmtvannsberederens 220V kolbe og lader/inverter (all 220V i båten bortsett fra vv berederen går via inverteren). Lader/inverter er en MAstervolt Kombi 2000 tror jeg. 2 kw inverter og 100Ah lader. Om landstrøm/agregat ikke strekker til trekker inverteren også fra batteriene (vi har lært oss å ikke ha på 2 kokeplater, stekeovn og grill samtidig ettersom de til sammen trekker mange tusen W :smiley:). Ser det ved at laderen står på bulklading og at det forbrukes strøm fra batteriene. Det er et relee som føler av hvor strømmen kommer fra. Hvor strømmen tas fra når vi kjører agregat og landstrøm samtidig vet jeg ikke. Det kan være vi gjør det om det er dårlig landstrømnett.

 

På et multipanel kan vi sette opp hvor mange Ah som skal gå inn på laderen. Normal 2 fas landstrøm er 10Ah, agregatet er 13Ah og 3 fas landstrøm er 16 Ah. Har erfart at det varierer ganske mye hvor mange Ah vi kan dra fra landstrøm. Det er mye dårlig anlegg på brygger

 

Lyden fra agregatet kan på ingen måte sammenlignes med motorene ombord. Det er vanskelig å beskrive lyden. Det er ingen vibrasjoner - det er mer at det faktisk er en hørbar motorlyd. Litt knatrete på en måte. Ikke som en gressklippermotor eller en påhenger. Bare litt lyd. Roald kan kanskje beskrive bedre fra da han lå vedsiden av oss i fjor. 10-15 meter fra båten har jeg vansker med å høre lyden. På flybridgen er den knapt hørbar. Heller ikke inne om vi lukker døra.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Ja du Lotus du Lotus du er en pussig skrue. Forstår du ikke at vi må ha strøm ? Strøm strøm strøm. Ja nå kommer det til overmål en gigantisk kraftlinje over Hardanger. Litt støy og eksos i havna er jo bare barnemat Roald hehe.

 

denne tråden er 1 år gammal :fishing:

Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord!

Link to post
Share on other sites

Helsikkes generatorer, helsikkes vindgeneratorer, helsikkes motorkjøring i naturhavner, helsikkes bråk i masta på seilbåter, helsikkes tråkking over dekk, helsikkes Bvariabåter, helsikkes hytteeiere, helsikkes Baltic bølgegeneratorer, helsikkes usynlige kajakkpadlere, helsikkes jollekjøring om kvelden, helsikkes musikkspilling i havna, helsikkes grilling, helsikkes forsøplere, helsikkes miljøsvin, helsikkes dieselpriser, helsikkes politikere, helsikkes folk som holder av plasser, helsikkes folk som fortøyer longside, helsikkes arrogante Windyeiere, helsikkes tollbåt, helsikkes Princess båter, helsikkes Volvo D-motorer, helsikkes nyrike amatører, helsikkes "folk i båt", helsikkes værmelding, helsikkes montering av baugpropell, helsikkes glassfiberreparasjon...

Båtlivet er herlig, nesten INGENTING å irritere seg over :smiley:

 

 

Kunne vært perfekt å ligge ved siden av deg: Du veit jo hvordan det er så du tar nok hensyn.

Bernt

Redigert av Bernt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Behovet for å lade henger sammen med hva en bruker i forhold til det en har å ta av, sies det. Det kan nok være at mange har behov for å justere opp batterikapasiteten og miske forbruket, noe som jeg selv i høy grad har opplevd. Jeg har etter hvert finjustert kjølen, skiftet ut mye lys til led, skaffet et ekstra forbruksbatteri osv. I tillegg har jeg to store solcellepanel, så nå kan jeg ligge så lenge jeg ønsker uten motorlading så lenge sola skinner. Både i forhold til støy/miljø og andre kostnader tror jeg det har noe for seg å tenke på nedjustering av forbruket, men dette vel knapt noe tema for motorbåtfolk? :wink:

Link to post
Share on other sites

.

Ellers er det stort sett bare måkene som lager litt ulyder iblandt...

 

 

Var det noen som sa LITT støy????

 

På skjæret utenfor sovevinduet blir det rolig utpå natten...stillt, så er det en fjærkledd faen som tråkker på en annen :headbang: da er alle 200 igang igjen...sa noen stille?? :nonod:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Måker ja.. hater dem.. i grebbestad så varte festen til 5 tiden, og da kunne jeg endelig sovne.. men etter en halvtime våkner jeg av noe bråk bak, og der står det en svartbakk måke å hakker løs på posen med tomflasker.. av alle ting.. og det bråka enda.. så jeg fikk tatt dem inn og skremt måka, men som takk fikk jeg ei ruke på badeplatformen.. heldigvis bare å skylle bort, men pokker ta dem flygende rottene..

Skulle hatt en utstoppet død måke som en kunne ha lagt oppå kalesjen, da holder de andre seg borte.

slik som bønder gjør, de skyter ei måke og lar den bli liggende på åkeren.. da holder de seg borte..

Når de kommer tilbake, er det bare å skyte enda en.. ;)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Men tror dere ikke gubben i skuta som kjører motor for å lade også er forbanna... Forbanna over ungene som skal de på tv...spille på pc...se film på pc.. kona må ha strøm til slettetang og krølletang... vannkoker til eksotisk te... leselys...kald hvitvin i vinskapet... :)

Link to post
Share on other sites

chrizz: Mye vann.. så lar du det ligge fuktig i noen minutter, så spyler du det bort.. løsner det ikke helt da bruker jeg en myk børste til å ta resten samtidig med mye vann. Og ta det så raskt som mulig.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Ikke bruk noe sterkt, det vil ødelegge impregneringen.

Det beste hadde kanskje vært å tatt den med hjem til badekaret, og hatt i litt varmt vann, samt en neve med såpe som en bruker til å håndvaske tøy med, og lagt kalesjen i bløt et par timer, deretter løftet opp og senket ned kalesjen endel ganger i vannet og brukt en neglebørste på det værste..

Etterpå henges til tørk, og så må man impregnere på nytt. Hjelper ikke det, så vet jeg ikke..

Høyttrykk ødelegger trådene i kalesjen og er ikke å anbefale, sømmer ryker osv etter kort tid har jeg hørt.

Men andre her har sikkert flere forslag å komme med. :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Måseskit er noe dritt..... Den har et eller annet i seg som gjør at om den får bli liggende "etser " den flekker i hva det skal være. Den eneste kalesjen jeg har hatt som ikke tok permanent fargeskade av måseskit er den jeg hadde på en Buster. Til og med lakken på biler tar skade som ikke bestandig lar seg rubbe bort.

 

Folk er folk. Når man stuer dem sammen så blir det bestandig situasjoner der noen irriterer seg over hva andre gjør eller ikke gjør. Båtlivet på østlandet minnet meg til tider om det regimet som eksisterer på disse campingplassene med mye fast klientell. Noen klarer alltid å irritere dem som lar seg irritere.

 

Ingen ting er vel mer oppiffende på båtlivet enn å stadig se han der gamlingen med kaskjettlue, lacosteskjorte og bermudashorts komme travende med pipestilkleggene sine for å kjefte på nyankommende som fortøyer feil, dem som hører på reiseradioen, dem som har unger eller dem som lager unger.

Når han ikke gjør det ser man hue til fyren svirre rundt som en hubro (...) for å få med seg den minste antydning til avvik i hans normerte oppfatning av hvordan ting skal være.

I mellomtiden dukker kjerringa lengre ned i sudokuen sin, og de kua barnebarna ver ikke hvor de skal gjøre av seg.

Link to post
Share on other sites

Har båteierene blitt for opptatt med å passe på hverandre og lar seg for lett irritere av bagateller?

Bagateller? Du er klar over at støy brukes i tortursammenheng? Folk drar muligens på sjøen nettopp for å slippe denne typen støy? Jeg har heldigvis selv aldri problemer med å finne plasser hvor man slipper aggregatstøy. Skulle dette ikke være tilfelle i fremtiden skal man ikke se bort ifra at et og annet aggregat finner sitt siste hvilested på havets bunn.

Link to post
Share on other sites

. Har båteierene blitt for opptatt med å passe på hverandre og lar seg for lett irritere av bagateller?

 

Meget unødvendig.

Hadde du hatt en 45 med fly hadde det sikkert ikke kommet en tulling i jolle bort til deg. Desverre.

(Med all respekt - hvis generatoren din stod på fulle mugger den 12. time på rad er det greit med litt irritasjon.

Link to post
Share on other sites

Bagateller? Du er klar over at støy brukes i tortursammenheng? Folk drar muligens på sjøen nettopp for å slippe denne typen støy? Jeg har heldigvis selv aldri problemer med å finne plasser hvor man slipper aggregatstøy. Skulle dette ikke være tilfelle i fremtiden skal man ikke se bort ifra at et og annet aggregat finner sitt siste hvilested på havets bunn.

Så du forbeholder deg retten til å hive folks aggregat på sjøen? Voksent :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Audiquattro :giggle:

 

Håper du har badebukse på hvis du kommer for å kaste generatoren min på sjøen , for da er det nok du som havner i sjøen :diving: . Hvis du ikke kan akseptere litt generatorkjøring slik at vi kan få fylt opp forbruksbanken , vil jeg foreslå camping på en fjelltopp hvor intet motorisert kommer til. Håper alle får en fortreffelig sommer ,med eller uten aggregat.

Link to post
Share on other sites

Hehe. Hva om jeg er to meter høy og 120 kg muskler? :wink:

 

Du kan nok slappe helt av. Blir nok ikke så trangt om plassen i Norge at jeg trenger å gå så drastisk til verks for å få fred. Ivertfall ikke i min levetid.

Har som sagt til nå alltid klart å finne en plass uten plagsom aggregatstøy. God sommer til deg også.

Link to post
Share on other sites

Utrolig glad jeg ikke har båt på sørlandet eller i Oslofjorden.. Der jeg ferdes er det lite båttetthet og omtrent fritt for hekksjøgeneraler og aggregatoffiserer. I uthavner spretter jeg straks opp om jeg ser en annen båt komme for å assistere ved tillegging.. Men må si meg enig i at det ville vært helt uutholdelig om det stod å dura et knattrene aggregat eller tomgangskjøring på 1500 mens jeg og familien satt å spiste reker med en ørliten pils på et svaberg i skjærgården... Når det er sakt så hjelper det som regel mye mer å legge inn en vennlig protest enn å rope IDIOT fra den andre siden av havna!! Hvis den ene parten skal oppføre seg og vise hensyn så gjelder det også den andre parten!!!!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

.. Når det er sakt så hjelper det som regel mye mer å legge inn en vennlig protest enn å rope IDIOT fra den andre siden av havna!! Hvis den ene parten skal oppføre seg og vise hensyn så gjelder det også den andre parten!!!!!

 

En annen ting som hjelper.

Gå/ro bort til nabo båter å forklare at du trenger strøm og at du håper det er greit å kjøre agregatet ett par timer. Ligger nabo båten nærme kan du tilby han å koble seg på slik at han også får ladet litt.

 

Tar det som en selvfølge at aggregat kjøring skjer på dagtid.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke slik at vi har behov for å kjøre så mye generator , med 864 Ah forbruksbank holder det en stund for oss . Men vi går jo ikke av hengslene om en annen båt har behov for å kjøre generator en stund . Bare man prøver å vise litt hensyn , så mener jeg folk må slippe å kaste tampene og dra ut for å lade batterier fordi noen mener så. Selv så bruker jeg å spørre først og samtidlig tilby nabobåtene strøm ,før jeg starter opp generator. Har en ekstrakurs på 20A å tilby når jeg kjører generator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...