Jump to content

Småbarns vennlige uthavner strek. Olavss.- Mandal?

guran1942

Recommended Posts

Jeg er østlandsk innvandrer på sørlandet og trenger tips om barnevennlige uthavner på strekningen Olavssundet - Mandal.

Vi har båten på vannet for andre sesongen her på sørlandet og jeg finnes ikke kjent vest for

Olavssundet. Vi har tenkt til å tilbringe 3-4 uker i båten i ferien og det hadde vært gøy med noe annet enn Olavsundet,Flekkerøya og Stokken.

Datteren vår er 5 år og vi er derfor avhengige av strand med muligheter for sandkake baking og krabbe fangst.

Alle tips mottas med takk av assisterende styrmann Monika 5år. :cool:

Hei

Du har menge fine plasser vest for Olavsundet. En av de beste for barn synes vi er Nordre Vassøy. Tenker da på "lagunen" man kommer inn i fra syd. Fint og lunt, brygge, strand, toalett m.m. Temperaturen er også en tanke høyere i vannet her inne.

Se ellers på havneforum når det gjelder ditt spørsmål : https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=agder

[glow=red,2,300]GeV [/glow]

Mvh

`MINA`

Det er også en liten bukt med sandstrand på Søndre Vassøy, vis-vis innseilingen til den lagunen GeirV nevner. Det ligger en hytte der, men jeg har aldri sett den har vært bebodd.

Ellers så er Grunnesund på Hille en flott plass, men jeg husker ikke om det er sandstrand der.

Populært med en tur innom Trægde feriesenter der de har svømmebasseng.

Trysnes Marina har en liten strand.

På disse plassene kryr det også av andre barn.  :smiley:

Lur deg in i Sniksfjorden,  /utløpet til Vigelandselva,

der er det varmt vann og lite folk.

Lå der inne ved sandkanten 3 døgn i fjord.

flott plass for mine 3 små.  

Så har du Furuholmen ikke langt unna.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Harkmarksfjorden er en perle hvis du har små unger som liker badeliv. Hele fjorden er grunn slik at temp gjerne ligger 3-4 grader over vanlig sjøtemperatur. Garantert ly for alle vindretninger og mange steder å velge mellom med store friområder, balløkker, svaberg  mm.

Endel mygg må påregnes.

Anbefaler utkikk i baugen hele tiden da kartet ikke stemmer helt med terrenget der inne. Gjelder spesielt i innseilingen der det står folk på grunn dagstøtt.

Mons

Anbefaler utkikk i baugen hele tiden da kartet ikke stemmer helt med terrenget der inne. Gjelder spesielt i innseilingen der det står folk på grunn dagstøtt.

:headbang:

Det er merket med jernstaker men etter vinteren kan disse mangle. Stod og så etter staken jeg visste skulle være der da det smalt.

Men kommer du deg helskinnet inn er det en perle. Både Selvågen og hvis du går videre inn gjennom Strømmen. Sandstrand er det inne i Selvågen ved en av bryggene.

Litt OT

Men det er jo sandtrender på Østsiden også, Nåløye, Østre Randøya, Nilen, og Kalvøya for å nevne noen, ellers hadde jeg samme problemstilling før i tiden. Fikk overtalt barna til å bruke bøtte og håv, for å fange krabber i fjæresteinene. Det ble like morsomt som sandstrand, og så lærte de å svømme enda fortere, da badingen ble på en annen måte en å vasse på ei strand.

Lykke til

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...