Jump to content

Polar 25, Hvilken propell?

ChrPus

Recommended Posts

Hei, jeg har en Polar 25 (79 mod) Med VP MD21a er ikke helt sikker på hvilket gear, kan sjekke ut det seinere.

Noen som har noen anelse på hvordan propell jeg skal ha, har en anelse om at denne båten bør gjøre hvertfall 10 knop med en 61hk motor, nå så har jeg en toppfart på ca 8knop å det høres ikke bra ut med et turtall på nesten 4000, jeg har lagt meg en marsj fart på ca 3000omdr. da går motoren lettest å da har jeg en fart på ca 6.5 knop å et sinnsykt forbruk :P

Christian P. Rohde

Høres ut som du har for lett propell. Det er flere på forumet som kan beregne den for deg, men du kan også skrive en mail til drevia i Sverige (info@drevia.se så vidt jeg husker) og høre hvilken propell de vil anbefale for båten din. Jeg gjorde det og fikk god service hos dem. Du må oppgi vekt, lengde i vannlinjen, girutveksling og antall hk så vidt jeg husker. Fikk selv merkbart bedre fremdrift i egen båt etter bytte av propell - (som ikke var byttet da båten fikk ny motor).

Veit du om noen side som jeg kan finne ut info om båten? Har jo ikke noen papirer eller bruksanvisning eller noe på båten,

han jeg kjøpte båten av er død å det var han når jeg kjøpte den å, så jeg har vel egentlig finni ut alt av meg selv,

for sønn hans visste ikke veldig mye han heller.

Eller meg jeg rett å slett ut i vannet med målebåndet å måle vannlinja? haha

Står det på gearet ossen utvekslin jeg har? Eller holder det bare å si ossen gear det er?

Christian P. Rohde

• 3 måneder senere...

I Morra så finner kanskje jeg ut ossen propell jeg har, ska ta båten opp i morra, kjøpte den jo på land og la den rett ut så og dessuten er propellen malt mange ganger! så jeg ska ta en liten jobb på den i helga hvis jeg rekker, å prøve å finne ut hva jeg har i forhold til din POLARN. Men går båten din opptimalt med den propellen du har?

Redigert av ChrPus (see edit history)

Christian P. Rohde

Nå har jeg fått fram propellen å fått av noe av bunnstoffet på den sånn at jeg kan se hva slags type det er, det sto masse å ikke noe av det sier meg noe som helst :S

11 94

MI / FED 15 LH 10

DJ/EP

Noen som har noen anelse om hva det betyr å står for? eller om det er rektig i forhold til min båt i det hele tatt?

Christian P. Rohde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...