Windy37GM Startet 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2009 (redigert) Situasjon: Kjøpt motor (4 HK Tohatsu 2 takt, nyere modell) som ikke har vært startet iår. Tømmer den for gammel bensin og skifter pluggen for sikkerhetsskyld. Dette skjer: Starter perfekt hver eneste gang. Når jeg gir gass, kveler den seg. Vi snakker 15-20% over tomgang. Dette er med giret inne og vi kjører. Hvis jeg ruser den i fri, ruser den seg opp slik den skal. Jolla er en Aquaquick 285. 1 gang har den gått slik den skal, og jeg plante avgårde med et og annet fusk, men gikk greit i plan i 10-13 knop. Hva har jeg gjort? Demontert bensinpumpen (som jeg trodde var filteret) og montert sammen igjen. samme symptom. Demontert bensintilførselen til pumpen og sett at det kommer plenty bensin fra tanken. Pluggen som står på er NGK BP7HS. På motoren står det at den skal ha BP7HS-10. Har det mye å si? Noen som har en ide? mvh Bavaria32sport Redigert 5.Juli.2009 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
MajorAndy Svart 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 (redigert) Det lyder meget som som der er et problem med benzintilførslen/forgasseren. Jeg døjede selv med tilbagevendende problemer med min Mariner 4HK/4T indtil jeg skilte ALT ad. Alle slanger, hele forgasser-systemet mm. Til sidst fandt jeg noget, der lignede et stykke sølvpapir i slangen mellem tanken og benzinhanen. Det lille fremmede objekt havde fra tid til andet forstoppet/blokeret benzintilførslen! Men dine symptomer lyder som om der kommer for lidt benzin frem til cylinderen. Så bedste råd: Skil alt ad og rens/blæs igennem. Andy Redigert 5.Juli.2009 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rhummels Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Hei! Pluggen har fint lite å si, men skruen som justerer luft/bensinforholdet på forgasseren desto mer. Du finner en messingskrue oppe, bak på siden av forgasseren. Skru denne helt inn (ikke skru hardt til) og skru ut igjen 1-1/2 omdreining. Start så motoren og skru denne sakte ut, evt inn, til du hører at den har en turtallstopp. Evt kan du gi gass mens du skrur sakte ut/inn på denne. Er ganske sikker på at det skal løse problemet ditt :D R Sitér dette innlegget Link to post
Steffen Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 (redigert) Tror ikke det har noe med justering av bensin/luft skruen. Hvis ikke den har vært rørt med tidligere da. Siden den en gang har gådd med fullt turtall, med unntak av ett og annet fusk, så tror jeg du skal lete etter noe som ligger å blokkerer tilførselen av bensin. Som MajorAndy skriver; plukk fra hverandre alt, og blåse det rent. Redigert 7.Juli.2009 av Steffen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Normalt er det ikke riktig å justere på noe som helst. Sikkert rusk i gasseren. Prøv å bland E85 i bensina og la den gå ei stund. Går ikke dette må gasseren demonteres for rens/oppblåsing.. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Jeg var i anden anledning hos Mercury-forhandleren i DK, Triton Marine. Han gjorde opmærksom på at der i benzin-kranen (der hvor du lukker for den interne tank) skulle sidde et lille filter. Det giver ofte problemer, så mekanikerens råd var at fjerne det helt. Der sidder alligevel et større filter længere henne i systemet (på forsiden, nederst på min motor) der tager alle fremmede objekter. Så væk med slangerne til benzin-kranen. Skru kranen helt ud af kåben og væk med filteret. Så har du i hvert fald elimineret en almindelig fejlkilde i benzintilførslen. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Triana Svart 14.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 Hei. Satte ut båten i dag. Gledet meg mer enn noen gang, etter som Mjøsa har latt vente på seg når vannstanden angår. Har en Volvo Penta aq131a. Startet veldig lett på første forsøk, gikk seg pent varm på tomgang. Deretter prøvde jeg og kjøre litt. Gikk kjempeflott i 2min, men før jeg fikk dratt på så kvelte den seg. Startet og ruset den på tomgang, ingen problem. Når jeg satte den i gir kvelte den seg igjen med en gang. Gikk helt fint å ruse den i fri etter dette også, men ikke i gir. Kan dette være samme problemet? Hørtes litt slik ut, men vet ikke helt om det går 100% ut på det samme når det gjelder en innenbordsmotor? Kjappe og flotte svar vil bli belønnet med et gigantisk takk! Sitér dette innlegget Link to post
Fritz J Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Hadde samme problem på min 4 HK Yamaha. Det viste seg at det var en liten sprekk i bensinslangen fra tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.