Jump to content

Autohelm ratt-autopilot 'kjører' ut av den mekaniske innkoblingen


OT-flyktning

Recommended Posts

På X-en vår sitter en Autohelm ST4000 med ratt-autopilot - en ring med en del innvendig leamikk er festet til rattets eiker og med en liten hendel, som man svinger ca 180 grad nedover, kobles denne ringen mekanisk til en elektromotor som så får sin styring fra autopilotens hjerne.

 

For noen uker siden og nå igjen i helgen opplevde vi en en rar effekt: vi går for motor og autopilot og plutselig beveger hendelen seg tilbake til frakoblet-modus. Dette skjer så jevnt i løpet av 1-3 sekunder at man kunne tro det sitter en servo der inne som har det som sin oppgave. Men når båten så kommer ut av kurs blir det jo kursalarm.

 

Noen som har vært borte i dette før? Noen løse skruer et sted, skitt i mekanikken? Det er jo rart at det går bra en peride og så skjer det igjen.

Link to post

Hei.

 

Det er nok den autopiloten, ja. Og det samme skjedde for meg idag på vei hjem og jeg måtte sitte å ratte på samme kursen i en time i strekk. Det er først da en forstår gleden og nytten av en autopilot. Jeg måtte be kona overta styringen selv om jeg bare skulle hente meg en Cola i kjøleskapet, ellers hadde båten dreid kraftig.

 

Hva som kan ha skjedd, vet jeg ikke. Onsdag reiser jeg bort en uke (uten båt), men så har jeg 2 uker på meg til å løse problemet før 4 ukers ferie i båten. Men også jeg tar gjerne imot innspill om løsninger imellomtiden.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Er innstallasjonen ihht. denne , side 54?

 

Ja, slik ser den ut. Det er den lille hendelen som stikker nedover fra ringen ved elektromotoren som tuller.

 

... stramme skruen på den hendelen litt og vips problemet er løst

Det er ingen skrue på hendelen - har i alle fall ikke sett en ennå. Hendelen ser ut til å være presset på en liten stålpinne med avflating (slik at den ikke går rund den)

Link to post

Ok da har du en eldre sak enn jeg hadde , jeg hadde en grå , den du har er sort med rødt på ?

Er usikker men på den så er det vel en slags "knott" som den sklir over når du vipper den i "on" funksjon , den eller selve hendelen kan da være slitt , bare ren gjetning.

På den jeg hadde var det også en slik og når skruen ikke var helt stram så så skled den over den og ut i off funksjon

Link to post

Gjør fast hendelen med en tamp. holder det den på plass, må klutsj - eksenter - slure - bendix - ikke vet jeg hva som sitter der, på verksted men ikke vær redd for å pelle ting fra hverandre og sette dem sammen igjen - dersom garantien er utøpt.

 

Whoaaa! Belay that! hukommelsen minte meg på at den gamle AH1000 (den før de røde knappene). var bygget som en vekkerklokke. Knekk - spjoiiinng sa det i den dersom far fosøkte å åpne den. Seil&Båt fikk litt inntekter på service siden på AH 1000.

Link to post

Autohelm ST4000W autopilot som Trikola (og jeg) har er helt grei å åpne.

Har hatt den fra hverandre for rengjøring flere ganger, og en gang for å

skifte motoren der børsteholderen var brutt sammen.

(ny motor kostet under 300 kroner!).

 

jeg hadde tidligere et lignende problem med hendelen. Den ble ikke stående

i frakoblet stilling, men datt ned slik at beltet noen ganger kom i inngrep.

Dette løste jeg med å legge på litt Aralditt med en fyrstikkbit inni slik at

hendelen måtte presses (lett) over denne klumpen og dermed kom i helt fri stilling.

På bildet skal bare hendelen forbi Araldit-klumpen markert med pil, og da

holder den seg på plass.

 

Angrer på at jeg ikke tok med autopiloten hjem idag. Da kunne jeg jo åpnet

den og rapportert umiddelbart. Nå har jeg ikke anledning til å hente den på

nesten 2 uker.

 

st400wstop.jpg

(beklager dårlig bilde, men det er et utsnitt av et stort bilde)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Ok da har du en eldre sak enn jeg hadde , jeg hadde en grå , den du har er sort med rødt på ?

 

Ja, det er noe rødt der - antar at den er ca 10 år gammel

 

Autohelm ST4000W autopilot som Trikola (og jeg) har er helt grei å åpne.

 

Ja, din ser nokså lik min ut, men fargen på "Autohelm" hos mer er vel bleknet bort. Min står jo også ute hele tiden, mens din er vel mest under kalesjen.

Link to post

Har en slik rattpilot. Da jeg kjøpte båten var det samme symptomer.

Hvis jeg husker rett: Det ligger ei tannreim inni plasthuset. Den skal gå over ei eksentrisk montert trinse som står på akselen til betjeningsarmen. På min vil jeg huske at akselen ikke var fast siden en liten låsepinne var knekt av. Dette førte til at hendelen spratt tilbake like etter at jeg hadde satt den i inngrep. Tror også at ei slakk reim vil gi samme utslag. Du får åpne opp og kikke inni.

Link to post

Takk for tipset om reimen, min autopilot er 16 år nå, så at reimen er strukket, er ikke umulig. Jeg har nå sendt mail til Belamarin om de har reim, eller om de tror det er noe annet som er årsaken til problemet. Svar vil bli postet her.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei.

 

Svaret på mailen jeg sendte til Belamarin sent i går kveld, lå klar i mailboksen i dag morges. Her er svaret fra dem (gjengitt med tillatelse fra Belamarin):

 

Hei

 

Problemet er nok ganske enkelt. På innsiden sitter det et hjul på clutchakslingen (den forbundet med clutcharmen) som ikke lenger går lett rundt.

Du kan splitte drivenheten, skru av metallplaten som står over hjulene, ta ut splint/pinne som holder clutcharm (sorte plastarmen som i dag spretter

opp) fast på clutchaksling (vær forsiktig da vi ikke har nye og den gamle må brukes om igjen). Den må slås forsiktig ut med noe som er litt tynnere

enn pinnen.

 

Når dette er gjort kan du ta ut clutchaksling med clutchhjul og rense dette og smøre vannbestandig fett på akslingen før du setter hjulet tilbake.

 

Hvis dette høres vanskelig ut kan du sende denne til oss og vi utfører dette med en kostnad på ca 720,- pluss porto.

 

Med vennlig hilsen/Best regards

 

Kjetil Wilhelmsen

Belamarin as

Sognshøy Næringspark

1581 Rygge - Norway

Tlf: +47 69264600

Fax: +47 69264601

E-mail: kjetil@belamarin.no

Web: www.belamarin.no

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Hei.

 

Svaret på mailen jeg sendte til Belamarin sent i går kveld, lå klar i mailboksen i dag morges. Her er svaret fra dem (gjengitt med tillatelse fra Belamarin):

 

Lars H.

 

Interessant og det lyder jo logisk at om ikke tannhjulet løper lett så vil det dra med seg akslingen og dermed hendelen! Men hos meg ble det altså bra etter bytte av reim.

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Hvordan har det gått trikola :lol: , har du sett mer på autopiloten? Jeg skal en tur til båten imorgen for å åpne min autopilot og se om den enkelt lar seg reparere.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Nei, båten var borte i 14 dager med reder #1 på ferie. Kom inn idag og skal ut imorgen igjen med reder #2 og vi hadde et problem med gassforsyningen som måtte prioriteres. Enten autopiloten ordnes nå underveis (vet at utskriften av denne tråden ligger ombord), om 14 dager når den kommer inn igjen eller i min ferie i starten av august.

Link to post

Hei.

 

Nå er jobben gjort, etter mye videverdigheter. Å splitte selve dekslene rundt drivreimen gikk greit. Det var bare å sette en skrutrekker mellom de to halvdelene og benne, og så spiong, var det åpent. Men splinten gjennom hendelen og akslingen den sitter på, var ikke lett å få ut. Jeg hadde ingen 1mm (cirka) dor i båten. Så jeg tok hele saken med hjem. Der fant jeg en passe stålstift som jeg slipte av spissen på, og fikk slått ut splinten (som selvfølgelig brakk).

 

Men for å komme lettere til, ville jeg fjerne motorhuset og vrei det av, men på feil sted. Dermed ble det giret jeg åpnet og ut raste det 16 små nylontannhjul på ca 6mm i diameter! Det var litt av et puslespill å få de på plass, tror jeg brukte en time.

 

Når det galt selve tipset om rengjøring og smøring, var det ikke mye å gjøre. Så jeg tror heller at det må være selve drivreimen som er blitt litt slakk. Myste litt og fant en rulle som ligger an mot reimen og som sitter eksentrisk. Tenkte derfor å løsne en liten messingmutter på baksiden av selve dekselet slik at jeg kunne dreie posisjonen på dette hjulet slik at det skulle stramme reimen litt mer. Men akk o ve, - Mutteren var sprø som kjeks og gikk i tre biter!

 

Mutteren så ut til å være 3mm, men nei da, ikke noe millimeter gjenger der. Men man har da litt odde skruer og muttere i diverse syltetøyglass. I det andre fulle glasset fant jeg til slutt en mutter helt på bunnen som passet.

 

Så nå er alt skrudd sammen igjen og i fristilling løper rattet greit, og jeg synes at når jeg slår hendelen over i låseposisjon, så smekker den hardere på plass. Om dette er vellykket får jeg først sett ved aktiv bruk i båten.

 

Dette syntes jeg var nok problemer på en dag, men da jeg skulle ha ut glødestiften på Eber'n for å bytte et nedsotet trågitter rundt den, klarte jeg ikke å få den ut med spesial hylsenøkkel til kr.114,- fra Termomarin. Jeg fiklet og fiklet, og hylsen bare glapp. Så jeg måtte ut med hele varmeren, demontere den i biter slik at jeg fikk skrudd ut glødestiften med en ordentlig 12mm fastnøkkel. Men da jeg skulle sette inn glødepluggen igjen, hadde jeg herpet og dratt så mye i ledningene at den ene ledningen (som var punktsveiset til toppen av glødepluggen) røyk tvert av ved sveisen. Så nå har jeg måttet bestille helt ny glødeplugg til over 900 kroner!

 

Nei, nå går jeg snart og legger meg, håper jeg ikke får mareritt om haugevis av tannhjul og tommme lommebøker!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  • 1 måned senere...

Idag var det min tur.

 

Splittingen gikk greit. Så ble en plate skrudd løs som dannet ytterlagrene for motor og rullene. Så ble splinten dratt og den angående rullen kunne tas av. Forventet egentlig et kulelager, men det var åpenbart bare glidelager der inne. Brukte noe vinsjfett (som også skulle kunne brukes til annet). Satt alt sammen igjen. Splinten måtte erstattes med noe rustfritt tråd, men det går sikkert greit.

 

Så får vi observere litt hvordan det går. Han som styrte under regattaen idag syntes det allerede gikk mye bedre (på vei til starten). Med andre ord: antagelig en vellykket vedlikeholdsoperasjon :yesnod:

Link to post
men ikke vær redd for å pelle ting fra hverandre og sette dem sammen igjen - dersom garantien er utøpt.

 

 

Hei.

 

Der fant jeg en passe stålstift som jeg slipte av spissen på, og fikk slått ut splinten (som selvfølgelig brakk).

 

Men for å komme lettere til, ville jeg fjerne motorhuset og vrei det av, men på feil sted. Dermed ble det giret jeg åpnet og ut raste det 16 små nylontannhjul på ca 6mm i diameter! Det var litt av et puslespill å få de på plass, tror jeg brukte en time.

 

Tenkte derfor å løsne en liten messingmutter på baksiden av selve dekselet slik at jeg kunne dreie posisjonen på dette hjulet slik at det skulle stramme reimen litt mer. Men akk o ve, - Mutteren var sprø som kjeks og gikk i tre biter!

 

Men da jeg skulle sette inn glødepluggen igjen, hadde jeg herpet og dratt så mye i ledningene at den ene ledningen (som var punktsveiset til toppen av glødepluggen) røyk tvert av ved sveisen. Så nå har jeg måttet bestille helt ny glødeplugg til over 900 kroner!

 

Ikke ulikt egne erfaringer med å skru på gammelt utstyr. Enkle utbedringer har en lei tendens til å bli både tidkrevende og kostbare. :headbang:

 

Måtte forøvrig "oppgradere" drivenheten på tilsvarende autopilot etter at 2 av de hvite "ledehjulene" knakk i.f.m fuktighet/frost/for mye krefter sist vinter. Fikk til svar at det ikke ble levert reservedeler lenger.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...