Jump to content

Volvo Penta med joy stick for hekkagregat

Bitteliten

Recommended Posts

Klippet fra Nordwest.se

Nord West är bland de första att installera Volvo Pentas nya drev med joystick

I veckan som gick sjösattes en Nord West med Volvo Pentas nya drivsystem ”Sterndrive Joystick”. Precis som vid IPS så är styrsystemet elektriskt och manövrering i hamn sköts med joystick. Varje båt kan utrustas med upp till fyra joysticks.

Nord West var bland de första båttillverkarna att serietillverka en båt designad för IPS när detta lanserades 2005 och Nord West 420 Flybridge har sedan dess levereras i 94 exemplar varav majoriteten med IPS tack manövreringen med joystick.

Båten med det nya systemet – drev med joystick – är installerat i varvets senaste båtmodell Nord West 370 SportsTop, en sportscruiser med elektriskt tak. Men även Coupé och Flybridge samt 42 fot kan fås med denna nyhet.

SD-joystick-helm.jpg

De som ikke vil ha jøy stick kan her se Sleipners nye hekkpropell for drevbåter

SD-joystick.jpg

Volvo Penta har levrt 10.000 IPS systemer - så de har en viss erfaring med joy stick allerede

Redigert av Bitteliten (see edit history)
  • 7 måneder senere...

Løfter denne for å sjekke om noen har erfaringer med det nye drev systemet fra VP.

Hvordan fungerer systemet, har man sluregir eller tilsvarende for å begrense kraften på propellene slik at finmanøvreringen blir enkel?

Med et slikt system koplet til GPS har man også DP (Dynamisk Posisjonering) tilgjengelig, mener å ha lest om dette i et magasin for litt siden.

drevene er de samme - men det er separate styresystem for hvert drev. Alt styres av software. Jo større utslag på joystick jo større utslag på turtall/sving.

på IPS styres turtallet på motorene av hvor stort utslag du har på joysticken. Kan bekrefte at finmanøvrering er enkelt. Man kan også programere joystikkens "agresivitet" -dvs hvor stort utslg må til før turtallet øker til maks. Noen liker veldig mkt inngrep. Jeg har fått programmert min til 4 av 5 - dvs hardt inngrep. Vet om en gravamaskinkjører som har den på 5 av 5 - men han har nok mer følsomme hender enn meg.

Man kan koble GPS til dette og få dynamisk posisjonering. Men VP tar et par hundre tusen for det har jeg hørt :eek:

Antar at man må ha sluregir (som er ekstrautstyr på standard drev) for å kunne finmanøvrere. Regner nesten med at dette inngår i den nye joystickpakken. Drevene er sikkert relativt like, men joystick-løsningen kan ikke ettermonteres.

Et par hundre tusen for et lite stykke software..... :headbang: Prisene forventes vel å falle når systemene blir standardiserte.

Redigert av mhemil (see edit history)

jeg har aldri hørt om sluregir på hekkagregat fra Volvo. har du konkret info/link?

Men jeg vet at de har en sluregir lignende funksjon til akslingbåter. Også der er det sw som styrer.

Det er det heller ikke på IPS - men ISP drevene våre har en clutch for å takle dreimomentet på motoren (som er på over 1000 nm). alt er sw styrt.

Hva mener du egentlig med finmanørering? Jeg kan flytte båten vår 20 cm sidelengs uten problemer. Fremover kan jeg velge om jeg skal gå med 1/2 knop eller 3 knop eller 7 knop for joystick ved å velge modus og utslag på joysticken. Er det finere manøvrering enn det du mener?

sluregir er en fysisk gir kasse - Vp har en clutch som en integrert del - som styres av software ser det ut til.

Mulig de har det på drevene også nå - men det er ikke en separat sluregir kasse. Tomgangsfart på båten vår når vi kjører uten joystick er 3,5 knop. Med joystick kobler man meget enkelt inn og ut giret - det er svært sjelden jeg holder joy sticken i en posisjon hele tiden. Skal jeg kjøre sakte i feks en havn -og det er et strekk på mer enn feks 100 meter kjører jeg "på gamle måten". Joysticken brukes først når jeg har behov for å gjøre snirkler i manøvreringen.

Joy stick styringen til VP akn ikke sammenlignes med en slik joy stick styring av passasjerbåter ol

Systemet fungerer slik at for å koble inn joy stick modus må motorene stå i fri. Gir funksjonen overtas av joy sticken. Avhengig av hvordan man beveger joy sticken aktiveres hvert drev enten forover eller bakover - og turtallet varieres også på hver enkelt motor. Men turtallet er aldri under tomgang - og aldri over 1000 eller 1500 rpm - avhengig av hvilket modus jeg velger (høyeffekt modus skal kun brukes ved fesk mye vind)

Et eksempel på hva vi kan: jeg dreie båten i en 360 graders vinkel mens vi beveger oss sidelengs

The secret behind the amazing moves is the electronic steering with twin individually steerable drives. Sophisticated and specially developed software in the EVC system transforms the driver’s joystick movements into steering angles, gear shifts and throttle positions. The boat moves exactly according to the driver’s intentions.

Er nok enklere å forstå hvordan dette er i praksis om man har testet. Om noen lurer kan vi sikkert få til en prøvetur en gang. I praksis fungerer det forbaska bra med IPS i hvertfall :smiley: Det tar vel et par minutter å bli så fortrolig med båten at du enkelt bakker inntil en staka med badeplatformen - går utigjen - vrir båten 180 grader og setter baugen på den samme staken.

jeg har ikke testet drev versjonen selv. De som har testet det sier at det er kjempefint - om du ikke har kjørt IPS båt før. Da er det litt nedtur. Dette skyldes at dreipunktet er lengre bak på båten - så du får ikke den kontante reaksjonen IPS gir. Skal jeg ha meg drevbåt ser jeg det vanskelig å ikke velge joy stick.

Nordwest tar ca 115' NOK for joy stick på 370 med drev

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...