Alfred08 Startet 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2009 (redigert) Hei Ny på forum og på jakt etter båt. Bor langt til havs i Nordland og været kan være så som så ( for å si det mildt ) Tenkte på en Rana 530 HT, Hansvik 18 HT, Bella 530 Classic. Uansett en HT modell, små barn og regnvær kan ødelegge en ellers fin dag med god margin. Er det noen som erfaringer med disse? De er jo relativt like, men tenkte på egenskaper på sjøen, hvordan de bryter bølger, kjøreøkonomi etc. Fikk høre at Rana har en tendens til å kaste bølger opp og over båten, mens storebror til Bella 530, 561 HT skjærer godt og legger de til siden. Men den er for fin innredningsmessig til at en orker å dra fisk over ripa. Så litt mer yrkesrettet er nok mer det jeg ser etter. Men som sagt så er det først og fremst sjøegenskapene jeg er ute etter. Farten spiller mindre rolle, 20 til 25 knop marsjfart holder i lange baner. Må innrømme at jeg er litt svak for 530'en Men andre gode alternativer som en kan få brukt uten å ruinere seg er det bare å komme med.. Takk for gode råd på forhånd Alfred Redigert 5.Juli.2009 av Alfred08 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 Hadde en Rana 530 for noen år siden. Bra båt som tar sjøen fint. Den er forholdsvis smal bak og har dermed ikke så stor bæring, med flere personer kan den være litt tung å få i plan med for liten motor. Hadde først en 25 hk som var litt lite, så en 40 hk som var passe. Når det gjelder Hansvik 18 HT så virker den kraftig bygd, tror kanskje også den er litt breiere enn Rana 530. Den må minimum ha 40 hk, helst litt mer. Uansett er begge disse solide og trygge båter. Kjenner ikke til Bella 530 men er vel i samme klasse. Sats på den du opplever du får mest for pengene, båten kan gjerne være noen år men sjekk om du finner en med forholdsvis ny 4-takts motor, gjerne Yamaha - Honda - Suzuki, og minimum 40 hk. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Alfred08 Svart 5.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 Takk for godt råd. Er nok enig med motorstørrelsen. Tenker også på å ev. sette på en hjelpemotor. Det er mye strøm og fine fiskeplasser hvor det defintivt ikke er smart å miste styrekraften. Likte mottoet du har. Kunne ikke si meg mer enig Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Vet ikke om du er ute etter ny eller brukt, men dette ser ut som en fin modell du bør ta med i vurderingene. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
motor Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 AMT har en fin modell som er i denne størrelsen. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Jo, du tenker på AMT 185 HT. Fin båt og motor, men er vel mer fartsbåt og også en del mer påkostet og dyrere enn de modellene trådstarter nevnte. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
beertrip Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Hei Alfred Selv befant jeg meg i samme situasjon for noen år siden,og da ble valget en Rana 530HT delux Mest fordi jeg fikk et godt tilbud. Tror nok alle disse er bra båter,men har du mulighet for å teste/se på løsninger så anbefaler jeg å gjøre dette. Hadde først 40hk på min Rana,men synes dette var litt lite,har nå en 50hk 4T som er oppskremt til 60hk og dette er et mye bedre alternativ. Bare husk at hvis du velger en Rana 530,så finnes det flere forskjellige innredningsløsninger på disse. Selv liker jeg sete/ne bak (som kan legges ned til seng) som er veldig fint når jeg skal fiske. Kan ha kalesjen kun åpen i siden og med "tak" over så er fiske en fin mulighet selv om det regner. En annen ting som er supert,er at det er luke i fronten,slik at det er lettere å fortøye (slipper å balansere rundt) Lykke til uansett hvilken båttype du velger Mvh Beertrip Sitér dette innlegget Link to post
Alfred08 Svart 6.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Takk for alle svar. Det skal ikke være lett gitt. Det er nok som dere skriver lite forskjell mellom disse tre. Tittet på 535'en og den er ikke ille den heller, men litt dyr for meg. Det virker som om de jeg har tittet på i utgangspunktet er alle sammen såpass godt bygd at en kan relativt trygt kjøpe en som har fått noen år på baken. Tenker da ikke på motoren Men det kan kanskje være lurt å ta kjøpet til høsten? Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Ofte kan en gjøre gode kjøp om høsten, men ingen regel det. Vet ikke om du har noen geografiske begrensninger ved kjøp, vet heller ikke budsjettrammer. Rådet er: Følg med jevnlig på Finn og søk på de aktuelle modellene. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
tosk68 Svart 12.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2009 Hei, Jeg og min familie på fem, har i fire sesonger kost oss med vår Bella 530HT Classic m/25hk. Alt i alt er vi utrolig fornøyd med båten, kona er spesiellt glad i den(har vel noe med hva vi har hatt av båter tidligere. Havseiler, tresnekke osv.). Den er en super turbåt, ungene boltrer seg under dekk, godt beskyttet mot vind og vær, mens jeg og kona sitter utendørs men i le. Vi bor på sørlandet, så været er vel det beste landet vårt har å by på, men alle vet at på sjøen blir det ofte "hufsete". Derfor opplever vi hardtopen som suveren ift. en sjærgårdsjeep feks. Båten er utrolig økonomisk, planer fint(halvplaner) med hele familien pluss en ekstra unge eller to, og vår '02 Evinrude 4-takter har et veldig behagelig lydnivå. Selvfølgelig er det noen bakdeler også. Skrogformen(U-skrog) gjør at båten er lite sjøsterk. Det blir fort slag og farten må reduseres når bølgene tar seg opp. Savner luke i vindskjerm, vi må klatre rundt ripa for å komme frem på bakken. Ikke forferdelig tungvint, men er litt misunnelig på Rana/Hansvik-eiere. Ellers tar u-sofaen akterut opp all uteplassen. Det hadde holdt med en rett sofa, da hadde også tilgjengeligheten til ripa, ifm. feks. fiske, bllitt bedre. Nå er guttene mine blitt tenåringer, og ønsket om vannsport større. Har lagt ut Bella'en på finn.no og tror vi går for en Rana 530HT m/50hk. Men er så fornøyd med Bella 530 at det er litt skummelt å bytte. Kommer nok til å savne den... Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann44 Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Har Hansvik 18 ht med e-tec 5o hk. Dette er en rommelig, solid og stødig båt, en stor 18 foter. Båten er forholdsvis bred med bra dollbord og den legger seg lite over med en godt voksen mann på dollbordet. Det eneste negative med denne båten er at den er heller flatbunnet og butt i bauen som gjør at den slår en del i mot sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.