thomas2 Startet 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2009 Vurderer en Draco 18 for tiden, disse har enten Mercruiser 3,0 og Alpha One eller Penta AQ151 (A/B) og VP290, noen også AQ145. Hvilken motor ville dere foretrekke? Forskjellen på AQ151 A og B og AQ145? Mercruiseren er en 3,0 ltr på 140hk og VP 2,3ltr? på 145hk?, noe sier meg at 3,0ltr har mer moment siden slagvolumet er noe større. Noen meninger her? Kjenner mest til VP så magefølelsen sier VP Sitér dette innlegget Link to post
thomas2 Svart 7.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Ingen som har noen mening her Sitér dette innlegget Link to post
HomerSimpson Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Personlig ville jeg foretrukket Mercruiser. Alfa One drevet fra Mercruiser genialt enkelt med trimsylindrene utenpå drevet. Lett å demontere drevet etc. Dersom Mercruiser motoren er saltvannskjølt bør du være obs på tæring. Saltvann og sand sliper/tærer på sylinderveggen til sylinder nr. 1 slik at denne blir tynn. Det samme gjelder med toppen. Mercruiser 3,0 er en motor som egentlig kom på 70 tallet så teknologien er velprøvd. Volvo sine 4 sylindrede motorer har alltid ferskjvannskjøling. Har hatt Mercruiser 3,0 i en 20 fot Draco og denne båten planet veldig lett med 4 voksne mennesker i. 3 Literen til Mercruiser har nok som du sier mer moment. Har selv ikke hatt båt med 4 sylindret Volvo motor så der har jeg ingen erfaring. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
thomas2 Svart 7.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 (redigert) Denne er vel saltvannkjørt? ser ingen veksler. Redigert 7.Juli.2009 av thomas2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HomerSimpson Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 (redigert) Den er saltvannskjølt ja. Dersom dette er motoren i den båten du kan kjøpe ser den veldig bra ut. For meg ser det ut som en motor fra slutten av 80-tallet. Dersom blokken er orginal og den har gått i saltvann i hele sitt liv kan det være at den er noe tæret. Ellers så motoren veldig velholdt ut. Redigert 7.Juli.2009 av Oboj (see edit history) Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
Bitteliten Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 (redigert) Grunnmotorene i alle VP og Mercruiser bensinmotorer er vel de samme motorene fra GM? 3 literen er en 60 talls kontstruksjon. De større er vel i beste fall fra midten av 70 tallet. Jeg ville ikke valgt saltvannskjølt motor pga holdbarhet Redigert 7.Juli.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HomerSimpson Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 AQ151 og AQ145 er 4 sylindrede bilmotorer som volvo har produsert. Disse motorene heter vel B-23 og B-230 i bil. Derimot V6 og V8 fra Volvo Penta er motorer fra GM. Ellers er jeg enig i det med Bitteliten sier angående saltvannskjølt motor og holdbarhet. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
thomas2 Svart 7.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 AQ151 ble som regel levert med ferskvannskjøling, noe som jeg foretrekker. Motoren er opprinnelig en B23? Enkel å vedlikeholde og tilgang til deler? Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 (redigert) Saltvannskjølte holder utrolig lenge da..... Jeg kjenner en med B20 fra 1971 som enda holder. Det har selvsagt blitt byttet eksosbend og manifold. Men det er lenge siden. Opphavet sin 1955 Marna går også fremdeles. Fikk vel et nytt bend sist for over 20 år siden..... Om jeg fant rette båten ville jeg uten problem ha kjøpt en saltvannskjølt motor som virker bra og der eier har vedlikeholdt godt. Eksempelvis fyllt opp med glykol under vinter lagring. Og der eksos deler er byttet i tide. Styr unna om motoren ser ut som en rusthaug i en ditto båt. Det blir bare tullball. Bygg om til ferskvannskjøling og sats på at motoren holder lenge. Kjøp helst sett som også kjøler manifolden. Jeg kjøpte fra Seakamp. Virker perfekt. Alpha One drev er vel verdens mest solgte. Lett å skru bortsett fra belgskifte og at ting er i tommer med krav om endel spesial verktøy.. Men det går jo min 5 år mellom hver gang. Deler er lett tilgjengelig fra mange kilder. Redigert 7.Juli.2009 av 2400Styling (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
thomas2 Svart 8.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2009 Finnes det noe service manual her inne på AQ151? Sitér dette innlegget Link to post
Draco_1 Svart 9.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2009 Jeg vil nok foretrække en båd med Mercruiser, mest på grund af at hullet i agterspejler er "universalt" Man kan montere et Volvo SX drev i Mercruiser hullet, uden store modifikationer. Har man en båd med 290 drev, skal man enten anvende en hunde dyr adaptorplade, eller plaste hullet til. Dog er 290 drevet bedre end Alpha one, på visse punkter. Gearskiftet er mere behageligt, Mercruiseren lyder lidt brutal, på grund af klokoblingen. På Volvo'en sidder vandpumpen på motoren, det vil sige at impellerskift er nemt. På Mercruiseren skal drevet skilles ad. Til gengæld er Mercruiser drevet bedre ophængt, mindre slør. Og som tidligere nævnt, er det let at af og påmontere og trimcylindrene er lette at komme til. På 290'er drevet er cylindrene meget vanskelige at komme ind til. Mercruiseren hopper ikke op i bakgear, som 280/290 kan finde på at gøre, men det er egentlig kun et spørgsmål om vedligehold af bakgears hagen. Der er næsten altid slør i styretøjet på et ældre 280/290 drev, ikke kun på grund af teleflex'en, men på grund af at gaflen til styrehjælmen har lejerne til at sidde tæt på hinanden og de derved bliver slidt hurtigt. Det er dog værst på større båte, med store motorer. Jeg ville vælge en båt med Mercruiser drev, sejle med det i et par sæsoner og skifte det ud til Volvo SX Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 9.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2009 Dog er 290 drevet bedre end Alpha one, på visse punkter. Gearskiftet er mere behageligt, Mercruiseren lyder lidt brutal, på grund af klokoblingen. På Volvo'en sidder vandpumpen på motoren, det vil sige at impellerskift er nemt. På Mercruiseren skal drevet skilles ad. Men samenligner du 290 drev og Bravo drev, så har Bravo drev samme gerskift og ekstern vannpumpe som 290 drevet. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Draco_1 Svart 10.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2009 Det er rigtigt, Bravo drevet har de "features" som Alpha drevet mangler, synes jeg. Men Bravodrevet er kun leveret sammen med store motorer, så vidt jeg husker, ikke 3,0/4,3 Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Har hatt service på en Hydrolift med MCM 4.3 MPI og Bravo drev! Harl skrudd på mange båter,men kun en med denne kombinasjonen! Personlig foretrekker jeg MCM 3.0 og Alpha. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
thomas2 Svart 14.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2009 Ser at mange foretrekker Mercruiser. 4,3 ltr betegner noen 170hk og noen 175hk, hva er riktig? og hva slags drev pleier det å stå på denne type motor? Står et par amerikanske båter på nettet, en fra 1989 og en fra 1990 Sitér dette innlegget Link to post
Noah Svart 20.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2009 Har lest denne tråden med stor interesse, siden jeg selv vurderer å kjøpe en båt med en sjøvannskjølt Mercruiser 205 med Alpha-drev fra -89. Det ser ut til å være en del ulike synspunkter på hvor lurt det er å kjøpe en eldre sjøvannskjølt motor. Det jeg lurer på er om det er noen forskjeller mellom VP og Mercruiser (eller til og med mellom modeller av samme merke) når det gjelder erfaringer med dette. Er det forskjeller i konstruksjon eller materialkvalitet som skulle tilsi at noen motorer varer lengre enn andre? Jeg ser også at noen anbefaler å installere ferskvannskjøling for å forlenge levetiden. Kunne tenke meg å høre noen flere erfaringer med dette. Er dette noe man kan gjøre selv, eller bør det overlates til fagfolk? Sitér dette innlegget Link to post
Vikakar Svart 20.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2009 Som vanlig er det best og tro på seg selv, men du må prøvekjøre båt og motor og bare høre etter ulyder. Kjør motoren på alle turtall og lytt. Dersom du har mekke fingre er båtmotorer det enkleste i verden... Lykke Til Sitér dette innlegget Bekymre deg ikke for det som er forbi, vend deg mot det som kommer. Link to post
JaKM Svart 20.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2009 Men tenk også på at det er INNI motoren det ofte er galt og ikke det pene velholdte ytre som folk bli så begeistret for. Derfor vil en ferskvannskjølt være å foretrekke. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Unngå penta om du kan det. Og utsiden gjennspeiler innsiden ofte. En motor som ser ut som en dass på utsiden vil ingen ha Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
68 GT Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Har lest denne tråden med stor interesse, siden jeg selv vurderer å kjøpe en båt med en sjøvannskjølt Mercruiser 205 med Alpha-drev fra -89. Det ser ut til å være en del ulike synspunkter på hvor lurt det er å kjøpe en eldre sjøvannskjølt motor. Det jeg lurer på er om det er noen forskjeller mellom VP og Mercruiser (eller til og med mellom modeller av samme merke) når det gjelder erfaringer med dette. Er det forskjeller i konstruksjon eller materialkvalitet som skulle tilsi at noen motorer varer lengre enn andre? Jeg ser også at noen anbefaler å installere ferskvannskjøling for å forlenge levetiden. Kunne tenke meg å høre noen flere erfaringer med dette. Er dette noe man kan gjøre selv, eller bør det overlates til fagfolk? Ja,dette er noe de fleste kan gjøre,Ravns Garage vil gi deg skisser og muntelig hjelp om det trengs. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Trophy Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Men tenk også på at det er INNI motoren det ofte er galt og ikke det pene velholdte ytre som folk bli så begeistret for. Derfor vil en ferskvannskjølt være å foretrekke. En ferskvannskjølt kan også være dårlig innvendig pga dårlig vedlikehold.... Ikke skiftet kjølevæske ....slurvet med anoder osv..... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Executive Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Jeg ser også at noen anbefaler å installere ferskvannskjøling for å forlenge levetiden. Kunne tenke meg å høre noen flere erfaringer med dette. Er dette noe man kan gjøre selv, eller bør det overlates til fagfolk? Jeg gjorde det selv. Importerte komplett sett fra USA. Lett å montere bortsett ifra at enkelte blindplugger i blokka som må ut sitter noe innsti ..... fast. Jeg valgte å borre dem forsiktig ut for ikke å ødelegge gjengene i hullet. Er du vant med mekking går dette greit. Jeg brukte nok etpar dager på jobben. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Noah Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Det ser ut til å være en del ulike synspunkter på hvor lurt det er å kjøpe en eldre sjøvannskjølt motor. Det jeg lurer på er om det er noen forskjeller mellom VP og Mercruiser (eller til og med mellom modeller av samme merke) når det gjelder erfaringer med dette. Er det forskjeller i konstruksjon eller materialkvalitet som skulle tilsi at noen motorer varer lengre enn andre? Takk for svar så langt. Det virker som om magefølse og sunn fornuft er nøkkelen, og at god vedlikeholdhistorikk er et absolutt krav. Men så langt har ingen lagt frem noen tanker om VP og Mercruiser fra denne tiden (-89) oppfører seg forskjellig ved direkte sjøvannskjøling. Kanskje det betyr at merke ikke spiller noen rolle? Noen der ute med skrekkhistorier om gjennomtæring fra kjølevannet? Sitér dette innlegget Link to post
Noah Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Jeg gjorde det selv. Importerte komplett sett fra USA. Lett å montere bortsett ifra at enkelte blindplugger i blokka som må ut sitter noe innsti ..... fast. Jeg valgte å borre dem forsiktig ut for ikke å ødelegge gjengene i hullet. Er du vant med mekking går dette greit. Jeg brukte nok etpar dager på jobben. Er vant med mekking på både bil og MC, men er ny på båt. Uansett er borring i blokken noe helt nytt for meg... Hvordan forhindrer du at metallspon havner i kjølekanalene? Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Hvordan forhindrer du at metallspon havner i kjølekanalene? Støvsuger Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.