Jump to content

batteri kabler tykkelse og lengde noen tips

flight

Recommended Posts

Har vært borti ett merkelig fenomen

jeg har oppgradert mitt elektriske anlegg alt er skiftet batterier hovedbrytere sikringer mm

jeg har også skiftet hovedkabel til starter og jord

kablene er forholdsvis lange ca 3,5 m

etter tips fra en fikk jeg beskjed om tykkest mulig så jeg kjøpte 70 kvaderat av beste kvalitet.

laget hos ett firma med presshylser etter alle regler.

så kommer det merkelige motor starter men det er så vidt den drar rundt.

bruker jeg derimot den gamle som er tynnere starter den som bare det ?

den gamle kablen er kun ca 1,5 m jeg har flyttet batteriene

kan en kabel bli for tykk ?

er 3,5 meter for langt ?

taknemelig for svar

Takk for svar nab om jeg tolker deg riktig sier du att det er den lange lengden som gjør dette ?

jeg glemte og si i innlegget att jeg bruker samme batteri når jeg tester.

går nesten ikke rundt med den lange tykke nye kabel

og starter umidelbart med den gamle korte kablen som kun er ca halvparten så tykk

Det trengs ikke dobbelt tykkelse for å kompensere på dobbelt lengde.

Det du rapporterer her er ulogisk, flight.

Etter mitt syn kan det bare være en feil på enten pressing eller kablen du fikk.

For å finne fram kan du bruke gamle "indianertrikks".

Ta deg en multimeter for så å måle på spenningsfall mellom startmotor og batteri mens du starter.

Det samme gjør du også på minus (-), så skulle du finne feilen.

Seriøs ADVARSEL:

Gjør dette måling helst med god isolering på både hendene og kroppen, eller best med krokodilklemmer på målekablene,

slik at du i alle fall unngår å få kontakt til kablene mens startmotoren går.

Mulige feil på kabler og kontakter kan i så fall sørge for at det flytter -mye- strøm (Ampere) via kroppen/kropsdeler.

Dette kan i så fall ende i farlige forbrenninger og verre.

Lykke til.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Seriøs ADVARSEL:

Gjør dette måling helst med god isolering på både hendene og kroppen, eller best med krokodilklemmer på målekablene,

slik at du i alle fall unngår å få kontakt til kablene mens startmotoren går.

Mulige feil på kabler og kontakter kan i så fall sørge for at det flytter -mye- strøm (Ampere) via kroppen/kropsdeler.

Dette kan i så fall ende i farlige forbrenninger og verre.

Javel? Hvor kommer spenningen fra som presser disse mange amperene gjennom kroppen din? Selv om ledningen skulle hatt brudd, så ville batteriet fortsatt ligge på ca 12 V. Og jeg har noen ganger tatt med den ene hånden på pluss og den andre på minuspolen uten å bli grillet.

Helt enig her.

Hvis det Jorg sier her er sant, ville jeg ha vært grillet mange ganger. :sweat:

Du er neppe i stand til å kjenne spenningen før den passerer 48 volt, med mindre du er hyperfølsom.

Du må opp på ca 90 volt (AC med en pol i hver hånd) før muslaturen i armene låser seg...

(Dette "testet" vi i uvett på yrkesskolen elektro! Ikke prøv slikt, det KAN føre til hjertestans!) :crazy::cryin::eek:

Tilbake til dette tilfellet: Impedansen i starter vil hindre at spenningen stiger nevneverdig!

Videre: Det MÅ være en dårlig kobling et sted for å få frem det som beskrives som et problem (spenningsfall) her!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Det er fint at også du som mange million andre ikke ble skadet , trikola.

Men hvis man ha gått på skolen, og hadde både bra mester og bøker, da finner man også en sjanse at man kan blir skadet.

Alvorlig faktisk.

Risken ligger her i -mulig- dårlig kontakt i både kabeltilføringen og slitne kullbørster.

Spenningen som du snakker om står da først på andre range, men kan økes på noe hundre volt på spissen ved avbrudd.

Bruk en oscilloskop på gammel motor/starter, da kan du sjekke det selv, men dette er ikke problemet her.

Strømmen derimot, hvis den først flytter og mister kontakt til opprinnelig "hovedlederen" -kan- søke seg en annen vei.

Det blir da vel en rest av noe mellom ca. 50A og 500A.

(Tilføyed her: Ønsker mye gøy ved impendansberegningen med slik grunnlag, dette kan dere sikkert bedre enn jeg.)

Går den strømmen i så fall f.eks. gjennom finger og arm mot gods, da kan det hende at man ser "litt" bein lysende mellom åpent & forbrennt kjøtt.

Og dette bildet er ikke pent.

Jeg selv har ikke sett dette "live", men vi fikk sett bilde ved sikkerhetsopplæring.

Så, hva er grunnen av at man ikke skal henvise til det hvis man fikk dette med seg? :confused:

Men hvis dere mener at det ikke er nødvendig, da kan vi jo fjerne alle henvisninger om høyspenning på tenninger, det som står på skilt av høyspenningsstolper,

dieselledninger, alt som angår bensin, osv.

Fordi det skjer jo bare skjelden noe.

Sorry.

Jeg varsler videre når jeg synes det er riktig og forteller ikke i hele tida at alt lyser pink,

fordi at det ikke skjer mye -er- på grunn av alle varsel man får. :smiley:

Jørg

Marwin.

Vill du prøve å trekke fra starterpluss med blank hånd mens en starter går?

Og hvis ikke, hva er forskjellen mellom å trekke av kablen og dårlig kontakt?

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Marwin.

Vill du prøve å trekke fra starterpluss med blank hånd mens en starter går?

Og hvis ikke, hva er forskjellen mellom å trekke av kablen og dårlig kontakt?

Skjønner ikke spørsmålet / problemet :nonod:

"Strømmen derimot, hvis den først flytter og mister kontakt til opprinnelig "hovedlederen" -kan- søke seg en annen vei.

Det blir da vel en rest av noe mellom ca. 50A og 500A."

Hvordan kan du få en slik strøm gjennom kroppen?? :eek: :eek:

Strømmen er avhengig av motstanden (impedansen) i kroppen OG spenningen. Ettersom denne er 12 volt og kroppens motstand er i srørrelsesorden 20.000 ohm blir det heller LITE strøm som går gjennom kroppen Joerg.

Hvis alle koblinger og kontakter er i orden her, skal ikke det være noe spenningsfall av betydning her.

Med 70mm2 og en kabellengde på 4m*2= 8m er spenningsfallet ved 200A på 0,4V (Spenningsfallet ved 35mm2 er 0,8V ved samme strøm, om kablene er 1,5m 35mm2 er spenningsfallet 0,3V)

Her må det være overgangsmotstand et eller annet sted. Om kablene er presset ordentlig skal det ikke være her.

Feilsøkingen går i å måle spenning i hvert koblingspunkt på veien, mens starter gårfor å se hvor spenningen dropper. Da er det sikrest med "krokodilleklemmer, om ikke annet for å holde fingre unna reimer og annet, mer enn det å få støt.

har overhode ikke peiling på strøm men har stor respekt for den

når folk faktisk snakker om att batteristrøm ikke er farlig så tror og jeg sier tror jeg de snakker mot bedre viten.

Ett familie medlem er topp utdannet innen strøm han sier att når det gjelder batteristrøm i båt være seg bil

skal man være meget forsiktig den kan lage store skader på mennesker og materiale.

og att den faktisk er mye farliger enn de fleste tror

Strøm kan være farlig, men den største faren ved 12V anlegg er brannfaren ved underdimensjonerte ledninger og manglende sikringer. Man skal være mer enn normalt uheldig for å få farlige støt fra 12V anlegg (med mindre man "leker seg" med tenningsanlegg). flight:Blir kablene eller kontakten varme når du prøver å starte ? Hvis det er dårlig kontakt så vil det normalt medføre varmgang (og brannfare...)

har overhode ikke peiling på strøm men har stor respekt for den

Det synes jeg at du skal ha.

Jeg har "lekt" med strøm siden jeg var 10år. Har fått noen smeller også opp gjennom årene. Det man kjenner og kan har man lett for å ta akkurat passe lett på og det er lett å glemme at andre ikke har samme kunnskap.

Et bil / båtbatteri har mer enn nok kapasitet til å lage noen stygge branner (har hatt noen eksprimenter med bilbatteri i barndommen :smiley: , (unngikk vesentlige skader)).

Og kan under uheldige omstendigheter også gi skader på person.

Uansett; vær forsiktig både med strøm og med roterende deler av motoren.

Feilsøkingsmetodikken er uansett den samme som beskrevet i mitt forrige innlegg.

Hei,

Ser at du virker sjokkert her Marvin, men det er faktisk helt riktig det Jorg hevder her. Når det går strøm på flere hundre ampere i en kabel så kan ikke denne plutselig stoppe. En ledning omgir seg med et magnetfelt og er derfor å betrakte som en induktans eller spole. I det vakkelen oppstår så induseres det en spenning, og denne kan bli høy, og da går deler av strømmen lett gjennom kroppen.

Hei,

Viderefør målingene som Jorg foreslo. Sett en + måleledningen direkte på + polen på batteriet og - måleledningen direkte på + skruen på startmotor. (Og tilsvarende på jordkabelem) På denne måten finner du ut om spenningsfallet ligger i plusskabelen eller minuskabelen eller i begge.

Finn den kabelen som har størst spenningsfall. Sett en + måleledningen direkte på + polen på batteriet og - måleledningen direkte på kabelskoen tilkoplet batteriet. Da finner du spenningsfallet mellom batteriets polsko og krympekoplingen på ledningen

Sett + måleledningen direkte på krympekoplingen på + polen på batteriet og - måleledningen direkte på ledningen. (Stikk den gjerne rett gjennom isolasjonen) Da finner du spenningsfallet mellom krympekoplingen og ledningen.

Viderefør samme måleprinsipp på alle koplinger og du finner spenningsfallet til slutt..

I det vakkelen oppstår så induseres det en spenning, og denne kan bli høy, og da går deler av strømmen lett gjennom kroppen.

Det er jeg enig i - og generelt sett bør man jo være forsiktig og ikke ta på noe som helst i velferds-Norge uten å ha et passende sertifikat i baklomma (uten at det behøver å bety så mye). Men trådstarteren skriver

motor starter men det er så vidt den drar rundt

Så det er neppe noe kommer-og-går-effekt som en vakkelkontakt. Men ja, det kan oppstå høye spenninger, særlig dersom batterikabelen er kveilet opp :crazy:

...han sier att når det gjelder batteristrøm i båt være seg bil

skal man være meget forsiktig den kan lage store skader på mennesker og materiale.

og att den faktisk er mye farliger enn de fleste tror

Etterfølgende kommentar fra nab forklarer denne faren på en utmerket måte. :yesnod:

Strøm kan være farlig, men den største faren ved 12V anlegg er brannfaren ved underdimensjonerte ledninger og manglende sikringer. Man skal være mer enn normalt uheldig for å få farlige støt fra 12V anlegg (med mindre man "leker seg" med tenningsanlegg). flight:Blir kablene eller kontakten varme når du prøver å starte ? Hvis det er dårlig kontakt så vil det normalt medføre varmgang (og brannfare...)

Nettopp! :yesnod:

...Når det går strøm på flere hundre ampere i en kabel så kan ikke denne plutselig stoppe.

Selvsagt gjør den DET! Det er hverken spole eller kondensatorbank som opprettholder spenningen! Blir det brudd, opphører strømmen øyeblikkelig.

Unntaket er at det KAN komme en spike / transient i koblingsøyeblikket, men energien i denne er svært liten ved 12 volt!

...Men ja, det kan oppstå høye spenninger, særlig dersom batterikabelen er kveilet opp :crazy:

Hvilket den forhåpentligvis IKKE er... :rolleyes:

Har dere et tips hvordan man trer/bøyer tykke kabler på plass i en båt ? - Kan man varme stive kabler for å få dem mer bøyelig ?

Kan en tykk pluss og en tykk minus kabel med "normal" skjerm ligge side om side ? ( Kan store strømmer skape uønsket felt effekter ? )

Du er neppe i stand til å kjenne spenningen før den passerer 48 volt, med mindre du er hyperfølsom.

Du må opp på ca 90 volt (AC med en pol i hver hånd) før muslaturen i armene låser seg...

(Dette "testet" vi i uvett på yrkesskolen elektro! Ikke prøv slikt, det KAN føre til hjertestans!) :crazy::cryin::eek:

Jeg kan garantere deg at 48V likespenning sparker som en hest, og jeg er aldeles ikke overfølsom! 12V er derimot sjelden noe problem. Vekselspenning er også mindre ubehagelig enn likespenning å få i seg, bortsett fra at du får den krampevirkningen du beskriver.

Selvsagt gjør den DET! Det er hverken spole eller kondensatorbank som opprettholder spenningen! Blir det brudd, opphører strømmen øyeblikkelig.

Unntaket er at det KAN komme en spike / transient i koblingsøyeblikket, men energien i denne er svært liten ved 12 volt!

Du glemmer at her er det forutsatt at man kjører en startmotor med noen hundre ampere gjennom statorviklingen. Hvis denne brytes vil det oppstå en indusert motspenning fra statorviklingen i motoren som jeg tviler på vil være særlig behagelig å få i kroppen...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Blir det brudd, opphører strømmen øyeblikkelig.

Enig, Marwin, men det blir ikke noe brudd så lenge man selv er leder.

Man er det selvsagt ikke lenge, men med et paar hundre Ampere trengs det heller ikke det.

Har du virkelig aldri fått noe støtt med likestrøm?

Jeg prøver å få tak i både bildene og rapport fra MHH (Medisinsk høyskole i Hannover).

How ever, man må jo ikke være på samme meningen.

Og hvis folk er forsiktig etter å har lest dette her, da har jeg oppnådd det jeg ville. :smiley:

Jørg

Fordi et spenningsfall med 12-13V i startmotoren OG i kabelen (eller en kobling)

for det første: fører til redusert strøm - dermed mindre effekt (effekt = spenning (12-13V) x strøm)

for det andre: spenningsfallet fordeler seg på både startmotoren (der hvor egentlig HELE spenningsfall ideelt sett bør være) og ledningen og da blir det mindre i kabelen og tilsvarende mindre varme i kabelen.

Ved 'normale feil' er det et sted en overgangsmotstand som er mange ganger større enn den normale motstanden i startmotoren. Dermed er strømmen som går i kretsen også mange ganger mindre enn normalt. Og effekten.

At det oppstår brannfare ved slike overganger skyldes jo at akkurat det stedet normalt er særdeles uegnet til å tåle/føre bort varme. Dermed blir det stadig varmere og til slutt....

Har du en kontaktfeil som medfører en motstand som er 99x større enn startmotorens motstand så synker strømmen til 1%. Effekten i hele kretsen synker også til 1%. Men av disse 1% produseres det aller meste på feil sted, et sted som kanskje bare er bra nok luftet/kjølt til å klare 1 promille.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...