Jump to content

Starterinnslag som fusker på Yanmar

koh

Recommended Posts

Hei !

Jeg har en JH4-DTE der starteren en gang imellom nekter å slå inn. Det kommer ikke en lyd når jeg vrir på nøkkelen, men jeg ser på amp.meteret at det elektriske antakeligvis er i orden.

Det går en 15-20 amp, og jeg antar det er det som går i spolen. Når situasjonen er oppstått, løser det seg om jeg kakker litt på starteren med en hammer.

Jeg mener å ha hørt om fenomenet før, og inbiller meg det er en kjent problemstilling på disse motorene, men jeg vet ikke hva som egentlig er problemet.

Jeg ser for meg etpar alternativer:

* Ankeret i spolen sitter i skitt/forurensing som hindrer fri bevegelse.

* Grader på ankeret hindrer bevegelse.

* Brenning av kopperkontaktene i bakkant på spolen (starterreleet) slik at de ikke kontakter

* Slitasje på innslagsdrevet slik at det butter i svinghjulet og hindrer innslag.

Noen som har erfaring med disse motoren, som vet hva som er det "vanlige"

-koh

:cool:

Jeg har samme motor, men med sluregir (DTHE) - og opplevde det samme som deg et par ganger da båten var ny. Båten ble levert på verksted, men de fant ikke noe galt. Det var heller ikke en kjent feil for Norpower eller Normarin i Kristiansund.

Som sagt skjedde dette et par ganger, og bare når motoren var varm. Men, det har ikke vært trøbbel med dette de siste 10 mnd, så ...

Ikke vet jeg om dette var til hjelp, men hvis du finner årsaken til ditt problem vil jeg gjerne vite det.

Trond M.

Problemet er mest sannsynlig dårlig kontakt over børstene ved at disse har satt seg fast i sine respektive holdere.

Ved å banke på starteren blir det plutslig god nok kontakt til at denne funker.

Alle innslag har to viklinger, en holdevikling i paralell og en innslagsvikling.

Innslagsviklingen er seriekoblet med ankeret via børstene.

Dersom det er brudd i kretsen ved børstene vil det virke som om innslaget er defekt.

Innslaget får ofte skylda, men oftest er det børstene som er synderen.

Har ikke erfaring med Yanmar, men har reparert en betydlig mengde startmotorer i mine yngre dager på slutten av 70-tallet da jeg jobbet ved et bilelektrisk verksted.

Problemet er mest sannsynlig dårlig kontakt over børstene ved at disse har satt seg fast i sine respektive holdere.

Ved å banke på starteren blir det plutslig god nok kontakt til at denne funker.

Innslaget får ofte skylda, men oftest er det børstene som er synderen.

Må si meg enig her, har hatt samme problem med startere selv, skyldes at børstene er utslitt,sitter fast eller at fjærene til børstene er defekte. Små deler til starter har jeg pleid å kjøpe på Bosch bilelektro verksted, de har som regel noe som ligner/ passer.

Koster som regel bare noen tikroner for delene.

Mvh Guran ( bilmekaniker/bilelektriker)

Hadde også samme problemet på min Yanmar 4LHA-STXP etter bare ca 120 timer.  Fikk byttet rele på garantien. I følge merkeverkstedet var det selve releene som var av en dårlig produksjon.  Har ikke hatt prlblemer med det nye.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Har demontert en starter til yanmar en gang med de samme feilene som du nevner. Det høres ut som at magnetreelet ikkje klarer å slå inn, Demonter starter, fronten der innslaget sitter, der ligger det en "gaffel" som skubber fram et tannhjul som slår inn på starterkransen. Kan tenke meg du finner en del eir og rust, smør godt opp med rustløser og godt med gris etter på så har du en starter som er som ny.

Hei !

Jeg har en JH4-DTE der starteren en gang imellom nekter å slå inn. Det kommer ikke en lyd når jeg vrir på nøkkelen, men jeg ser på amp.meteret at det elektriske antakeligvis er i orden.

Det går en 15-20 amp, og jeg antar det er det som går i spolen. Når situasjonen er oppstått, løser det seg om jeg kakker litt på starteren med en hammer.

Jeg mener å ha hørt om fenomenet før, og inbiller meg det er en kjent problemstilling på disse motorene, men jeg vet ikke hva som egentlig er problemet.

Jeg ser for meg etpar alternativer:

* Ankeret i spolen sitter i skitt/forurensing som hindrer fri bevegelse.

* Grader på ankeret hindrer bevegelse.

* Brenning av kopperkontaktene i bakkant på spolen (starterreleet) slik at de ikke kontakter

* Slitasje på innslagsdrevet slik at det butter i svinghjulet og hindrer innslag.

Noen som har erfaring med disse motoren, som vet hva som er det "vanlige"

-koh

:confused:

Hei koh :flag:

Vi her på riktig side av fjorden :smiley: er så heldige og ha et eget vikleverksted hvor vi får totaloverhalet startere og dynamoer for summer mellom 600 til 1200 kr. Det er to eldre herremen som har drevet med dette i mange år og de bruker i snitt 1 til 2 dager på en rep.

Telefonnr til Fredrikstad Vikleverksted er 69311590. Kan spare mye bråk og penger på en telefon kansje.

Mvh Heira :confused:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...