Jump to content

batteri kabler tykkelse og lengde noen tips

flight

Recommended Posts

Da vil jeg nok tro at du må ut med starteren og få den testet i en benk.

Dette får du glimrende hjelp til på de fleste verksteder eller så finnes det spesialister på dette.

Jeg måtte ut med starteren på min ford 2728 TM og det var trangt og jævl... for å si det mildt. Jeg fikk ny starter på Romnes i Skien til en relativt billig penge pluss at de tok min gamle i innbytte.

Hele saken var ordna på 2 dager.

Det går også an å overhale starteren din men du må vurdere alderen på den..

Mulig du har et poeng her :blush:

Men forsyningsspenningen er jo noe under 12 volt.... Har du (eller noen andre her) MÅLT slike "retur-spenninger"?? :confused:

Dette er barnelærdom for den som har et minimum av utdannelse innenfor fysikk/elektroteknikk. En spole som det går strøm gjennom vil indusere en motspenning når strømmen brytes. Det er bl a dette som er prinsippet som coilen i bensinmotorer opererer etter. Spenningen som induseres vil sette opp en strøm som vil finne minste motstands vei, og den veien er oftest gjennom et gnistgap der strømmen ble brutt, eller eventuelt gjennom deg dersom du har kontakt med kretsen på de rette stedene.

Den induserte motspenningen er proporsjonal med induktansen i spolen (statoren i startmotoren i det tilfellet vi ser på her) og strømmen, men er IKKE avhengig av spenningen over spolen før kretsen brytes. Spenningen blir så høy som den må bli for å lade ut den magasinerte magnetiske energien i spolen over et gnistgap (eller eventuelt gjennom deg, som nevnt). Når det går noen hundre ampere i statoren, og statoren en spole med jernkjerne og derfor høy induktans, så er ikke dette nødvendigvis krefter du gjerne vil spøke med.

Jammen-jammen-jammen: DU har en impedans / motstand på 20kOhm til 2-300 kOhm (avhengig av fuktighet osv. Og da kan det IKKE gå så mange milli-amp. gjennom DEG. :rolleyes:

100mA er nok til å ta livet av et menneske, dersom denne strømmen går gjennom vitale deler av kroppen (les: brystkassen).

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Bare for å blande meg inn i diskusjonen om hvor farlig/skadelig 12 volt evt. kan være, så vil jeg gjerne rette oppmerksomheten mot den lille tingen i en bil med bensinmotor som vi kaller for "Coil". det er jo bare en beskjeden spole, som tar i mot en ladning fra batteriet med 12 volt spenning. Imildertid så fører denne spenningen til at spolen (coilen) lades opp og når dette feltet bryter sammen så utløses en spenning tilstrekkelig til å drive en gnist over polene til tennpluggen. Nå husker jeg ikke lenger hvor stor en slik ladning kan bli, men det er avhenig av antall vindinger i spolen, ledningenes tykkelse, om den har kjerne osv.

Dvs. det er farten i avbruddet som avgjør spenningen, ifht. den akkumulerte mengde strøm i spolen. Akkurat som vi kan se en gnist i kontakten når vi trekker ut kabelen istedet for å slukke belastningen med en bryter.

Så batteriets 12 volt er ikke lenger 12 volt, dersom strømmen blir lagret i f.eks. en spole som er stor nok. Nå husker jeg ikke i farten hvor stor spenning som trengs for å drive en gnist over tennpluggen, men i hvertfall nok til at det gjør vondt.

glem den gamle tynne kablen det var nok bare en tilfeldighet att den startet med den

Javel, tilbake til start.

Når det gjelder spenningen som oppstår når et magnetfelt i en spole bryter sammen så er vi ikke uenig, sånt sett innrømmer jeg at det er behov for forsiktighet.

Men Jørgs scenarier nedenfor er jo helt hinsides realiteten. Du kan få farlig støt av for mye strøm gjennom kroppen, men fortsatt snakker vi om lite strøm for brøkdeler av et sekund i dette tilfelle. Hvordan det skal medføre scenarier som nedenfor er meg en gåte. Det nevnte skjer dersom du kommer bort til høyspenning direkte, ikke til en impuls som det er i verste fall mulig her.

Mulige feil på kabler og kontakter kan i så fall sørge for at det flytter -mye- strøm (Ampere) via kroppen/kropsdeler.

Dette kan i så fall ende i farlige forbrenninger og verre.

Strømmen derimot, hvis den først flytter og mister kontakt til opprinnelig "hovedlederen" -kan- søke seg en annen vei.

Det blir da vel en rest av noe mellom ca. 50A og 500A.

Går den strømmen i så fall f.eks. gjennom finger og arm mot gods, da kan det hende at man ser "litt" bein lysende mellom åpent & forbrennt kjøtt.

Og dette bildet er ikke pent.

Jeg selv har ikke sett dette "live", men vi fikk sett bilde ved sikkerhetsopplæring.

Men , greit - ja. Du kan få farlig støt. Det andre kan jeg ikke se hvor energien skal komme fra.

Nå er vi antageeligvis enige om at det er strømmen og ikke spenningen som evt. skader, så selv om spenningen kan bli høy, så er det likevel et spørsmål om hvor mye strøm (hvor stor akkumulert ladning) spenningen skal drive. Så kan vi jo lage et konstruert teoretisk tilfelle, uten at jeg skal påta meg å beregne det. Men hvis vi forestiller oss at det er mye som er koblet inn i kretsen. F. eks. radar, 2000 watt inverter, radio, TV, vannvarmer osv. Så er det mulig, i hvert fall teoretisk, at ladningen kan være stor nok til at en eller annen skade kan oppstå, eller i hvert fall at man anvender rådet om å koble batteriet fra jord, innen man begynner.

Men jeg er enig med trikola i at det skal mye til for at man samlet kan ha akkumulert en så stor ladning i en båt. Mens det sikkert kan være mulig at så store ladninger kan finnes i industrien i f. eks. reservekretser osv.

Men Jørgs scenarier nedenfor er jo helt hinsides realiteten.

...

Det andre kan jeg ikke se hvor energien skal komme fra.

Trikola.

"Hensides" er vitenskapelig det som ikke kan gjentas flere ganger, altså et rent fantasiprodukt.

Jeg forteller om både rapport og bilde som jeg har sett og likestrømstøtt som jeg har fått.

Andre bekrefter allerede at de også ha fått støtt.

Uansett altså hva du mener, eller du ikke kan se, står min og andres "praktisk" erfaring mot din/deres teoretisk mening.

I tillegg har ikke jeg noen fordel av "bare å fortelle" slik,

untatt mulig sjanse at noen tar dette alvorlig for så ikke blir skadet.

Jeg skrev også at jeg prøver å finne frem både bilde og tekst.

Dette kan ta litt tid, men koster jo ikke noe for noen.

Men alle som tviler på det i mens og prøver å si til andre at det er hensides og helt ufarlig,

kan jo bruke tiden for å ta en egen praktisk test.

Kanskje fremfor løpende kamera, slik at man også kan bevise feil på informasjonene mine.

Kanskje etter slik oppskrift:

- Ta en bil med vanlig dieselmotor.

- Løs starterkablen, men hold dette på kontakten.

- Hold samtidig pumpemagneten stengt, for at motoren ikke starter.

- Ha litt fuktighet/svett på armen.

- La startmotoren dreie, så holder du fingrene på omtalt kontakt mens du både samtidig og rask glider med kabelskoen over armen din.

- Dette prøver vi flere ganger, fordi jeg sa jo at det kanskje ikke skjer nødvendigvis, men "du" er jo sikker på at det skjer ikke noe.

Noen som gidder?

Si ifra, jeg kommer gjerne til som vitne og tar det opp med kamera.

Jeg er forresten også god i første hjelp og heller ikke redd for å behandle store sår.

Kanskje det er riktig det du sier, og jeg tar feil?

Da vil jeg gjerne unnskylde meg for noe antakeligvis unødvendig varsling.

Men hvis informasjonen jeg husker stemmer, da kan du jo rapportere selv.

Kanskje bare med andre hånd, men likevel.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

...Den induserte motspenningen er proporsjonal med induktansen i spolen (statoren i startmotoren i det tilfellet vi ser på her) og strømmen, men er IKKE avhengig av spenningen over spolen før kretsen brytes. Spenningen blir så høy som den må bli for å lade ut den magasinerte magnetiske energien i spolen over et gnistgap (eller eventuelt gjennom deg, som nevnt). Når det går noen hundre ampere i statoren, og statoren en spole med jernkjerne og derfor høy induktans, så er ikke dette nødvendigvis krefter du gjerne vil spøke med.

NOE barnelærdom har jeg jo :rolleyes:

Men ET spørsmål kan du (med stor barnelærdom?) sikkert svare på:

HVIS denne motspenningen er så høy, hvorfor har da ikke ALT av elektronikk ombord tatt kvelden hver gang du starter "steinknuseren i kjelleren"??? I det starteren stoppes ("Knusa" er igang), oppstår et spenningbrudd til starteren (det gnistrer stygt i innslaget/reléet). Returspenningen (den induserte) skulle være nok til å drepe et menneske sies det her.

Den spenningstransienten som kommer må jo være høy, eller?? For ellers kan det ikke gå noen drepende strøm??

Redigert: Noen her nevner COIL...

DET er en transformator som sender flere tusen volt til pluggene på en bensinmotor og må ikke sammenlignes her.

(Min første befatning med høyspent var da jeg som 12-åring "lekte" med en gammel coil og et lite batteri på gutterommet...) :cryin: :cryin:

Fortsatt er denne strengen "litt" ute av sporet :rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Ofte er misforståtte teoretiske betraktninger årsaken til uenighetene, for med en jevn likestrømskilde med en spenning på 12 volt vil det være umulig for et menneske å få farlig strømgjennomgang i kroppen med de oppgitte terskelverdiene vi har.

Det er allikevel benyttet flere terskelverdier for motstand gjennom kroppen, hvor henholdsvis 1500 Ohm benyttes hvis overgangsmotstanden i huden regnes med. Så er terskelverdien 750 Ohm når overgangsmotstanden i huden er trukket fra. (Våt hud eller sår)

Så mener jeg Sintef har lagt 550 Ohm til grunn når de regner på dette. De har trukket fra en sikkerhetsmargin mener jeg å huske.

Dette betyr at man men en spenning på 12 volt kan få en teoretisk strømgjennomgang på 12/1500=0,008 ampere 12/750=0,016 ampere 12/550=0,022 ampere.

Som dere ser ut fra siste eksempel så er kroppen kapabel å lede 22 mA strøm med en spenning på 12 volt, og det er ikke så veldig langt igjen til terskelverdien på 30 mA sombenyttes i vekselstrømsanlegg. Husk at kravene til jordvern ikke bare inkluderer utløserspenning, men også utløsertid. De fleste elektrikere som har testet jordvern vet jo at utløserspenningen ligger på rundt 22 mA i praksis.

Som Jørg har vært inne på, så finnes det likestrømskomponenter i båtene som ved en feil er i full stand til å heve spenningen og holde denne vedvarende høy slik at faren for farlig strømgjennomgang er til stede. Dette er også bevist gjennom forsøk, og det er litt skummelt med slike feil for det finnes ingen strømvern myntet på denne typen feil i disse anleggene.

Å berøre terminaler på sikringsholdere i 12 volt ladekretser er ikke en klok ting å gjøre i tilfelle sikringen er røket.

Forøvrig stilles det krav til dokumentert kunnskap for å arbeide med elektriske kretser fra 0 volt, så problemet burde kanskje ikke eksistert verken teoretisk eller i praksis.

HVIS denne motspenningen er så høy, hvorfor har da ikke ALT av elektronikk ombord tatt kvelden hver gang du starter "steinknuseren i kjelleren"???

/quote]

Ja Marwin, det er nettop derfor man bruker egne støybeskyttede startkabler på nye biler med masse elektronikk. Vi skal vel ikke se helt bort ifra at noen sorte bokser som har blitt ødelagt, nettopp skyldes dette problemet

HVIS denne motspenningen er så høy, hvorfor har da ikke ALT av elektronikk ombord tatt kvelden hver gang du starter "steinknuseren i kjelleren"??? I det starteren stoppes ("Knusa" er igang), oppstår et spenningbrudd til starteren (det gnistrer stygt i innslaget/reléet). Returspenningen (den induserte) skulle være nok til å drepe et menneske sies det her.

Batteriet har også egenskapen som kondensator og er med på å dempe spenningsspisser.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jeg har innrømmet at jeg tenkte feil når det gjelder støt - 22mA pluss litt til gjennom kroppen er mulig, ja - og farlig nok.

Det hva jeg nekter i den diskuterte situasjonen er 50A til 500A gjennom kroppen slik at beinet lyser der hvor kjøttet er brent bort (meget omtrentlig sitat av Joerg).

Ellers bør vi vel konsentrere oss om å løse trådstarterens problem - har jo i mange timer tatt feil utgangspunkt.

Den spenningstransienten som kommer må jo være høy, eller?? For ellers kan det ikke gå noen drepende strøm??

Starteren er koblet direkte til batteriet via startreleet med feite kabler. Batteriet fungerer i denne sammenhengen som en gedigen kondensator som sluker all strøm som den induserte spenningen i statoren genererer. Gnistgapet oppstår kontrollert i kontaktene i startreleet, og pga av kapasiteten i batteriet skal det mye til at det oppstår spenningstransienter ut i resten av anlegget. Hvis du derimot flytter gnistgapet til en batteripolkontakt som er felles med hele anlegget, så kan du fort oppleve at diverse elektronikk tar sin død av det.

Som tidligere sagt: spenningen vil blir så høy som den bli for å kvitte seg med den magnetiske energien som er lagret i statoren i det strømmen brytes. Hvis dette betyr et gnistgap så snakker vi vanligvis om iallfall noen kV, men denne spenningen vil i så fall ligge over gnistgapet. Om du skal få drepende strøm gjennom deg ved å håndtere en stratmotor, så tror jeg du må virkelig gå inn for det og vite hva du gjør (med elektroder på kroppen, etc...). At du kan risikere å få deg en karamell som du kjenner er jeg derimot ikke i tvil om.

Redigert: Noen her nevner COIL...

DET er en transformator som sender flere tusen volt til pluggene på en bensinmotor og må ikke sammenlignes her.

(Min første befatning med høyspent var da jeg som 12-åring "lekte" med en gammel coil og et lite batteri på gutterommet...) :cryin: :cryin:

På primærsiden i en coil induseres en spenning på flere hundre volt når kontakten ("stiften") bryter strømmen, selv om driftsspenningen bare er 12V. At disse noen-og-hundre voltene etterpå transformeres opp til ca 16-20 kV er riktig, men kanskje ikke helt relevant for det vi diskuterer her. Poenget er at de induserte spenningene kan bli MYE høyere enn 12V.

Fortsatt er denne strengen "litt" ute av sporet :rolleyes:

Ja...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Hva slags kabler er det du snakker om her?

Er dette tykke kobberkabler med få kordeller, og hva skal de brukes til?

Vil ikke anbefale deg å varme de noe.

Are

Det er 120 mm2 kabler frem til en ankervinsj. Kan jeg banke/bøye, eller bør jeg benytte mindre kabler det siste stykket opp til koblingsboksen/sikringen/hovedbryteren ?

Det vil gå mellom 400 og 500 A strøm på det meste. Vil kablene (pluss og minus) kunne påvirke hverandre når de ligger side om side ?

Redigert av sydspissen (see edit history)

Tråden er vel avsporet ja, men så lenge eieren ikke vil ta ut startmotoren og heller ikke måle strømmen i kretsen så ser jeg heller ikke hva noen kunne hjelpe ham med?

Når det gjelder sidespranget OT har jeg har et konkret tilfelle å vise til, men det var riktignok et tilfelle hvor båten hadde 24 volt anlegg. Det var installert en enpolt dynamo med isolerte fester på en topolt motor som også var koblet feil.

Når motoren var i gang og mekanikeren som arbeidet i båten berørte dynamohuset og motorblokken samtidig fikk han strøm i seg og mente selv han minst fikk tilløp til hjerteflimmer.

Årsaken til feilen var at eieren av båten hadde arbeidet med det elektriske anlegget og mistet kontakten i minuskabel mellom dynamohus og batteri minus.

Feilen på motoren (Feil nr 2) hadde eieren selv produsert inn i båten for lenge siden uten å merke det, for han arbeidet kort og greit med ting han ikke hadde peiling på men fikk det allikevel til.

Dynamoen magnetiserte til tross for feilene i båten fordi dynamoen hadde ekstern batteristyrt regulator som eieren også hadde montert feil for lenge siden. (Feil nr 3).

Dessverre er det slik at mange arbeider med disse systemene uten å kjenne til hvordan systemene er bygget opp og hvorfor. Så faller man i tillegg for fristelsen å erstatte defekte deler med noe som ikke passer til systemet fordi prisen på den delen man skulle ha hatt kostet litt mer.

Så en liten oppfordring til de som skruer selv. Husk på at hvis dere ikke får det til og ender opp med å levere inn båten for reparasjon, så kan dere utsette en mekaniker for fare hvis dere har produsert inn en slik feil i båten.

Det er ikke mange tilfellene, men de finnes. (Husk at mekanikere ikke har opplæring i el-sikkerhet og arbeider ikke med ”den ene hånden i lomma” slik en elektriker gjerne gjør når det er mistanke om elektriske feil og berøringsfare).

Jeg har dog litt problemer med å se den samme faren med en startmotor, for her snakker vi om en potensiell transient som etter mine begreper ikke er vedvarende med mindre startmotoren kanskje roterer med motoren fordi den henger fast og produserer strøm når den roterer????

Etter mine begreper må man jo ha god kontakt mellom batteri og startmotor for i det hele tatt klare å starte motoren, og da ville jo denne kontakten med batteriet være vedvarende også etter oppstart. (Spenningen og strømmen får vel i praksis ikke bygget seg opp nevneverdig).

Jeg ble også oppringt om et annet tilfelle i 2008 men gav bare support i denne saken. Dette var et tilfelle hvor eieren fikk strøm i seg når han berørte masten på båten uten at landstrømmen var tilkoblet. Det var Magnar Kjexrud (Asker dieselelektro) som repparerte denne båten og jeg skal derfor være litt forsiktig med å uttale meg om årsak.

Men det beviser at selv likestrømssystemer med lav spenning også kan medføre berøringsfare hvis man er riktig uheldig.

hei alle sammen vet ikke hva Ole Petter mener når han sier att eier ikke vil ta ut starter eller måle etter feil ?

har målt i alle retninger feilen kommer og går så det er helt håpeløst.

starteren har jeg skrudd ut i dag men mine kunskaper er alt for dårlige til og fåreta noen målinger på den

noen som har noe tips ?

ja det virker som den er tight det som er rart er att noen ganger starter den enkelt som bare det og det er nesten ikke

fall i spenning

andre ganger kun noen klikk og speningen faller som en stein.

nar det fenomenet skjer blir starter desuten uhyggelig varm

andre ganger kun noen klikk og speningen faller som en stein.

nar det fenomenet skjer blir starter desuten uhyggelig varm

Da er det jo helt tydelig at det er starteren som er problemet, og ikke kabler eller koblinger. Du bør se om du kan finne noen elektro-verksteder som har peiling på startere. Den trenger HJELP.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...