flight Svart 8.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2009 hei har alt gjort det ny er på vei med express Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 8.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2009 Flott at du fant ut av dette. Det jeg forsatt IKKE skjønner, er at det visstnok fungerte med den tynne kabelen som du sa Anyway, avsporingen av tråden var ikke så dum likevel. Kommer til å henge på en analysator mellom batteripol og batterisko på båtvinsjen på låven (12 volt DC) for å sjekke strøm og spenning under brudd. Aldri for sent å lære noe nytt! (Hvis det ER noe der da...) Må bli om en uke når jeg får bedre tid. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
flight Svart 8.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2009 fant ut og fant ut fru blom jeg har bare funnet ut att det er starter og att noe er galt der men ikke hva Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 8.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2009 brannlukta kommer kanskje fra startinnslaget? Der kan det iallefall bli varm, har hatt en startmotor der tinnet i innslaget smeltet og rant ned i bunnen av båten. Ellers plagdes jeg faktisk med det samme i dag! Bare ett klikk fra startmotoren.. men nå er batteriene mine dårlige. Satte inn ett brukbart startbatteri i kveld, så jeg er spent på hvordan det fungerer i morgen når det er fulladet. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 8.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2009 Litt lurt å gå over alle koblinger i samme vaset. Noen millivolt her og der, vil til slutt gi vel mye spenningsfall. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
flight Svart 8.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2009 alle kabler brytere koblinger rele sikringer sikringsholdere er nytt etter alle kunstans regler Sitér dette innlegget Link to post
flight Svart 9.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2009 ny starter sendt fra sverige i går tidlig levert på døren i dag service Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 9.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2009 (redigert) Kjempe bra meget bra service,ikke det samme som her ventet i månedvis på diverse fra selger i norge bare prater ingen ting skjer..Har nå kontakt med levdrandør i Nederland/Lomatec motor tar litt over en uke og skaffe diverse ikke dårlig.Men dette er litt offtopic lager en egen tråd senere.Lykke til videre.MvhBjørn Redigert 9.Juli.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
flight Svart 9.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2009 det som er mest imponerende er att polarprod her ferie sendte en mail da jeg viste at de sjekket den Bo svingte seg rundt og svarte med en gan og i dag var starter her Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 9.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2009 Ja da er det bare fryd og gammen,men som du sier kansje litt trangt og skru av og på starter.Men det går nok bra skal du se,bare ta tiden til hjelp. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
flight Svart 9.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2009 Nå er ny starter montert alt er bare fryd alt fungerer perfekt takk til alle dere her som har kommet med innspill og forslag takk takk Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 12.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2009 litt ot kanskje. Siden det ble mye snakk om startmotorer her kan jeg jo nevne at jeg hadde begynt å plages med min startmotor etter jeg leste om flights problemer. starteren er en bosch av denne typen Dvs den ser ikke slik, men er hel-lakkert i tjukke lag med vetus sin sølvgrå farge de har på deutz. Strøm skal det være nok av ombord, jeg skrudde den av og tok den på land. Har skrudd den opp og den ser helt fin ut. Skrudde den sammen igjenn og skrapet av all lakk på koblingspunktene med "dremel". Testet før og etter med strøm fra bilen, den virker nå iallefall. Mulig testen min ikke ble riktig siden den hopper sånn på garasjegulvet, det blir vanskelig å kortslutte polene da. Men jeg innbiller meg at jeg reparerte den. Spørsmålet er om lakken kan ha ledet strøm, noen har tidligere antydet noe slikt. Noen som vet hvilke motortyper som "lider" av dette. Motor er en vetus DT64 2000modell Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2009 Hei igjen og takk for sist, Traust. Hvis den "hopper litt" da er det et bra tegn allerede. Men likevel sier det ikke noe om effekten den kan levere. Derfor er det viktig å sjekke startere og dynamoer på testbenk, skulle man ønske å se på det den "kan" men ikke bare på at den slår litt rundt. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hegra Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Sitat Spørsmålet er om lakken kan ha ledet strøm.Er vel mulig hvis det er metalliclakk .Fra spøk til alvor:Vil vel heller tro at lakken kan ha isolert strømmen.Mye lakk på koblinger som ikke blir fjernet før tilslutning av kabler kan nok skape dårlig kontakt.Vi lakkerer jo ikke batteripolene før vi setter på polskoene så jeg tror nok du kanskje har løst problemet med dremelen.Gjør det samme med minuskoblingen også.Ellers er jeg av den oppfatning at jo flere koblinger det er langs starterkretsen,jo flere problemer kan man få.Bildet viser at du har åpen tilslutning mellom rele og startmotor så sjekk at denne korte kabelstumpen ikke berører gods. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 trikola skrev: Det hva jeg nekter i den diskuterte situasjonen er 50A til 500A gjennom kroppen slik at beinet lyser der hvor kjøttet er brent bort (meget omtrentlig sitat av Joerg). For å få 500A gjennom kroppen trengs (U=RxI) 1000 ohm (våt hånd) x 500 A = 500.000V = 500kV - FEM HUNDRE KILOVOLT!!! Vis meg den fritidsbåten som greier det...! (Kjekk den derre ohms lov gitt - og den bør være minimum kunnskap om folk skal begi seg utpå slike diskusjoner) Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Marwin Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Tranen2 skrev: ...(Kjekk den derre ohms lov gitt - og den bør være minimum kunnskap om folk skal begi seg utpå slike diskusjoner) Just presis! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Tranen2 Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 (redigert) Et lite apropos; en kjenning av meg bodde i Oslo i de dager Vestbanen ble nedlagt. På vei hjem fra fest skulle han ta en snarvei - over gjerdet rundt Vestbanen, klatrer så oppå et lok som stod der - og PANG! Der kom han borti gitt; 15.000 Volt med 16 2/3 Hz. Lysbuen slo inn i arm via hodet, kroppen og ut gjennom knærne. I svime ramlet han ned fra loket og kom til seg selv etter hvert. Praiet en drosje og satte seg inn. Sjaføren sa med en bestemt stemme at røyking ikke var lov i drosjen. Jeg røyker slett ikke, sa han - hvorpå sjaføren snur seg og ser at det ryker av hele fyren. Sykehuset stod klar da de kom.... Men 12V? - Bare sprøyt! Redigert 4.August.2009 av Tranen2 (see edit history) Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.