Brodern Startet 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2009 Jeg vurderer å bytte ut motoren på Nordkappen min, En Nordkapp 17HT. Iflg id plata er båten godkjent for opptil 140hk. Pr i dag sitter det en 1989 Mercury 90hk. Det jeg ønsker er 150hk, men er det lovlig å sette på noe større på denne båten siden den er gammel og kanske går utenom en del regler ? Båten er 40 år gammel og en av de første Nordkappene av denne typen (serienr 00064) Har lest om en som hadde 200hk på en sånn båt, og det funket helt greit opp til 56knop. Båten har et veritasmerke inni, om det har noen betydning. Sikler litt på en Mercury Black Max 200hk, men er det dønn fy så dropper jeg det. En annen ting er styringa. Jeg har montert hydraulisk styring, BayMarine fra Teleflex, og det tåler opp til 150hk (og sikkert litt til) men jeg regner med at den tåler ihvertfall 150hk greit ? Den skal jo liksom det. Jeg innbiller meg at jeg vil få et litt lavere forbruk med større motor, ved moderat kjøring selvsagt, siden jeg får en sterkere motor som jobber lettere. Forbruket ved max vil selvsagt øke "en smule" fra de 40ltr pr time i dag. Planen er å få tak i en Mercury eller Mariner, for da passer styringa rett over, innen en viss modellperiode antar jeg. Vil ikke ha steingammal motor som "tower of power". Hva burde verdien på min 89 90hk ligge på ? 25k kanskje ? Har nylig service på den og det er byttet starter og tenningsmodul (alt er utført på merkeverksted) Eller skal jeg droppe hele greia ? Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
sjømann _22 Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 150 hk er ikke noe problem. tåler sikkert mer å men:) Sitér dette innlegget Link to post
sjømann _22 Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 150 hk er ikke noe problem. tåler sikkert mer å men:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.