Jump to content

batteri kabler tykkelse og lengde noen tips

flight

Recommended Posts

nei kablene blir ikke varme har målt nå med den tykke lange kablen detter speningen dramatisk

med den gamle nesten ingen ting.

Det er dette jeg ikke skjønner. Han har stort spenningsfall, stor strøm (startmotoren klarer å dra rundt motoren), men ingen varme i kabler eller koblinger :confused:

Har dere et tips hvordan man trer/bøyer tykke kabler på plass i en båt ? - Kan man varme stive kabler for å få dem mer bøyelig ?

Hva slags kabler er det du snakker om her?

Er dette tykke kobberkabler med få kordeller, og hva skal de brukes til?

Vil ikke anbefale deg å varme de noe.

Are

hei Nab nei kablene blir ikke varme har målt nå med den tykke lange kablen detter speningen dramatisk

med den gamle nesten ingen ting.

kan ikke se noe feil på den nye kablen men dette blir jo mere og mere merkelig :crazy:

Hva slags kabel er det du har kjøpt da?

Det kan være stort spenningsfall hvis det er forskjellig lederevne på kablene.

Du kan også sjekke om kablene er ordentlig festet i kabelskoene, hvis kabelen ikke er godt nok avmantlet kan det hende at bare deler av kontaktflaten overfører strøm. Det behøver ikke bli noe varmgang for det.

Are

Her er det som skjer kabel er 70 kvaderat sveisekabel (sier meg ikke noe ) men er det beste sier leverandøren

båten starter når batteriet er full ladet.målte på batteri pol før start 14,44 v vet dette er høyt men landstrøm lader

var akurat koblet vekk

målte spenning på kabel til starter 14,44

dro igang starter og spenningen falt til 8 v

her må det jo være noe spinnvilt med starter :nonod::nonod::nonod:

dette håper jeg noen kan forklare

og håper abselutt jeg ikke må skru ut den f starteren

...Du glemmer at her er det forutsatt at man kjører en startmotor med noen hundre ampere gjennom statorviklingen. Hvis denne brytes vil det oppstå en indusert motspenning fra statorviklingen i motoren som jeg tviler på vil være særlig behagelig å få i kroppen...

Mulig du har et poeng her :blush:

Men forsyningsspenningen er jo noe under 12 volt.... Har du (eller noen andre her) MÅLT slike "retur-spenninger"?? :confused:

Enig, Marwin, men det blir ikke noe brudd så lenge man selv er leder.

Man er det selvsagt ikke lenge, men med et paar hundre Ampere trengs det heller ikke det.

Jammen-jammen-jammen: DU har en impedans / motstand på 20kOhm til 2-300 kOhm (avhengig av fuktighet osv. Og da kan det IKKE gå så mange milli-amp. gjennom DEG. :rolleyes:

...Har du virkelig aldri fått noe støtt med likestrøm?

Jo´a, for mange år siden ombord i båt med DC-vinsjer. Du lærte da fort å slå av hovedbryter FØR du begynte å file kontaktflater på åpne kontaktorer!! :smash: Men DEN forsynings-spenningen var HØY!

...Og hvis folk er forsiktig etter å har lest dette her, da har jeg oppnådd det jeg ville. :smiley:

Akkurat DET er vi enige om!

Og ang. brannfare osv. på "uskyldige" 12 volt, som noen antyder her, er det for meg en gåte at ikke LANGT flere båter tar fyr! MYE hjemmesnekrede anlegg rundt omkring! Selv ombord i båter til folk med "mange sertefikater..." :eek:

...Her er det som skjer kabel er 70 kvaderat sveisekabel (sier meg ikke noe ) men er det beste sier leverandøren

båten starter når batteriet er full ladet.målte på batteri pol før start 14,44 v vet dette er høyt men landstrøm lader

var akurat koblet vekk

DEN spenningen vil ramle meget raskt selv med meget lav belastning. Etter 2-3 dager vil spenningen ligge rundt 12,7 volt hvis batteriet ikke har vært tilkoblet.

...dro igang starter og spenningen falt til 8 v

her må det jo være noe spinnvilt med starter :nonod::nonod::nonod:

Her er noe spinn villt. Foreta den målingen som flere her antyder, eller få noen til å hjelpe deg med å avsløre HVOR spenningfallet skjer.

DETTE innlegget beskriver hva jeg sjøl oppdaget for kort tid siden. Der var det intet enkelt spenningsfall på et sted, men et sammenfall av MANGE små dropp i spenningen under start.

HVIS du har noe av det samme: Gå over ALLE tilkoblingene.

Det jeg (og andre her) IKKE fatter, er hvorfor det går bra på en tynnere kabel! DEN er naturstridig, slik det beskrives.

Redigert:

Hva Lars sier her er litt viktig: Hva er spenningen på batteri-polene under start??

Skjønner tankegangen Lars, det bare det at jeg synes det er naturstridig hvis det er riktig at det funker med tynnere kabel!! :smash: :smash: :eek:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

målte ikke på batteripolen under start men har snart brukt 1 hel måned på og finne feilen har byttet alt og da mener jeg alt her er listen

2 nye forbruksbatterier 115 amp

1 nytt startbatteri 105 amp (nytt i går )

nye hovedstrøm kabler både + og -

nye hovedstrøm brytere ( type bep )

nytt skille rele for og separere forbruk start

ny dynamo

det virker som starter rapper uhyggelig mye strøm ved start er det noen vet hva som kan gå galt med en starter ?

kan en starter tømme ett batteri ved en start ?

det er like før jeg tørner gal og senker båten ved Drøbak

Hei flight.

Det er vel mer riktig å si at du har brukt en måned på å ikke finne feilen?

Jeg han jo selvfølgelig også være med og tippe på hva som er årsaken til feilen, men det beste var om du kjøpte deg et tangamperemeter og målte strømmen.

Spenning forteller ikke alt under spenningsfallsmålinger uten at man kjenner til hvor mye strøm det går i kretsen.

Det er allikevel ting som tyder på at noe har kortsluttet i startmotoren din eller at den mekaniske friksjonen i starteren er for stor.

Har du forsøkt å renne ned en asfaltert bakke på ski om sommeren? Det nytter liksom ikke hvor bratt bakken er, friksjonen er for stor og du kommer ikke av flekken.

Jeg vet ikke noe om verken den gamle eller nye ledningen for det er ukjent hvor mye strøm som går i kretsen. Hvis neseforingen i starteren hopper ut og ankeret begynner å subbe borti så får man jo et spenningsfall både her og der. Tilfeldig?

glem den gamle tynne kablen det var nok bare en tilfeldighet att den startet med den

det rare er att noen ganger starter motoren med en gang og det er ikke noe serlig spennings fall og snakke om

når jeg drar på starteren.

andre ganger drar den nesten ikke rundt og drar strøm som bare f

her må vel noe ha skjedd i starter ?

oppe på starter er det en rund dings hvor kablen fra batteri og tenning sitter fra den går det ett 3 pungt ned på starter

hva er det ?=

virker som ett eller annet skjer når jeg strammer til skruen nede på starter

forklarer mweg vel som ei kløne men håper dere forstår

Hei,

Den runde dingsen er sikkert innslaget til starteren. Denne har to funksjoner. Det sitter ett rele inne i denne som forsyner selve starteren med strøm, og det sitter noe mekanisk leamikk sok dytter tannhjulet på starteren frem til startkransen(svinghjulet) på motoren.

Ett lite spørsmøl. De nye kablene har de rett dimensjon på hullet i kabelskoen. Tenker da på 8 eller 10 mm. Om du har 8 mm bolter og 10 mm hull i kabelskoene så kan dette gi liten kontaktflate.

Er du 100% sikker på at du kobler pluss med 70 m2 på riktig sted på starteren, virker på meg som om du lager en kjempestor motstand og får opp det forbruket som du gjør. Egentlig trenger du jo bare en tynn kabel for å styre innslaget på starteren. Det er til selve startmotoren som du trenger tykkere kabel og godt med strøm.

Are

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...