Jump to content

Ny båt: Marex 32 Friendship - bygge ny salong i midtkabin

klugg

Recommended Posts

Da ble det ny båt. Det meste er på plass, men sittegruppa ute er lite brukendes. Du sitter maks 4 + klappstol, og du ser ingenting av horisonten. Begge deler er for dårlig.

34_1756289691.jpg

Så da må det snekres litt.

Jeg kan egentlig tenke meg å droppe co-pilot-setet (som er vendt akterover på bildet), og lage u-sofa hele veien, samt heve dørken under gruppen, slik at alt heves ca 25 cm.

Dette er et søsterskip som har løsningen jeg tror jeg ønsker meg:

usofa_marex32fr.jpg

Noen som har noen tanker om dette er en god løsning for denne båten, eller om det har noen ulemper?

Hei Klugg !

Jeg er nå den stolte eier av båten som du refererer til på det nederste bildet !

Etter 14 dagers eierskap må jeg si at løsningen fungerer meget bra. Det har blitt meg og min kones favorittplass ombord når vi har ankret opp og satt oss inn for kvelden !

Man har utsikt via alle vinduer pga hevet dørk under bordet og sittegruppen.

Skulle jeg nevne noe på minus-siden må det være co-pilots mulighet til å sitte å se fremover uten å få vondt i nakken. (Tenker på når vi er underveis)

Dette løser hun ved å sette seg på et sete bak eller oppå akterkabinen.

Ha en vidunderlig sommer :fishing:

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

• 1 måned senere...

Takk for fint bilde. Snekringen ble utsatt til vinteropplaget. :)

Jeg så forresten en annen Friendship med opphøyd u-sofa, som har hva man må kunne kalle en hybridløsning: Fremre sittebenk har litt fotplass fremover, og vendbar ryggstøtte. Pose og sekk, men fremre hjørne blir ikke helt sømløst, da.

Samtidig vet jeg ikke hvor mye jeg vil savne co-pilotsetet. Men hyggelig å være sammen når man går, seff. Men har ikke kjøpt saktegående båt for å utforske store områder. :)

Hei igjen alle sammen ! :flag:

Håper de fleste har hatt bedre vær enn meg i ferien !

Amerika har kanskje tornadobelte, men her sør må vi ha lavtrykksbelte ser det ut som ! :lol:

Så du skal snekkre litt før neste sesong Klugg ? Sikker på at du finner en løsning som Dere vil like ! :yesnod:

Mvh Marex-32 (Arne Martin)

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Hei igjen alle sammen ! :flag:

Håper de fleste har hatt bedre vær enn meg i ferien !

Amerika har kanskje tornadobelte, men her sør må vi ha lavtrykksbelte ser det ut som ! :lol:

Så du skal snekkre litt før neste sesong Klugg ? Sikker på at du finner en løsning som Dere vil like ! :yesnod:

Mvh Marex-32 (Arne Martin)

Her skal det snekres, ja. Det tegner seg ut flere prosjekter, men må jo bare prioritere. På ønskelisten er doble tanker (en liten men irriterende slagside når vann er slunken og diesel full og vise versa) og badeplatform GLX. Foruten vannbåren varme og andre kostbarheter i tid og penger. :)

Men det er salong med utsikt som er pri 1.

Takk for fint bilde. Snekringen ble utsatt til vinteropplaget. :)

Jeg så forresten en annen Friendship med opphøyd u-sofa, som har hva man må kunne kalle en hybridløsning: Fremre sittebenk har litt fotplass fremover, og vendbar ryggstøtte. Pose og sekk, men fremre hjørne blir ikke helt sømløst, da.

Samtidig vet jeg ikke hvor mye jeg vil savne co-pilotsetet. Men hyggelig å være sammen når man går, seff. Men har ikke kjøpt saktegående båt for å utforske store områder. :)

Kunne du ikke laget den fremre sittebenken slik at den kan skyves på skinner 30-50 cm akterover med vendbar rygg.

Jeg har ett pentry ombord som fungerer på en nogenlunde samme måte, skyves dit du vil ha det når du trenger det, skyver det inn i skottet, ut av syne når man er i gange eller trenger dørkplass.

Så lenge du lar langveggsryggen på sofaen være fast, så vil du da, ved å lage vendbar rygg på den fremre delen, får fremre del av langveggsryggen som sidepolstring når setet er skjøvet akterover og benyttet i gange.

Da må fremre del av bordet selvfølgelig være hengslet enten slik at det legges oppå midte bordplate, eller ned. Ville vel foretrukket det første.

Mvh

Champagne

Redigert av MY Champagne (see edit history)
Du er no ein luring du champagne. Du får bli med meg når jeg skal ominnrede i båten min :rolleyes:

Er nok ikke så lur, bare vant med å ha det trangt ombord i smal båt i noen ti år.. :lol:

mht den sitteputa ble den litt dypere enn den andre, ser jeg nå på bildet, beklager det, den skulle vært 10cm smalere, tror dere alikevel skjønner konseptet.

Mvh

Champagne.

Redigert av MY Champagne (see edit history)
for å illustrere (GROVT) hva jeg tenker:

KLIPP

Takk for kreativt innspill! På skinner... Ja hvorfor ikke. Må jo uansett være mulig å å ut for å ha tilgang på tanker under dørken.

Ser bare en utfordring med å få et sømløst, behagelig hjørne med den vendbare ryggstøtten. Men litt løse puter her og der er det gjerne uansett. Rent generelt; koner har ofte putedilla.

Det setet, LaLuna, er veldig likt det jeg har. Tenker du det som en del av en slik løsning? Hvordan er din cockpitsalong?

Det setet, LaLuna, er veldig likt det jeg har. Tenker du det som en del av en slik løsning? Hvordan er din cockpitsalong?

Jeg har to dobble stoler den ene lignende den jeg viste over og bordet i midten men vurderer salong ute og flytte bysse inn i lugar da vi stort sett bruker uteplass

Vi kjøpte båten som et projekt over litt tid så hvordan den blir er ikke helt bestemt enda ,

men salong noe ala den du viste over her blir det nok evt salong helt rundt bak hvis byssen havner nede

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Vi har byssa ute. Jeg var først skeptisk til det. Kanskje fordi jeg så for meg en fordeli i å ha alle husholdningsfunksjoner under dekk ved kaldt vær i en lang sesong. Men samtidig er det gull å vaske opp med utsikt. Er egentlig storfornøyd med å ha den oppe. Men den blir litt liten, kanskje... Men får mer nå mer skap med nye benker i den nye salongen, og det hjelper vel.

En annen ting er den flotte salongen vi har nede. Som en onkel sa sa da han fikk se den: "For en flott salong. Synd du aldri kommer til å bruke den..." Det er jo noe i det. Man sitter jo oppe... Kunne bygget en kabin der, nesten...

Tenker du å lage fler sitteplasser ved byssa? Eller frigjøre dørkplass?

• 5 måneder senere...
Etter 14 dagers eierskap må jeg si at løsningen fungerer meget bra.

Begynner på jobben straks nå. :) Ser at den fremre benken din stikker såvidt ut i lysåpningen til døra til fremre kabin. Er de centimeterne egentlig noen gevinst? Blir det ikke uansett for trangt med to personer skulder mot skulder der?

Redigert av klugg (see edit history)

Har tenkt i natt, og nærmest konkludert med at jeg ønsker en løsning med vendbart Co-pilotsete.

Jeg har et slikt: 23523_auto.jpg som er montert på pidestall med skinne for justering langskips.

Dette kan jeg gjenbruke, slik Champagne forslo, om jeg forsto ham rett. Så jeg tenker å bygge en kasse som dette setet monteres oppå. Det skal da være litt fotplass fremover, så jeg bygger den med litt avstand fra skottet mot kabinen.

Her er skisser:

salongskisse.jpg

copilotskisse.jpg

Alt bortsett fra bakre benkekasse må være enkelt å fjerne for tilgang til installasjoner under dørken. Mellom de to kassene, tenkte jeg å legge ei plate avstivet med bjelker til benk, og ei løs plate som front som tres ned i et spor.

Mottar gjerne tanker og tips om andre løsninger, eller kritikk av svakheter ved denne.

Redigert av klugg (see edit history)

Hvorfor er du egentlig så fiksert på å ha et copilotsete som kan fungere begge veier? Om jeg hadde hatt et slikt, tviler jeg faktisk på om noen ville ha brukt det! Man ser jo utmerket både forover og til sidene også fra U-sofaen, og du slipper redusert plass i sittegruppen for å lage beinplass i foroverposisjon. Min erfaring er i alle fall at i snekkefart forsvinner fort ønsket om å sitte og se forover i fart for passasjerenes del, til fordel for en god bok, en tur på internett eller litt musikk....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 1 måned senere...

Det blir nå co-pilot kombinasjon som skissert, med dobbeltsete på en kasse som skyves frem og tilbake oppå, med vendbar rygg.

copilotskisse.jpg

Jeg er i tvil om hvordan jeg skal lage den fremre benkekassen, den som skal bære det vendbare co-pilotsetet, og som langskipsbenken skal henge på. Kassen blir ganske grunn, maks 40cm. Meteren bred og 75cm høy.

Men den må være veldig solid, med i verste fall to voksne karer som vrir og rugger på seg når jeg spretter over døningene i snekkefart. :)

Kassen skal som nevnt kunne løftes vekk for tilgang til teknikk under dørken og på innsiden av skottet mot fribordet.

Noen som vil hjelpe meg å tenke ut en god løsning? Jeg har snekret veldig lite før, så dette er nybrotsarbeid for meg.

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...