Jump to content

mercruiser vs penta

thomas2

Recommended Posts

hvis du kan skru litt selv er vp det riktige valget - skjer det noe med motorblokk/topp så er det bare å dra på lokale bilhøggern og hente en b23 eller b230 motor og banke over mariniseringen

skjer det noe med mercruiseren MÅ du kjøpe tilsvarende nytt/brukt og det er ikke billig

selvsagt har vp sine svakheter også men er alt helt av rør og koblinger etc og kjøler ser helt ut er resten plankekjøring

Har vært så heldig å erfare eierskap av ferskvannkjølet Mercruiser 3,7 liter 180 hk. med alpha drev.

-Og den ble tidlig døpt om til mekcruiser. og det er det flere grunner til:

Motor i seg selv virket til å være ok. kvikk og momentsterk,men det stopper der! :puke:

Problem 1. Motor stoppet ved ved veksling mellom nøytral og frem/bakk.

Dette ble det feilsøkt mye på .

Det sitter en overføringsplate med en microbryter og noen fjærer på motor som wire fra kontrolboks kommer ned til samt en ny wire ut i drev. Dette systemet lager et brudd i tenningskrets som igjen gjør at motor fusker og da skal den gli i gir uten å dunke.

Om det er noe som helst treghet så fungerer ikke dette og du får en dag erfare dette i litt vær og vind når du skal legge til og motor stopper og ikke vil starte igjen,men da er det for sent. Problemet kom der og da en høstdag med vind og jeg måte bruke motorkraft og gir får å komme inn i båtplassen.

Det tok lang til og kostet mye penger å lokalisere feilen,selv av en lokal erfaren Mercruiserforhandler. Det ble byttet deler på spekulasjon og skuta var gjentatte ganger på land for å skjekke ut nye teorier,og ting fungertre tilsynelatende,der og da men ikke på vennet.

-så jeg fikk trening i å ta min egen båt i mot på brygga,og opplevelser runt dette.

Feilen viste seg å være i drevet. Gir akselen ned i drevet er laget av bronsje og var svakt bøyd,men ikke til å se for det blotte øye ,men merket det ved å rulle akselen på en plan flate.

Problem 2. Lading. ligg unna eller bygg om motor med veivakseldynamo,regulatoren til denne svei av utstyr for mange penger da ladespenningen kom opp i 18-19 volt helt plutselig samt den var kun på 37 A.

Så her rådet mercruiserforhandlert til å ikke kjøpe regulator pga.kvalitet og rådet til og bygge om til vanlig dynamo med en kostnad på ca kr10000.- om alle deler skulle kjøpes av forhandler.Resultatet av å lage det selv var tilfredstilende men tok tid.

Problem 3. Belgbytte. bør utføres av forhandler eller en som vet hva han gjør.

Problem4. Kjølesystem. stadig lekkasjer mellom maifoild og raiser med ex.tank. Her hjalp det ikke med pakningsbytte,manifoild måtte av og deler måtte planslipes pga. tering. 2 ganger.

Problem 5. Lekkasje i skjold pga. tilfeldig tering.Da ga jeg opp!

Nå er jeg sikkert max.negativ men jeg ble så drittlei av å mekke å skru! Selv om jeg har fagbrev som tungbilmek så ble dette for dumt/dyrt å holde på med.

Så apellen er nok ungå gammel 4syl.Mercruiser med alpha drev.

Mercruiser har sikkert eiere med gode erfaringer også,men du spør om erfaringer og mine er negative. :wflag:

Når jeg skulle handle båt igjen så ble det kun sett på båt med Volvo Penta!

Valget havnet på Fjord 725 med en Herlig sterk 5.7.liter V8 bensin med 290 dp. Har til nå som med mange andre kun gode opplevelser med dette tross alder på mo tor/drev.

Volvo har vel sine ting også men alt i alt er de enklere å forstå. :cheers_wine:

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

nå må du IKKE blande disse to motorene Nautofil!

en 3.0 og 3.7 er like mye like som tr-heim og oslo.

3.7 literen har og har alltid vært en problem motor, spesielt med tanke på lading, topp pakninger og kjøleproblemer. dette pga alu blokk og litt sånt.

en 3.0 er en mye enklere motor, enklere enn det så må man over på 1sylindra eller noe :)

jeg ville valgt mercruiseren over volvoen, ganske enkelt grunnet momentet og drevet!

nå må du IKKE blande disse to motorene Nautofil!

en 3.0 og 3.7 er like mye like som tr-heim og oslo.

3.7 literen har og har alltid vært en problem motor, spesielt med tanke på lading, topp pakninger og kjøleproblemer. dette pga alu blokk og litt sånt.

en 3.0 er en mye enklere motor, enklere enn det så må man over på 1sylindra eller noe :)

jeg ville valgt mercruiseren over volvoen, ganske enkelt grunnet momentet og drevet!

Greit nok,Men drevet og utstyret rundt motor er ikke spes.innponerende.

Om du ser i et motorrom med Mercruiser kontra Volvo Penta så så sier det vel sitt med tanke på enkelheten til Volvo Penta...

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

• 4 måneder senere...

Vekker denne tråden til live igjen da jeg ser på Draco 20-21 fot og bensin. Idag ligger disse med motoren med effekt fra 145 hk til over 200 hk. Noe sier meg at mer effekt gir bedre fartsegenskaper, men i mange tilfeller er det andre moment man også må ta hensyn til.

De fineste Draco 20 og 21 som ligger på finn.no i dag har enten Mercruiser 140 eller VP 145/151 hk. Det finnes flere Dracoer med høyere effekt, men jeg syntes mange av disse er i dårligere stand enn førstnevnte modeller med mindre motoralternativer.

Så til mitt spørsmål. Vi er en familie på 5 (2x36 år, 3 år, 5 år og 7 år) som kommer til å kjøpe Draco i umiddelbar fremtid. Vil Draco 20-21 fot med enten 140/145/151 hk ha tilstrekkelig effekt/moment til turbruk? Kjenner noen som mener at effekten vil oppleves for lav til å holde båten i kontinuerlig plan, og som også mener forbruket i marsjfart vil være høyt (ift motorer med mer effekt).

På forhånd takk for svar!

Kjøpte Draco 2000DC 85 mod. i 09 med AQ145. Vi er en familie på 4 og har ingen problemer med å holde båten i behagelig plan med moderat forbruk (ca 22 knop). Tar ikke mange sekundene å få den i plan heller, men synes det er en absolutt nødvendighet med trimplan. Toppfarten på denne er ca 28 knop. Merker imidlertid stor forskjell når jeg har med gjester. Får båten i plan med 2 voksne og 2 barn ekstra, men må jobbe litt. Sommeren 09 ble motoren kjørt i ca 30 timer og hadde et snittforbruk på ca 7 liter i timen. Relativt mye rolig kjøring. Veldig stor forskjell i forbruk på 22 og 28 knop.

Er forøvrig veldig fornøyd med hvor mye båt man får for pengene. De holder seg godt i pris (derfor relativt dyr i forhold til årgang), men har stor uteplass og har gode sjøegenskaper. Du må imidlertid være villig til å gjøre endel småting selv. Blir dyrt hvis ikke.

• 4 år senere...

Jeg har to sånne med DP-SM drev i min Windy 9800 og er veldig godt fornøyd. De er ifra 1996 og er like gode som nye. Rimelig vedlikehold som du enkelt gjør selv. Her er det ingen registerreim, ingen ventiljustering og impelleren bytter du på noen minutter da sjøvannspumpa sitter på reimhjulet på veiva. Som på alle motorer med sjøvannskjølt eksos må risere og eksosmanifolder byttes før det blir lekkasje, de kan fint holde 10-15 år men kan begynne å lekke i pakningene før også så sjekk alltid dette på en bruktbåt. Bensinforbruket har jeg målt til ca 30 l/t ved 3000rpm i cruise. Det gir meg 1,1 liter/nm per motor mellom 18 og 30 knop. Båten min veier 4500kg tom og gjør 38knop maks ved 4400rpm, cruiser mellom 2800 og 3300rpm.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...